Hong Kong tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Jag har nu varit hos Ken och talat med honom.
    BooBoo malen är häftig, sån skulle jag vilja ha. Går den ner i en Petflaska?
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Har du inte gått o lagd dig eller gick du upp nu för att ta en maratonrunda?
      klockan är väl 4 på morron där borta?
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Riktigt roligt tråd att följa... hoppas du orkar underhålla oss fortsatt.
        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Lars Andersson
          NCS Medlem
          • October 2002
          • 601

I går kväll (för mig alltså) så var det den obligatoriska Pekingankan med familjen Wong. Jag föråt mig på fet, glaserad anka med knaperstekt skinn. Det blev därför för första gången ingen motionsrunda utan sängen klockan ett. Motionsrundan var helt omöjlig att genomföra. Nu på morgonen känns det lite bättre men det tar nog hela dagen innan ankan är glömd. Pekinganka på rätt restaurang är en dröm.

Igår var det varmt, 27 grader, och soligt större delen av dagen. Svetten lackade och det var tre skjortbyten. När jag var och bytte skjorta inför ankmiddagen glömde jag båda kamrorna på hotellrummet. Så tyvärr ingen anka för Er.

Innan ankan var jag en kort stund i några affärer för att kolla efter prylar. Affären på bilden är inre den som bilderna är tagna i.
          Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Festlig akvarieaffär. Det var minsann inte en vanlig svensk källarbutik som ligger väl dold i ett billigt industriområde. Det verkar som affärerna därnere har en högre status och skyltas rejält!

Det där Ankan, hade den hängt tre dygn i nordlig vind? Läste ett recept som sa att det var viktigt med rätt nordanvind. Snacka om kinkigt noga!
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Pekinganka på rätt restaurang är en dröm.

När jag var och bytte skjorta inför ankmiddagen glömde jag båda kamrorna på hotellrummet. Så tyvärr ingen anka för Er.
              Du får göra om det o bjuda Wong på ankmiddag och glöm inte kameran.
              Är nog fler än jag som vill se bild på knaperstekt pekinganka.

Har själv ätit några stycken, så jag vet hur goda de är!
              mvh Wilhelm

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Innan ankan var jag en kort stund i några affärer för att kolla efter prylar. Affären på bilden är inre den som bilderna är tagna i.
                En liten rund håv var länge sedan jag såg!
                mvh Wilhelm

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

Rätt anka rätt restaurang

Utan att etablisemanget ens vet om det måste jag göra reklam för Hong Kongs mest prisvärda anka. Jag har ätit där i mer än tio år och det är guddomligt för en prislapp på ca 120:-- per person. Jag har ätit sämre anka för 500:-- per person.

Hon King Restaurant, 3rd floor, China Minmetols Tower, No 79 Chatham Road South, Tsim Sha Tsui, Kowloon. Inga bra restauranter ligger i gatuplanet förutom McDonalds. Genom att bjuda kinesiska vänner på middag där (syftningsfel, inte McDonalds alltså) kan man verkligen imponera, nästan lika bra som att beställa in friterade hönsfötter. Friterade hönsfötter är absolut högsta imp. klass. Inget slår det.

och för er som nu vill beställa bord är numret 2723 2915 (visserligen inte en enda åtta men heller inte en enda fyra)

Kom just in, jag skall titta på lite bilder och se vad vi kan åstadkoma idag.
                  Senast redigerad av Lars Andersson; 14 April 2009, 19:28.

Kommentar

• Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • October 2002
                    • 601

Lite av varje

Jag har köpt kompass. (nästa gång jag blir vilse blir det i New York)Jag har köpt nya gångstavar.

Erik har satt sig på flygplanet mot Amsterdam och ryssarna har åkt mot Moskva.

Jag åt vitlökskokta grönsaker och svinnacke. Med två pilsner inkl kostade maten 160:-- på Temple Street. Där äter bara turister men maten är kanon. Lite dyr bara. San Miguelflickan sprang omkring och serverade San Miguel.

Laptopfläkten för 35:-- köpte jag tre st av. De kyler gott för datorn.
                    Senast redigerad av Lars Andersson; 14 April 2009, 20:22.

Kommentar

• cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

man blir ju riktigt sugen att besöka denna stad tack vare dina bilder och berättelser kanonbra ju , gäller ju bara att memorera vilka affärer och sånt man kan lita på.

fläkten där ser ju användbar ut inte bara för datorn
                      Mvh
                      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

San Miguelflickan sprang omkring och serverade San Miguel.
                        Men hon tog väl betalt? Eller var det gratis?
                        mvh Wilhelm

Kommentar

• Lars Andersson
                          NCS Medlem
                          • October 2002
                          • 601

Gratis?, Nä, bara nästan gratis

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Men hon tog väl betalt? Eller var det gratis?
                          Nä, gratis öl på gatan i Hong Kong är nog bara ett önsketänkande. Men nära nog gratis är det i alla fall. Sjutton kronor för en 64 cl öl är väl nästan gratis.

Kommentar

• Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            man blir ju riktigt sugen att besöka denna stad tack vare dina bilder och berättelser kanonbra ju , gäller ju bara att memorera vilka affärer och sånt man kan lita på.

fläkten där ser ju användbar ut inte bara för datorn
                            Det jag missat, förutom med Shek O utflykten, är Hong Kongs natur och djurliv. De flesta turister springer Nathan Road upp och tillbaka och upplever Hong Kong som ett shoppingparadis. Hong Kong är så mycket mera. Själv tycker jag inlägget om Shek O blev bra. Visade hur billigt man kan leva i Hong Kong som turist och ändå uppleva några av världens mest fantastiska turistupplevelser. Mitt arbete gör att jag inte hinner med naturen denna gång. Jag trodde att påskhelgen skulle vara ett andningshål men så blev det inte. De flesta affärskontakter tror att man vill boka möten på helgen bara för att man är hemmifrån på jobb. Jag brukar säga att Hong Kong är det enda ställe i världen jag åker på jobbresa till med nöje. (Nu reser jag ju inte så mycket som det låter men i alla fall.)

Jag tycker mig själv vara relativt bevandrad i Hong Kong och mina kinesiska vänner skojar och säger att jag vet mer om Hong Kong än dom vet. Det händer ofta att jag får visa dom saker som vi pratar om. Trots det är det så att jag sällan hittar tillbaka till affärer jag tittat in i och jag har lärt mig att ser jag en sak jag vill ha så köp den för chansen att jag inte hittar dit igen är ganska stor. Chansen är ännu större att prylen är såld om det inte finns massor av den. Tre laptopfläktar är alla som fanns. Fläkten har USB-kontakt så har dina akvarier USB-port så OK. (HaHa)
                            Senast redigerad av Lars Andersson; 15 April 2009, 00:58.

Kommentar

• Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • October 2002
                              • 601

Övervikt och flygbolagens bonus/loalitetsprogram

Nästan alla flygbolag är del i ett bonus/lojalitetsprogram. De flesta tycker inte att det är någon mening att vara medlem i ett sådant för man flyger så sällan. Det var OK att tänka så tidigare men nu skall Ni få en "nästan live" story om varför det kan vara bra att vara med i ett sånt program. Sonen fick på sin nedresa 3256 miles för sin resa (50% på grund av att det var en kampanjresa) Dessa miles räckte precis till att betala de 1,5 kilo övervikt han hade när han checkade in i går kväll. Annars hade det väl kostat en slant att ta fram vid incheckningsdisken och troligen en massa besvär. Flygbolagen har blivit väldigt tuffa i sin attityd mot övervikt. I jakten på att spara bränsle är troligen överviktsjakten framgångsrik. Inte så rolig om man som resenär inte kan dra ner på vikten men vi kommer att se stora förändringar på det området.

Kommentar

• Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • October 2002
                                • 601

Aningslöshet och okunnighet

Nu på morgonen gjorde en lokal miljöorganisation reklam för hur vi som turister skall uppföra oss när vi är på semester. Bl a sa dom att man skall ägna en dag på semestern till att städa på semesterorten. Nu sänds detta program i National Geographic kanalen och det ät tiotusentals turister här i Hong Kong som ser på programmet. Inte tror jag att några turister går ut och städar och framför allt finns det inget att städa. Här fungerar recycling eftersom det finns människor som försörjer sig på att återvinna allt möjligt. De är ingen pant på plastflaskor men det finns inga platsflaskor på gatorna eftersom recycling fungerar och att det finns människor som lever (om än knapert) på det. Oftast är det riktigt gamla tanter och gubbar som jobbar med återvinning och det är en blygsam inkomstkälla men för de flesta den enda. Ett annat näraliggande exempel är att på McDonalds (och likande inrättningar) här skall man inte ställa undan brickan efter sig. Att städa och plocka av borden är en lågbetald arbetsuppgift för sådana som av något skäl inte har lyckats få ett bättre jobb. På just McDonalds har jag sett en del handikappade som gör sådant arbete.
                                Senast redigerad av Lars Andersson; 15 April 2009, 13:43.

Kommentar

Arbetssätt...