Bottenfilter???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Bottenfilter???

    Hej! Finns det någon som vet någon sida som visar hur man gör ett bottenfilter?

    //Robin
    Mvh
    Robin
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    #2
    Principen för ett bottenfilter är att akvarievattnet roteras igenom gruset som då blir själva filtermaterialet, nackdelen är att smutsen blir kvar i akvariet. Jag vet inte om det finns någon bra sida som beskriver konstruktionen av ett bottenfilter med sätten är säkerligen många. Skall man ha det i mindre akvarier tycker jag att de som man köper färdiga fungerar bra och till ett överkomligt pris.

    Själv föredrar jag lösa plattor som man bygger ihop t.ex. Eheim har ett sådant system. Man behöver inte ha bottenfilter över hela botten.

    Ett alternativ är ju hemmabygge och jag vet att jag själv använde vid något tillfälle sådan där vågig genomskinlig hårdplastskiva/plexi som används som tak på uterum, altaner. Genom att borra massvis av hål i dessa och sedan ansluta ett insugsrör så får man ett fungerande bottenfilter.

    David
    David

    Kommentar

    • baterista

      #3
      Jag hade en kompis som kopplade utlåset på sitt ytterfilter till bottenfiltret. På detta sätt trycktes skräpet i botten upp istället för att sugas ned i gruset, för att sedan sugas in i ytterfiltret. Ren blev botten, men växterna fick ju inte mycket att gnaga på...bra lösning för diskus-/saltvattenakvarium?

      Kommentar

      • baterista

        #4
        "utblåset" ska det naturligtvis vara...

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          citat:Jag hade en kompis som kopplade utlåset på sitt ytterfilter till bottenfiltret. ... bra lösning för diskus-/saltvattenakvarium?
          För rovfiskakvariet funkar det, men är ingen bra ide i korallrevsakvariet. Nitrifierande filter bör normalt undvikas i korallrevsakvarier, eftersom de leder till anhopning av nitrat -> algproblem.

          Kommentar

          Arbetssätt...