maggots

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • February 2008
    • 434

    maggots

    var å köpte lite maggots för att meta med idag å några blidde över... tänkte... det e väl inte nån fara att mata dom till guldsömnarna väl? eller?
    hur googlar man efter ett liv?
  • chippog
    Användare
    • August 2008
    • 251

    #2
    oj, jag fiskar själv, så: vad fiskade du på och fick du något? å så skulle jag tro att cikliderna bara skulle bli glada om de fick lite levande proteiner? är dock ingen erfaren karägare och lika nyfiken som du på kvalificerade svar. själv har jag (utan att fråga) tagit några gråsuggor från komposten och matat flaggciklider och eldbukar med, vilket de verkligen älskade.
    en kan bli beroende av att sitta framför karet

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

      #3
      Ursprungligen postat av fishweed
      var å köpte lite maggots för att meta med idag å några blidde över... tänkte... det e väl inte nån fara att mata dom till guldsömnarna väl? eller?
      Hejsan!
      Med tanke på att maggots plockas ifrån ruttnande varmblodiga kadaver så tror jag att det är direkt olämpligt som ciklidfoder.
      M.v.h.
      Håkan
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • May 2004
        • 266

        #4
        Bara de inte är färgade är det ok skulle jag tro (vissa är färgade blå, gröna och röda för att locka till napp).

        Kommentar

        • Ravenskog
          Användare
          • March 2007
          • 311

          #5
          Absolut ingen fara, mata på du..
          Maggot som är köpt i butik är veterinärkontrollerad, och den odlas enbart på fisk-kött. Vad de använder för färg i dem vet jag inte, men den är nog ofarlig.

          Mvh Tony

          Kommentar

          • fishweed
            Användare
            • February 2008
            • 434

            #6
            har läst runt lite å det sägs att dom mest bara e proteinrika... och som snarten säger om att dom e vetrinärkollade om man köper i butik så är det ju inga problem, lär nog bli odlad mask oxå iår när man inte fiskat ihjäl alla!

            @chippog: jag fick aldrig nått napp... stod vid rådasjön, men sen ringde brorsan å fråga om jag skulle med till Södra Långvattnet å där fick jag en regnbåge!
            hur googlar man efter ett liv?

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • August 2008
              • 251

              #7
              förresten älskar jag att mata firrarna med flygfän av alla dess slag, snart blir det saisong igen!

              jo, rådasjön kan va svår! de där stora gösarna hoppar inte frivilligt i land. kul att du fick en båge!

              Ursprungligen postat av fishweed
              har läst runt lite å det sägs att dom mest bara e proteinrika... och som snarten säger om att dom e vetrinärkollade om man köper i butik så är det ju inga problem, lär nog bli odlad mask oxå iår när man inte fiskat ihjäl alla!

              @chippog: jag fick aldrig nått napp... stod vid rådasjön, men sen ringde brorsan å fråga om jag skulle med till Södra Långvattnet å där fick jag en regnbåge!
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              Arbetssätt...