Nästan Direkt från Stämman

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

Bryggerierna behöver inte stå för ev. förlust som kan dyka upp, så det var nog dom som tjänade mest.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

Lite mer fokus på ciklider!

Jag vill gärna se mer bilder + få veta lite om föredragen. Var det något som var riktigt bra osv...
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

Jag hann ju inte se allt på alla föredrag, men har diskuterat dem i varierande grad med föredragshållarna innan, och hann slänga ett getöga då och då.

Jag tyckte att Janne Westers föredrag var mycket bra. Det sammanfattade hela hans syn på akvariehobbyn, och ledorden är det enkla och det naturliga. Detta förklarades på ett lättförståeligt och sympatiskt sätt tyckte jag.

Anton är givetvis en annan favorit, och hans föredrag var mer av artöversiktstypen. Han täckte in rejält med arter som ännu inte är så vanliga i hobbyn men som jag hoppas att fler kommer att upptäcka.

Erik Åhlander bjöd på sig själv rejält och fick med både bibelläsning och lite teaterspel.

Carl Westholms tanganyikaföredrag tyckte jag var speciellt just för att det inte visade en mängd bilder på fiskar och färgskillnader mellan olika stenhögar, utan var mer allmänt och även visade att det går utmärkt att leva ut sina drömmar trots små barn!

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Jag tyckte det var en väldigt lyckad helg. Mycket folk o fisk och fint väder.

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Jag är jättenöjd med helgen. Allt har flutit på mycket bra hela helgen och jag har inte hört några större klagomål. Riktigt skoj att ni gillade det!!
            Jag orkar inte gå igenom bilderna idag så vi får se när jag lägger in bilder.
            Min favorit var också Janne Wester men Sune Holm var absolut inte långt efter.

Guess what, Gabbi har tagit över ordförandeklubban in VAF. Mitt Malawi får ge sig i förmån för avloppsgrå västafrikaner.
            Mvh
            Robin

Kommentar

• Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

Ursprungligen postat av Robin
              Jag är jättenöjd med helgen. Allt har flutit på mycket bra hela helgen och jag har inte hört några större klagomål. Riktigt skoj att ni gillade det!!
              Jag orkar inte gå igenom bilderna idag så vi får se när jag lägger in bilder.
              Min favorit var också Janne Wester men Sune Holm var absolut inte långt efter.

Guess what, Gabbi har tagit över ordförandeklubban in VAF. Mitt Malawi får ge sig i förmån för avloppsgrå västafrikaner.
              Att håva inte lite vinster gör väl inte helgen sämre! Sunes pass gillade jag väldigt mycket. Dels var han mycket inspirerande talare och så är jag ju rätt het på inredning.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

Helt klart min mest lönande stämma

Efter många förhandlingar och försäljningar fick jag ihop 4 st Altum och 2 st L46

Det hjälpte med 5 vinster på lotterierna varav 1 st FX5:a

Att folk inte går på stämman är för mig obegripligt, man går ju plus
                M.v.h.
                Rickard

Kommentar

• Gabbi
                  Användare
                  • April 2002
                  • 897

Om någon är nyfiken på alla rätta svaren från frågesporten så är dom som följer:

1. Trädet var ett gummiträd, och som rätt svar godkände jag också ficus eftersom det tillhör ficusarna. Det indianska namnet var Kautschuk, men det var det ingen som kunde.

2. Floden med utloppet söder om Trinidad och Tobago är Orinoco.

3. De nio länderna som Amazonas sträcker sig över är Brasilien, Colombia, Peru, Venezuela, Ecuador, Bolivia, Guyana, Surinam, Franska Guyana. På de svarslappar där SAMTLIGA sydamerikas länder räknades upp utgick jag ifrån de nio först nämnda eftersom det var nio länder som efterfrågades.

4. En "pirarucu" är en Arapaima gigas. Det var det en person som kunde.

5. Guyana och Surinam är de två länderna som ligger i Sydamerika utav alternativen som gavs.

6. Fågeln på bilden var en tukan.

7. På frågan om pilgiftsgrodan gäller att giftet blir mindre starkt i fångenskap.

8. En tiondel av ordens alla arter finns i amazonas. Det kunde de flesta.

9. Krokodil och Kajman finns i sydamerika.

10. Fransisco de Orellana var den förste västerlänning att resa längs med Amazonas. Detta var den mest omdebatterade frågan och tillika den roligaste :-)

Kjell Fohrman vann tävlingen, och på andra plats kom Micke Håkansson, Anton Lamboj, Micke P (MAF) och Richard Heu.
                  Senast redigerad av Gabbi; 05 April 2009, 21:19.

Kommentar

• Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

Lätt läst.....

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      Kul att se bilder från stämman... Själv sitter jag ute i solen och kollar in när barnen leker.

Hur är det med rättigheter ifall någon filmar och lägger ut på youtube (om det är ok från föredragshållaren) Det behöver ju inte vara hela föredrag utan klipp från någon intressant del. Skulle vara roligt att se hur det är...
                      Det är bara att komma till nästa stämma! Man måste vara med för att se hur roligt det är!
                      (Vi har redan börjat räkna ner!)
                      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Det är bara att komma till nästa stämma! Man måste vara med för att se hur roligt det är!
                        (Vi har redan börjat räkna ner!)
                        Träffades vi? Jag hade tänkt att hälsa på dej, men nu i efterhand är jag inte ens säker på att jag såg dej.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Jag såg dig!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Tillbaks i Malmö efter en mycket trivsam helg. Var nog mixen som gjorde det, för trist nog fick jag prioritera. Fredagen började lite tidigt (06.14 gick tåget), men medlemmar från Bollis mötte upp på Centralen och guidade oss Maffare runt på olika butiker, samt visade lokaler. Tack!! Fredag afton - väldans trevlig, dels med Fjärilshuset i sig och dels med alla glada folk!! Bästa citatet därifrån var en person som lutade sig fram mot en liten ovanlig kakadua och sade:

"Hej, lilla vän, hur känns det att vara utrotningshotad då?"

Lördagen startade lite småsegt på hotellet, men största delen av Malmögänget fick en fin promenad till Fjärilshuset (med klagomål från somliga att det var långt, är vi inte framme snart, jag har skoskav, det skulle bara ta 25 minuter...). Janne Wester inledde med ett föredrag med många synpunkter om mycket, och jag instämde i nästan allt. Mycket intressant, och det kommer att testas mer grejer här framöver. Lyssnade sedan på Lambojs föredrag om större västafrikaner, men jag brinner inte för dem och betraktar de flesta som rätt olämpliga akvariefiskar. Lambojs energi för dessa fiskar är dock inspirerande i sig själv.

För min del tog sedan det fina vädret överhanden, så jag tillbringade mesta tiden på lördag em med mingel i solen samt snack med många trevliga och kunniga människor. Suveränt!! Kvällen blev mycket lyckad, högt i tak, glada miner och minsann en lotterivinst!! När jag verkligen hade fått nog skulle jag gå och lägga mig "egentligen", men hörde glam från ett rum intill mitt - där var det efterfest minsann. Den gjorde jag rätt i att delta i, men jag booooorde kanske avstått från just de sista ölen... ...men vi var ett gäng som fullt ut löste flertalet akvaristiska problem, inklusive ev. importförbud av olika arter. Tyvärr hade vi ingen sekreterare, och lösningarna är därmed borta för evigt. Jag har dock ett bestämt minne av att alla var ruskigt kloka och väldans snygga. Definitivt lyckliga!!

Söndag morgon var segare än lördag morgon, så vi blev försenade till Lambojs föredrag om västafrikanska dvärgciklider. Såg dock största delen, och det blev en del saker utrett samt några arter till på önskelistan. Carls Tanganyikaföredrag gillade jag också skarpt. Foton på några av världens vackraste fiskar, samt funderingar kring hur bestämda vi ska vara med fångstplats med mera (jo, vi ska hålla reda på den, men uppenbarligen är det så att det finns variationer från år till år, samt månne även med djupet fisken är fångad på). Plus en massa personliga reflektioner om att resa med familj (att svänga förbi Tanganyika från Etiopien är ungefär samma som att ta pendeln till Nynäshamn, om ni inte visste det...). Efter det blev det återigen mest mingel för min del. Hade gärna lyssnat till Sune, men eftersom jag pratade mycket med honom under lördagen och fick en del riktigt bra tips då så prioriterade jag minglet. Mot eftermiddagen fick jag dra mig till Centralen för att inte missa tåget, så Kjells föredrag om akvaristen är miljövän eller miljösvin missade jag.

Klart lyckad stämma!! Tack igen till alla jobbare, till alla deltagare och naturligtvis föredragshållarna!!

Resan hem var dock inte särdeles mycket rock´n roll, fick vi konstaterat. Trötta men rätt lyckliga sammanfattar nog den rätt bra.

Ses igen!!

Hilsen,

P
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 April 2009, 00:13.
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Tack för en suverän ciklidstämma!

Hemma och tbax på jobb, lite trött och sliten efter en intensiv helg.

Stort tack till alla som arbetat med arrangemanget! Allt ert slit gav oss en skön mix av föredrag, fiskmingel och fest. Ni ska veta att vi är extremt tacksamma!

Fjärilshusets lokaler med fåglar, fjärilar och fuktdrypande regnskog gav arrangemanget en udda men mycket passande inramning som nog knappast kan matchas av någon ciklidstämma i framtiden.

Dessutom vill vi i Malmö Akvarieförening rikta ett särkilt tack till de Bollmoraakvarister som ägnade sin fredag åt att köra runt oss MAFfare till huvudstans bästa akvarieaffärer och som visade upp sina odlingslokaler!
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• jonre723
                                Användare
                                • October 2004
                                • 439

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                                Håller med Dig Annmari, men varför satt Du inte och lyssnade på de utmärkta föredragen. Du sprang ju mest omkring utanför? Jonas var ju inte ens hos oss. Han jobbade säkert. Bilden på pilsnern var säkert beställd av Jonas när han satt hos frisören. Ja Du Jonas, undrar vad frisören sa när han klippte av Dig håret.
                                Jag var väl visst där Lars!? Dock oförskämt nykter (och fortfarande långhårig), men jag var ju tvungen att reka lite så jag vet vad vi ska göra bättre nästa år...
                                Och så är det.
                                /J

Kommentar

Arbetssätt...