Extremt djurplågeri

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #16
    Jag vill inte se filmen, så där kan jag ju inte ha någon åsikt. Men..

    Vad jag däremot alltid är lite frågande till är om sådana filmer verkligen visar sanningen, och inte är en produkt som djurskyddsorganisationen fabricerat?

    Vilken anledning skulle kunna förklara varför man flår en hund levande istället för död? Om man nu skall tjäna maximalt med pengar, alltså att få det överstökat snabbast möjligt och med minsta möjliga motstånd, så borde det ju vara smidigast att avliva djuren först?

    Ekonomiskt sett finns det ju en uppenbar vinst med att plocka dun från levande fåglar eftersom de kan plockas flera gånger, men att flå en hund mer än en gång bör ju vara tämligen omöjligt.

    (Förtydligande: Jag är starkt emot djurplågeri, men har gärna en skinnsoffa om skinnet kommer från en ko där resten av kon blivit till nytta och haft ett gott liv med human hantering vid slakt.)
    Tony Englund

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • April 2002
      • 382

      #17
      Anledningen till att man flådde hundar och katter levande var att pälsen blev mycket bättre genom att håret i pälsen reste på sig än att flå dem döda, de tjänade alltså mer pengar för den pälsen eftersom den ansågs "finare" utav de kunder som köpte den. Det här var länge sedan kanske 10-15 år som det uppmärksammades och sedan tog det väl några år till innan omvärlden reagerade med avsky...mycket starkare reaktioner än dunindustrin som knappt var en fis i vinden.

      Det var i Kina och där har de inte riktigt samma syn på andra levande varelser som vi har även om vi inte alltid är bättre.

      Janne

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #18
        Ursprungligen postat av Janne E
        Anledningen till att man flådde hundar och katter levande var att pälsen blev mycket bättre genom att håret i pälsen reste på sig än att flå dem döda, de tjänade alltså mer pengar för den pälsen eftersom den ansågs "finare" utav de kunder som köpte den. Det här var länge sedan kanske 10-15 år som det uppmärksammades och sedan tog det väl några år till innan omvärlden reagerade med avsky...mycket starkare reaktioner än dunindustrin som knappt var en fis i vinden.

        Det var i Kina och där har de inte riktigt samma syn på andra levande varelser som vi har även om vi inte alltid är bättre.

        Janne
        Tydligen har vindarna inte sluta blåsa bara vänt. Innan flådde man djuren öppet nu gör man det lite mer dolt. Jag tycker fortfarande att man skall uppmärksamma detta för det förekommer fortfarande. Dessutom är det inte bara Kina utan även i Tibet, Mongoliet, Indien mm.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • November 2006
          • 1493

          #19
          Den som flår en hund eller liknade djur levande borde själv bli flådd levande. Det skulle vara rättvist i så fall.

          Jag överdriver men hur F### kan man ens komma på tanken att flå ett sånt djur levande. Om man är en serie mördare kanske det är nåt som skulle kunna ske. Jag blir så sne när jag hör om sådant här......
          Senast redigerad av Mattias777; 23 March 2009, 21:13.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          Arbetssätt...