Som rubriken lyder är jag nyfiken på om det i en akvariemiljö är möjligt att ha ett kretslopp som fungerar någorlunda bra.
Än så länge är det bara drömmar, men i framtiden finns planer på ett riktigt stort akvariebygge. Tanken är att jätteburken ska rymma omkring 8000 liter vatten.
Det har väl hänt ganska många akvarister att några yngel eller småfiskar stryker med när lite större eller rovgirigare fiskar simmar i samma akvarium. Mina funderingar svävar kring om man kan göra detta till ett kretsloppssystem i ett akvarium i den storleken. Det vill säga att växterna hinner växa till för att föda växtätarna, som i sin tur hinner föröka sig i så hög takt att det alltid finns föda för någon enstaka rovfisk.
Mina frågor är då:
1. Är det möjligt att skapa en sådan akvariemiljö?
2. Vilken biotop är bäst lämpad för ett sådant projekt och varför?
3. Diverse on topic frågor som ni kan ha om detta projektet
Hoppas att ni tycker det är trevligt att klura på denna tråden =)
Mvh William
Än så länge är det bara drömmar, men i framtiden finns planer på ett riktigt stort akvariebygge. Tanken är att jätteburken ska rymma omkring 8000 liter vatten.
Det har väl hänt ganska många akvarister att några yngel eller småfiskar stryker med när lite större eller rovgirigare fiskar simmar i samma akvarium. Mina funderingar svävar kring om man kan göra detta till ett kretsloppssystem i ett akvarium i den storleken. Det vill säga att växterna hinner växa till för att föda växtätarna, som i sin tur hinner föröka sig i så hög takt att det alltid finns föda för någon enstaka rovfisk.
Mina frågor är då:
1. Är det möjligt att skapa en sådan akvariemiljö?
2. Vilken biotop är bäst lämpad för ett sådant projekt och varför?
3. Diverse on topic frågor som ni kan ha om detta projektet
Hoppas att ni tycker det är trevligt att klura på denna tråden =)
Mvh William
Kommentar