Hong Kong tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

På plats i Hong Kong

Kom fram till hotellet ca kl 16.00 lokal tid. Återkommer senare om flygresan som var lite utöver det vanliga.

Besökte en vän för att överlämna ett gäng sillburkar. Vi har inte plats i kylskåpet för alla sillburkar. (Bästa gåvan just nu)

Sedan ut och äta på Temple Street. En turistfälla med jättefina gaturestauranger. Två kötträtter, två stora öl och en Cola för 150 kronor.

Passerade en av många slipsmånglare. Det finns säkert 20 st på Temple Street. Jag är såld på slipsar.

Sedan köpte vi nya telefonabonnemang. Femtio kronor st. för 400 minuter lokalt var och ett nytt SIMkort var. Nytt HK-nummer och ett bra teleavtal hemma gör att fru/mamma kan ringa oss för 10 öre minuten. En timma kostar alltså 6:--. Två timmar kostar 12:--, lika mycket som ett brevporto hemmifrån och hit.

Sedan gick vi till "min" skoaffär och köpte ett par nya skor som jag behöver till mötena i morgon. Av en slump slank vi sedan in på en outlet som bl. a. sålde gummistövlar av sällan skådat slag. Jag tog en bild (lägg märke till V-tecket hos försäljarna) och sedan frågade jag om jag fick ta fler. Nej det är förbjudet att ta bilder på stövlarna eftersom de är förra årets modell???

Nåväl här är den bilden jag tog.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Va,,,, åkte du direkt från stämman till flyget??

Riktigt kul tråd detta med direktrapportering från HK me bilder o allt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Tufft schema... och ändå direkt ut på stan och shoppa... kul att följa!
        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Lars Andersson
          NCS Medlem
          • October 2002
          • 601

Tufft Schema

Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Tufft schema... och ändå direkt ut på stan och shoppa... kul att följa!
          Jag skulle ju ha åkt redan i början av förra veckan. Det var akut. Men här vågar jag väl skriva att jag ljög ihop en historia om varför jag inte kunde åka förrän efter helgen. De flesta här vet om mitt intresse för akvarier, men att säga att ett "fiskmöte" går före jobbet det går inte, så därför var det bara att äntra första bästa plan efter stämman.

Jag satt uppe hela natten till 03:45 lokal tid för att förbereda mig vilket jag inte hann förra veckan. Sedan upp 8:00 och försöka få liv i sonen som har helt andra sömnbehov än vad jag har. Skall försöka få honom att göra ett schema för ett par dagar i taget så han inte bara drar planlöst runt här i HK och dreglar över teknikprylar. Han har varit här många gånger sedan han var här första gången när han var sex. Sedan han var 13 har han klarat sig själv här. Eget telefonabonemang (HK med 400 förutbetalda minuter) och egna tunnelbanekort (som jag skall skriva om senare) gör att han klarar ut det mesta. Bortsett från den lite råa trafikkulturen så är HK säkrare än Linköping för en sjuttonåring.
          Senast redigerad av Lars Andersson; 08 April 2009, 03:19.

Kommentar

• Lars Andersson
            NCS Medlem
            • October 2002
            • 601

Snyting

Fick en snyting i en annan tråd, så jag passar resten av dagen.

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

neejjj strunt i det det händer alla då o då att man blir avsnäst.

In me text o bilder.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

Törs man fråga vad det är för business du gör där borta?
                Mvh
                Robin

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

Ursprungligen postat av Robin
                  Törs man fråga vad det är för business du gör där borta?
                  Visst får Du fråga men svaret blir att jag tränar för New York Marathon tillsammans med ett gäng ryssar. Om en stund skall jag ut på min nattliga träningsrunda igen och med tanke på vad som hände förra natten så borde jag köpt en kompass idag. Nåväl jag skall ta med mig karta i natt. Idag hann jag tillbaka innan alla butiker stängt på Tung Choi Street.

Måste ut och springa så nu blir det inga bilder.

(Någon dryg timma senare)

5,6 km på en timma. Det är mycket kvar innan man kan vara nöjd.

Killen längst ner kostar ca 3500:-- Alltid en åtta i priset på fisk.
                  Senast redigerad av Lars Andersson; 10 April 2009, 20:57.

Kommentar

• Lars Andersson
                    NCS Medlem
                    • October 2002
                    • 601

Belysning

Första lediga stunden sedan jag kom hit. Pust

Jag köpte ett par prylar idag.

LED belysningen är en av de större jag sett. LED är ett speciellt intresse för mig sedan den tiden jag arbetade med elektonik. Då (fem sex år sedan) trodde jag att LED snabbt skule errövra världen men det har inte skett ännu. Mestadels på grund av att kvalitet kostar så mycket att ytterst få är beredda att betala för det.

Den andra belysingen är en undervattensbelysning. Just detta ex har ett underligt rödviolett ljussken och var det enda som var kort nog att gå ner i min resväska. Det är ca 60 cm långt. Jag uppskattar att de längsta är ca 150 cm. Det fanns i olika ljusspektra. Alltså inte målade rör utan olika medium.

Priserna är inte jättebilliga på dessa prylar som är av högre kvalitet än de billigaste. De billigaste LED belysningarna för Nano-akvarier kostar ca 25 kronor.

Den irriterande skuggan på bilden beror på att jag inte har med mig någon extern blixt utan fotar med kamerans "topblixt"

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Riskfyllt uppdarg

En helt ledig dag. Det var skönt. Nu tänker jag göra det som jag anser var det farligaste jag gör i HK. Jag skall fota i alkvarieaffärerna. Vi får se hur det går. Ingen har någonsin sagt varsågod utan alla har varit rätt sura och till och med arga. Jag har blivit utsläng ett dussintals gånger. Jag skall ta med mig några Ciklidblad som sköld och förklaring till vad jag gör.

Ledig i morgon fram till 16:00. Funderar på att åka och bada tidigt som attan innan alla kinerser i Hong Kong är där också. Köpa frukost i natt (7/24-öppna ställen gör det ganska lätt.
                      Senast redigerad av Lars Andersson; 11 April 2009, 18:20.

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Kanon tråd Lars, jag var ju själv i Hong Kong innan kineserna tog över och jag tyckte det var en underbar stad.
                        Bara åka peaken eller åka en dubbeldäckad spårvagn, ta tunnelbanan tyckte jag också var lite speciellt eller ta färgan över till kowloon det var också kanon.
                        Även gå på nattmarknad var också lite speciellt, fan det var ju bara kineser, jag såg inte en enda västerlänning, en liten rolig grej som jag var ute för det var när jag blev pissenödig så skulle jag få tag i ett dass, och det vet du väl Lars det finns ju inga speciellt offentliga toaletter.
                        Men jag frågade en kines som förstod lite engelska, och han tog mig långt in emellan på bakgårdarna, jag tänkte för mig själv här kan dom lätt döda mig och dumpa mig var som helst, men det hände inget ting.
                        En annan grej som hände mig det var när jag var på Kowlon och jag skulle ta mig tillbaka till mitt hotell, det kom en massa taxi, men ingen stannade jag fattade inte varför, men tydligen var det så att dom som körde taxi på kowlon, dom kunde ingen engelska. Ja hoppas att du inte tycker att jag kapade tråden nu, men du fick mig att minnas några goa grejer som hände när jag var i HongKong.Janne

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

[QUOTE=Lars Andersson;772556]Första lediga stunden sedan jag kom hit. Pust

Jag köpte ett par prylar idag.

LED belysningen är en av de större jag sett. LED är ett speciellt intresse för mig sedan den tiden jag arbetade med elektonik. Då (fem sex år sedan) trodde jag att LED snabbt skule errövra världen men det har inte skett ännu. Mestadels på grund av att kvalitet kostar så mycket att ytterst få är beredda att betala för det.

Priserna är inte jättebilliga på dessa prylar som är av högre kvalitet än de billigaste. De billigaste LED belysningarna för Nano-akvarier kostar ca 25 kronor.
                          QUOTE]
                          (kortade ner lite)

LED är mycket spännande och jag tror att det är dags för en revolution de närmaste åren när det gäller belysning. Idag är ju belysningen en stor del av kostnaden för att driva ett akvarium. Med LED skulle strömförbrukningen att kunna minskas kraftigt samtidigt som möjligheterna till att skapa olika effekter... som sagt spännande!

Vi får hoppas att du lyckas fota lite imorgon utan att bli utslängd för många gånger!
                          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

Upplevelser på min lediga kväll

Bästa Janne och Peter, det känns mycket roligare att skriva om man vet att någon läser och dessutom bemödar sig att kommentera.

Det är nu morgon här och jag har ätit frukost. Enda gången på denna resa som jag äter på hotellet. (Måste ju utnyttja rabattkupongen.) Igår kväll var jag i den bästa butiken på Tung Choi Street. Det första som hände var att jag tog ett par bilder utanför butiken. Sedan kom dom fram med ett plakat som var ca 100cm x 70cm där det stod att det var förbjudet att fota och filma. På varje akvarie, i varje fall dom snygga showakvarierna så stod det en skylt som visade samma sak. Jag frågade om jag fick ta en bild på plakatet, men då blev dom arga. Jag stängde av kameran och vi hade ett ganska trevligt samtal. Dom lovade att jag skulle få träffa chefen på tisdag och jag skickade med ett Ciklidblad och ett visitkort. Vi får se. Alltså gick tiden och jag hann inte vad jag tänkt mig. Grannen till den fina butiken är en liten farbror som säljer guldfiskar och slöjstjärtar. Han är så glad och trevlig och varje gång så lägger han möda på att jag skall få bra bilder på hans slöjstjärtar.

Sedan var nästan allt stängt och jag gick till den andra delen av Tung Choi Street. Där såldes för trettio år sedan bara kvinnokläder men idag är det all tänkbar krimskrams. Brukar köpa T-hirts och kan numera alla trick dom har. Eftersom de flesta som handlar där är turister som aldrig kommer tillbaka är tricken rätt fula.

Ett exempel: Jag hittade en kanonfin T-shirt men den fanns inte i XL. OK, sa hon jag skall springa till mitt lager och hämta en. När hon sedan kom tillbaka har hon troligen samma T-shirt, (som var en liten L) klippt bort storleksmärket och klistrat på ett XL-märke på platspåsen. När jag talade om för henne vad hon gjort så skrattade hon och tyckte det var väldigt roligt. De flesta kunder kommer inte tillbaka, när dom har provat sin T-shirt, utan ser en sådan upplevelse som något att minnas från resan om dom nu ens förstod vad som hände. Och så fick dom en present att ge bort till någon som var lite mindre.

Väntar nu på att solen skall våga sig fram i molnen och diset. Värmen är OK för att bada men lite grill vore trevligt för första gången i år.
                            Senast redigerad av Lars Andersson; 12 April 2009, 02:31.

Kommentar

• Lars Andersson
                              NCS Medlem
                              • October 2002
                              • 601

Shek O

Idag var vi och badade i Shek O. Vi gjorde alla de bästa och billigaste turistnöjena i en följd. Färja från Tsim Sha Tsui till Wan Chai. Spårvagn från Wanchai till Shau Kei Wan. Buss över ön till Shek O. Lunch på stranden. Lite bråttom hem så då tog vi MTR.

Kostnad för dagens utflykt per person
                              Färja 2:50 (världens mest prisvärda icke gratis turistupplevels)
                              Spårvagn 2:50 (nästan 40 minuter)
                              Buss 6:50 x 2
                              MTR 13:50
                              Lunch 70:-

Det visade sig att flera av bilder jag tänkte ladda upp fanns på ett annat CF-kort. Därför blev det inte som jag tänkt.

Från MTR till hotellet gick jag förbi Kens Aquarium. Jag återkommer om den butiken. Lovade honom nämligen att visa bilderna innan jag la ut dom på nätet. De blev dock mindre bra så jag skall dit i morgon igen.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 7334

Måste också berömma dig för denna tråden Lars.

Kul kuriosa och jag ser det som en uppföljning till våra samtal under lördagsmiddagen på stämman.
                                Joakim Draktoft
                                f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

Arbetssätt...