720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

Ursprungligen postat av kilova
    Använd polyesterplast isället för lack ,när du lagt på polyestern så kan du slänga på grus så får du ju en ruggigare yta som ser naturlig ut..
    Fast då ser du ju grusigt ut, jag vill ju ha en så natur identisk sten imitation som möjligt.

Tror jag kommer satsa på att lägga betong ovanpå frigoliten, sen isolera betongen med något slags lack helt enkelt, borde ju hålla kalk avlagringen nere något, om inte, så får de väll bli Malawi i tanken helt enkelt haha.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Skulle betongen buffra vattnet så kan du ph justera med fosforsyra (går att köpa på apoteket). Spädut till 1/100 så är det lätt att dosera. sen är det bara till att mäta sig fram till lugn o försiktigt hur mycke du behöver vid vattnebyte för att sänka ph till önskad nivå.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Hur mycket påverkar rätt blandad betong? Ska inte allt ha "brunnit upp" och bildat "sten"? Min betongbakgrund verkade inte påverka. Jag lackade den för hållfastheten men inte överallt. Jag använde kantstenslim, inte cementspackel.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Per A
          Användare
          • December 2007
          • 101

jag ändrade nyligt mina rutiner vid vattenbyte (fiskarna har börjat bajsa som f*n ), ökade på bytena och täta upp intervallet, från 20% var 10:e dag till 30% var 7:e dag. Innan tilsatte jag ca 20g bikarb för att buffra och hade då kh~ 8-9, jag mätte efter tre vattenbyten med samma tillsats av bikarb (20g) kh var då halverat ~4-5... nu har jag dubblat min dosering av bikarb och är två vattenbyten in tror jag och ett kh på ~6...

Vet inte vad ni andra anser men jag skulle säga att min bakgrund (finbetong, varit igång ett år) inte hjälper mig ett dyft med att hålla hårdheten uppe... Möjligen hade den effekt i början, det vet jag inte...
          /Per

red: börjar från mjukt vatten med kh~ 3-4 enligt vattenverket...
          Senast redigerad av Per A; 08 April 2009, 11:28. Anledning: glömskhet
          Per Ask, Umeå
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
          salvelinusalpinus@hotmail.com

Kommentar

• FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

Gött att höra.

Kanske får bråka lite med det i början då, men sen bör det ju ge med sig.

Idag ska det till, nytt silikon i akvariet.

Önska mig lycka till...

"Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."

Måste jobba på att få ner ph ändå ser de ju ut som, men mjukt var de ju redan iaf.
            Senast redigerad av FrePGun; 08 April 2009, 22:48.

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

Gött att höra.

Önska mig lycka till...

"Kungälvs kommuns dricksvatten är av så bra kvalitet att klorering inte är nödvändig. Det är även mjukt (3-4°dH) samt ett pH på ca: 8."

Måste jobba på att få ner ph ändå ser de ju ut som, men mjukt var de ju redan iaf.

Shit pommes!

Såg att ett av mittstagen var lite böjt neråt, såt jag skulle dra upp det, har nog lutat mig imot det när jag skrapat silikon, men det "gav vika" och vek sig lite uppåt vilket resulterade i att det "vek sig"! lite under till. det är fortf helt.

Nytt eller inte?

Och vart får jag tag på nya om det behövs?

Fick avbryta för silikonpumpen jag köpte var kass, och gick inte att laga.

Får skaffa en ny imorgon och köra klart.

Står på akvarietuben att det kan ta upp till 7 dagar för silikonet att härda beroende på tjockleken på silikonet, om jag gör det imorgon så ska vi bort över helgen, är de redo för provfyllning på söndag då? vi har det rätt varmt i lägenheten.
              Senast redigerad av FrePGun; 09 April 2009, 01:06.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                Gött att höra.

Önska mig lycka till...

Shit pommes!

Såg att ett av mittstagen var lite böjt neråt, såt jag skulle dra upp det, har nog lutat mig imot det när jag skrapat silikon, men det "gav vika" och vek sig lite uppåt vilket resulterade i att det "vek sig"! lite under till. det är fortf helt.

Nytt eller inte?

Fick avbryta för silikonpumpen jag köpte var kass, och gick inte att laga.

Får skaffa en ny imorgon och köra klart.

Står på akvarietuben att det kan ta upp till 7 dagar för silikonet att härda beroende på tjockleken på silikonet, om jag gör det imorgon så ska vi bort över helgen, är de redo för provfyllning på söndag då? vi har det rätt varmt i lägenheten.
                Små bakslag hör till alla projekt. Jobba på.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• FrePGun
                  Användare
                  • March 2009
                  • 2410

Ursprungligen postat av Olorin
                  Små bakslag hör till alla projekt. Jobba på.
                  Will do Will do!

Åker som sagt bort hela helgen så silikonet skall på i natt även om jag får göra det för hand!!!

Enklast blir väl dock en sväng till Clas Ohlsson och köpa en ny pump helt enkelt.

Någon som vet hur byggvaruhusen har öppet i påsk?

Något bör ju ha öppet då alla "hemmapulare" är lediga och skall greja med sina projekt.

Kommentar

• Rickard
                    Användare
                    • April 2002
                    • 727

Nytt eller inte?

Jag skulle byta det omgående. När man väl fyllt karet är det så struligt att göra ändringar. Kolla med lokala smidesverkstäder som ofta har material på lager, dom kan klippa till t.ex. alustag ganska omgående. Dessutom brukar en tårta räcka som betalning
                    M.v.h.
                    Rickard

Kommentar

• FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

Ursprungligen postat av Rickard
                      Jag skulle byta det omgående. När man väl fyllt karet är det så struligt att göra ändringar. Kolla med lokala smidesverkstäder som ofta har material på lager, dom kan klippa till t.ex. alustag ganska omgående. Dessutom brukar en tårta räcka som betalning

Ahh men jag tog en närmare koll på det och det var ingen fara, känns fortf stark.

Kommentar

• Peter_A_F
                        Användare
                        • January 2008
                        • 809

Gött att höra.

Önska mig lycka till...
                        Lycka till...

Jag gissar att byggvaruhusen Bauhouse, Hornbach eller K-rauta säkert har öppet varje dag trots påsk... de missar inte chansen att tjäna pengar.
                        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• KuRtaN
                          Användare
                          • February 2008
                          • 778

Jag använde mig av vanligt bultband (plåtband med hål i) till att göra mittstag på ett 840L kar. Har funkat utmärkt i 3 år nu..
                          Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

Ok, har nu kommit hem från jobbet, dags för silikonering av akvariet, drar nog av det med aceton en sista gång de kan ju inte skada.

Ok, verkar mittstaget konstigt så kan jag ju köra med bultaband då kanske. men som sagt det är inget jack eller så i det utan de knycklade sig lite bara så det är ingen fara.

Wish me luck.

-------------------------------------------------------------------------

Så nu är det klart.

Är INTE nöjd med resultatet.

Var helt sjukt svårt att få en jämn fin skarv. Och har kladdat med silikonet både här och var så jag har nog en hel del städning framför mig

Blev lite för mycket silikon på något ställe så där får man väll putsa lite med rakbladet antar jag.

En bra grej var ju att jag hade hela bakgrunden på mig att öva då jag kommer täcka den iaf.

Det viktiga är väll att jag har kollat över allt och det ser "tätt" ut. Får väll lite på det och provfylla nästa vecka, det kommer vara något nervöst.

Känner nästan för att skrapa ur skiten igen, och använda sig av lärda misstag.
                            Senast redigerad av FrePGun; 10 April 2009, 00:47.

Kommentar

• slarvid
                              Användare
                              • December 2007
                              • 517

Ok, har nu kommit hem från jobbet, dags för silikonering av akvariet, drar nog av det med aceton en sista gång de kan ju inte skada.

Ok, verkar mittstaget konstigt så kan jag ju köra med bultaband då kanske. men som sagt det är inget jack eller så i det utan de knycklade sig lite bara så det är ingen fara.

Wish me luck.

-------------------------------------------------------------------------

Så nu är det klart.

Är INTE nöjd med resultatet.

Var helt sjukt svårt att få en jämn fin skarv. Och har kladdat med silikonet både här och var så jag har nog en hel del städning framför mig

Blev lite för mycket silikon på något ställe så där får man väll putsa lite med rakbladet antar jag.

En bra grej var ju att jag hade hela bakgrunden på mig att öva då jag kommer täcka den iaf.

Det viktiga är väll att jag har kollat över allt och det ser "tätt" ut. Får väll lite på det och provfylla nästa vecka, det kommer vara något nervöst.

Känner nästan för att skrapa ur skiten igen, och använda sig av lärda misstag.

så gjorde ja... gjorde gavlarna o vart totalt missnöjd med dom, skar bort dom innan de härdat klart, vilket var tur för de va inget svårt att skära loss det då, sen lånade jag en fogsats av en kamrat. Det var en låda med små gula gummibitar med olika rundningar på hörnen. Kostar under hundringen tror jag på Karlsson här hemma. Typ ÖB-affär. sen vråla ja i regäjlt med silikon o drog av överskottet o fick kanon fina fogar med gummibitarna. Men de blev lite silikonspill
                              540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• FrePGun
                                Användare
                                • March 2009
                                • 2410

Tog en kik på det idag igen när jag vaknade, är väll ingen kattastrof, inget som går att styra upp iaf.

För det håller väll lika tätt även om de inte är helt jämna fina fogar jag lagt? Huvudsaken är väll att det är silikon som täcker?

Kommentar

Arbetssätt...