Guldfiskbiotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sacrium
    Användare
    • November 2005
    • 353

Guldfiskbiotop

Har en bekant som fick en uppgift angående guldfiskar.
    Hon ska testa hurvida dom trivs bäst i en skyddad biotop med stenar och växter, eller om dom föredrar öppet.

Fick mig att tänka på att jag inte sett nånting om hur dom lever. Hur ser en guldfiskbiotop ut?
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Ursprungligen postat av Sacrium
    Fick mig att tänka på att jag inte sett nånting om hur dom lever. Hur ser en guldfiskbiotop ut?
    Tja, det måste väl vara en kinesisk trädgårdsdamm...
    Den ruda (Carassius gibelio) som guldfisken är en odlingsvariant av har jag inte hittat mycket om, men den bör vara tämligen anspråkslös.
    Om vår ruda (Carassius carassius) kan man läsa på fiskbasen.se:
    Rudan är en av de minst pretentiösa och mest seglivade av alla Sveriges fiskar. Den trivs i såväl stillastående som rinnande vatten, i bräckvatten, större sjöar och grumliga torvgravar. Den är en varmvattensfisk men kan övervintra även i bottenfrusna gölar i lappmarkerna, genom att med nedsatta kroppsfunktioner ligga begravd i icke frusen gyttja. Den är också fenomenalt tolerant mot låga syrgashalter och föroreningar. Den är trög och stationär samt rota i botten eller i växtligheten efter föda. Den tillbringar vintern under en upp till 5,5 månader lång dvala nere i bottendyn.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Sacrium
      Användare
      • November 2005
      • 353

Ungefär vad jag hittat också. Men står mer om vattenförhållanden än själva miljön i sig.

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av daniel60
        Den ruda (Carassius gibelio) som guldfisken är en odlingsvariant av
        Jag trodde att det var auratus
        http://www.fishbase.se/Summary/speci...uratus+auratus Det står mycket om biologi faktiskt.

Men fishbase erbjuder förvirrande läsning http://www.fishbase.se/Summary/speci...esname=gibelio

Jag har ju trott att silverruda och guldfisk var samma sak (som du skriver) dvs. auratus. Någon som vet hur det ligger till.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• William
          Användare
          • December 2006
          • 93

Dom vilda föregångarna till guldfisken simmade väl ofta omkring i dyn och bökade på risfälten?

Kommentar

Arbetssätt...