Hong Kong tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

Hong Kong tråden

Jag kan inte undanhålla er följande. ”Mitt” hotell är under renovering. Därför är den stora poolen på taket och den superstora motionshallen stängd. ”Läge för att pruta.” Jag lyckades inte komma under priset för att parkera bilen i hotellets garage men det var nära. Rumspriset blev i snitt HK$580 medan en parkeringsplats i hotellets garage kostar HK$550 per dygn. Hade det inte varit stor internationell mässa de två sista dagarna jag är där hade jag nog klarat att få ner genomsnittspriset för rummet under parkeringsplatspriset men som sagt det gick inte.

Det blir inte lätt om jag skall ha den målsättningen i fortsättningen.
    Senast redigerad av Lars Andersson; 31 March 2009, 18:11.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Jag kan inte undanhålla er följande. ”Mitt” hotell är under renovering. Därför är den stora poolen på taket och den superstora motionshallen stängd. ”Läge för att pruta.” Jag lyckades inte komma under priset för att parkera bilen i hotellets garage men det var nära. Rumspriset blev i snitt HK$580 medan en parkeringsplats i hotellets garage kostar HK$550 per dygn. Hade det inte varit stor internationell mässa de två sista dagarna jag är där hade jag nog klarat att få ner genomsnittspriset för rummet under parkeringsplatspriset men som sagt det gick inte.

Det blir inte lätt om jag skall ha den målsättningen i fortsättningen.
    Min hustru Berit tröstade mig med att jag skall ju ha med mig sonen Erik i samma rum och det lär inte få plats två bilar på samma parkeringsruta.

Jaa, jag vann igen

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Jag kan sova i bilen
      någon måste bära väskan
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lars Andersson
        NCS Medlem
        • October 2002
        • 601

I det här bostadskomplexet (i förorten Tung Chung) bor det ca 25 000 människor. Medianinvånarantalet i Sveriges kommuner är ca 15.000. Alltså skulle detta huskomplex vara större än hälften av Sveriges kommuner!!!!!!!

Kommentar

• Lars Andersson
          NCS Medlem
          • October 2002
          • 601

I det här bostadskomplexet (i förorten Tung Chung) bor det ca 25 000 människor. Medianinvånarantalet i Sveriges kommuner är ca 15.000. Alltså skulle detta huskomplex vara större än hälften av Sveriges kommuner!!!!!!!
          Undrar hur många akvariefiskar det finns i huskomplexet?

Kommentar

• HenrikV
            Användare
            • February 2007
            • 697

*suck* Man måste ju ha GPS för att hitta sin egen trappuppgång. Tur man bor i skogen...

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Åker oxå till Hongkong efter jul. Det blir att bo på Disneys Hotell för mina grabbars skull.

Tycker ja känner igen kåkarna på bilden. Ligger dom strax utanför den nya flygplatsen??
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lars Andersson
                NCS Medlem
                • October 2002
                • 601

Färden till himlen

Ursprungligen postat av LN
                Tycker ja känner igen kåkarna på bilden. Ligger dom strax utanför den nya flygplatsen??
                Tung Chung ligger liksom Chek Lap Kok (flygplatsen) på Lantau. Det är där man går av (ändstationen) om man skall åka linbana till Buddha. En fantasisk upplevelse för en billig penning. Undvik dock lördag och söndag för då kan upplevelsen istället bli en social gemenskap i kön under ett par timmar. Ibland kan det dock vara kul också.

Hong Kong är ett gravt missuppfattat ställe. Där finns ex vis fantastiska fågelreservat som Mai Po, som dock tidvis varit stängt p g a fågelinfluensa. Reservaten är ett resultat från den tiden Mao stängde av vattenledningarna från Kina. Dessutom finns badstränder, ex vis vid Shek O, 10 km bussresa från centrala HKG.

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

Gold Fish Market - Tung Choi Street

Väl på plats skall det bli lite fiskbilder. Mitt hotel ligger inte så centralt men det ligger ca 600 meter från HongKongs fantastiska akvariegata, som kallas "Gold Fish Market". Mina affärsbekanta brukar ifrågasätta läget på hotellet men jag säger inte vad det är som drar. Dom tycker jag är galen ändå. Dessutom är dom glada över att dom inte behöver ge sig in i värsta getingboet när som skall hämta up mig med bil.

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Bra tips Lars Vi ska bo på Lantau så att Buddha linbanetrippen ska vi testa.
                    Men vi ska även åka med Starferry (en av de absolut häftigaste båtturer man kan köra, särskilt kvällstid) och The Peaktram är måste.

Kan bara hålla med dig om att HK är undervärderat som resmål.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Shopping

Jag brukar ju shoppa foto prylar åt en del av er men det fiinns ju massor av prylar att shoppa det skattefria HK. Skor och stövlar åt 25-årig dotter ser jag som 57-åring som ett visst problem, kostar stövlarna 125:-- så kan man kanske fixa det, viss form av chansning får man acceptera.

Bilder??

Ni behöver väl inte ha bilder i varenda inlägg.

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

Jag brukar ju shoppa foto prylar åt en del av er men det fiinns ju massor av prylar att shoppa det skattefria HK. Skor och stövlar åt 25-årig dotter ser jag som 57-åring som ett visst problem, kostar stövlarna 125:-- så kan man kanske fixa det, viss form av chansning får man acceptera.

Bilder??

Ni behöver väl inte ha bilder i varenda inlägg.
                        är det stor skillnad på priser på objektiv i hong kong jämfört med sverige?
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

Väl på plats skall det bli lite fiskbilder. Mitt hotel ligger inte så centralt men det ligger ca 600 meter från HongKongs fantastiska akvariegata, som kallas "Gold Fish Market". Mina affärsbekanta brukar ifrågasätta läget på hotellet men jag säger inte vad det är som drar. Dom tycker jag är galen ändå. Dessutom är dom glada över att dom inte behöver ge sig in i värsta getingboet när som skall hämta up mig med bil.
                          Spännande... talade med en vän som bor i Malaysia om just denna gata i HongKong. Han hade råkat sprunigt på den får något år sedan och funderat på att leta upp den igen... skall tipsa honom.

Vi funderade över vad som skulle kunna vara smart att köpa i form av teknik att ha när han flyttar hem... (prismässigt)
                          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Vi funderade över vad som skulle kunna vara smart att köpa i form av teknik att ha när han flyttar hem... (prismässigt)
                            När man flyttar hem från att ha bott utomlands så är det ju container som gäller och priset för att frakta en container är nära nog lika vad man än har i. Mitt generella råd är köp allt Ni ser, fyll containern och låt oss andra komma och fynda. (Moms och tull och andra oväsentligheter bortser vi ifrån) Jag skall försöka ta lite bilder som visar prisbilden i affärerna.

Kommentar

• Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

När man flyttar hem från att ha bott utomlands så är det ju container som gäller och priset för att frakta en container är nära nog lika vad man än har i. Mitt generella råd är köp allt Ni ser, fyll containern och låt oss andra komma och fynda. (Moms och tull och andra oväsentligheter bortser vi ifrån) Jag skall försöka ta lite bilder som visar prisbilden i affärerna.
                              Det skulle vara kul om du kommer ihåg att göra det!

Pratade med honom idag och han berättade att saltvatten var grymt billigt att ha där nere (nära till källan kan man säga). En bekant hade ett riktigt stort saltvattenakvarium på leasing hemma hos sig och betalade 250 kr/månaden för full support.

Men här hemma lär det bli ciklider för honom...
                              - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

Arbetssätt...