Naturligt kretslopp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Guppy äter alger vilket gör att den spöar de flesta andra fiskar som jag kommer på. Mina tetror har viss begränsning där. Däremot finns det nog en hel del barber som är lämpliga! Jag har mindre koll på dessa.

MEN du kan inte få mer än du stoppar i när det gäller vissa ämnen! Du måste alltså göda algerna och växterna åtminstone tills du fått upp en fungerande biomassa. Kol och kväve kommer att tillföras men inte fosfor. Systemet kommer alltså att bli fosforbegränsat.
    Två schyssta barber både i size, temperament och yngeltillförsel är kopparbarb och nätbarb. Bägge arterna funkar fint i permanenta lekakvarier.

Sant, systemet blir fosforbegränsat. Det var bland annat därför jag klurade på bottenfilter med mycket långsam genomströmning. Borde se till att "växtmaten" finns tillgänglig för växterna samt transporteras runt i systemet. Tror du det funkar att få fosfor in i det kretsloppet?

Undrar om det är bra för mig att klura på sådant här. Luktar arbete lång väg... om jag flyttar Malawina ur 375 i verkstan så har jag ju ett kar... och med lite danska ölbackar borde en grundvattendel kunna konstrueras rätt lätt... bottenfiltren är redan på plats... och ett par Apisto behöver en djupvattendel på 60-70 liter... och A. baenschi samt Endlers har jag redan... och Najas, javamossa samt C. parva borde gå bra på grundvattendelen... och de har jag redan... och så i med ett gäng bee-shrimp... som jag också redan har... hörni, det här är inte snällt!!

Hilsen,

P

Hilsen,

P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 April 2009, 10:01.
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Rickard
      Användare
      • April 2002
      • 727

Jag tror man kan med stenar, rötter ,grenar , nät och växter skapa rum i karet för att skydda yngel och foderfiska. Lägga ett tjockt lager torv i botten på karet och fylla på med sand efteråt borde funka. kanske lite sniglar som yngla av sig och håller rent
      M.v.h.
      Rickard

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Ursprungligen postat av William
        Kul att se att detta är ett ämne som engagerar. Mycket bra tips finns att tillgå i denna tråden. Jag kommer naturligtvis att tillföra näring så att det finns möjlighet att få en tillräcklig biomassa från start. Vad tror ni då om någon biotodoma i ett sånt akvarium? Är de för stora, eller skulle det kunna gå?
        Jag tror Biotodoma är för stora, tror det är bättre med Apistogramma.

Kommentar

• William
          Användare
          • December 2006
          • 93

Ursprungligen postat av Lundensis
          Jag tror Biotodoma är för stora, tror det är bättre med Apistogramma.
          Okej... Tråkigt isåfall Tycker mycket om biotodomor. Upplever dom knappt som renodlade carnivorer heller.

Mvh William

Kommentar

• William
            Användare
            • December 2006
            • 93

Ursprungligen postat av Rickard
            Jag tror man kan med stenar, rötter ,grenar , nät och växter skapa rum i karet för att skydda yngel och foderfiska. Lägga ett tjockt lager torv i botten på karet och fylla på med sand efteråt borde funka. kanske lite sniglar som yngla av sig och håller rent
            Jo, det låter inte så dumt. Om man tänker sig ett lövnät lite upplutad mot baksidan av karet, med massor av växter fastvuxna i nätet så kan man ju få ganska stora vattenvolymer under växttäcket.

Mvh William

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Ursprungligen postat av William
              Okej... Tråkigt isåfall Tycker mycket om biotodomor. Upplever dom knappt som renodlade carnivorer heller.

Mvh William
              Jag tycker också om biotodomer, snygga fiskar, men tumregeln är för det mesta att om något ätbart får plats i munnen på en fisk, så är det mat. Tror de kommer att äta slut på småfisken ganska snabbt.

Kommentar

• William
                Användare
                • December 2006
                • 93

Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Undrar om det är bra för mig att klura på sådant här. Luktar arbete lång väg... om jag flyttar Malawina ur 375 i verkstan så har jag ju ett kar... och med lite danska ölbackar borde en grundvattendel kunna konstrueras rätt lätt... bottenfiltren är redan på plats... och ett par Apisto behöver en djupvattendel på 60-70 liter... och A. baenschi samt Endlers har jag redan... och Najas, javamossa samt C. parva borde gå bra på grundvattendelen... och de har jag redan... och så i med ett gäng bee-shrimp... som jag också redan har... hörni, det här är inte snällt!!
                Hehe, det låter som att det bara är att köra igång då

Mvh William

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Ursprungligen postat av Mats
                  Hej.
                  Som levande foder skulle jag nog satsa på märlkräftor (hayella).Har börjat med dessa mvh Mats

Var har du fått fatt i märlkräftorna???

Jag har letat men inte hittat.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Mats
                    • April 2002
                    • 804

Hej.
                    Köpte(50:-) en startsats på Zoopet för ett år sedan.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

Arbetssätt...