If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kan inte timmarna precis, men ungefär fem dagar ska det ta till kläckning. Med bra cirkulation på vattnet och inte för varmt så brukar typ 20% mögla för mig. Så länge de har gulesäck kan du låta bli att mata, men sen funkar nykläckt artemia.
Grattis! Du kan lägga i en alkotte för att motverka mögel. Någon Malaysisk sandsnäcka är också bra för de äter upp det som är dåligt. Vi matar med nykläckt artemia, jag har hört att vissa tycker att artemian är för stor och har köpt "barn mat" i akvarieaffären. För oss fungerar dock artemia bra.
Man tackar för gratulationerna.. verkar som att jag inte kommer kunna ta hand om dem ordentligt denna gången heller då jag har 2st ancistrus i karet som måste bort för att rommen skall få kläckas i fred.
Noterbart är att jag hade lek på dem 1v tidigare så jag gissar att mina honor klaffat varandra rätt bra.
Hur ofta leker dem och leker de vid vissa årstider elelr under hela året?
vid 28 grader, kläcks dom efter 5 dagar, var har dom lekt, mina corrys som jag odlade ett tag corydoras barbatus lekte alltid på fram rutan precis där vatten strömmen från filtret träffade rutan, så jag fick aldrig nå mögel inte ett enda ägg blev okläckt för mig, men jag hade lite andra corrys som envisades att leka i valliseria då plockade jag bladen och la in en grovmaskig håv som hängdes upp framför en cirkulationspump, jag matade dom med artemia, och fint mortlad fling foder. mvh / Pontus
De leker mest under regnperioden som är från november till mars, men det kan skilja sig åt lite beroende på fångstplats. Sterbai leker annars under hela året om de är välmatade. Ett lite kallare vattenbyte brukar stimulera till lek.
De leker mest under regnperioden som är från november till mars, men det kan skilja sig åt lite beroende på fångstplats. Sterbai leker annars under hela året om de är välmatade. Ett lite kallare vattenbyte brukar stimulera till lek.
Men vilken temp skall man ha för lek och är det en annan temp för kläckning
och uppfödning av yngel ?? ( jag får inte ihop 27-28 grader med kallare vattenbyte)
Det finns många skolor för hur man simulerar regnperioden så här kan det se ut:
Normalt har man en period då man matar mycket med mygglarver etc. Temperatur mellan 26-28 grader. Fisken ska äta upp sig och honorna ska bli romstinna. Vattenbyte görs med 26-28 grader varmt vatten.
Sen har man en period då man simulerar regnperioden och då sänker man temperaturen ca 4 grader vid vattenbyte (ev mer men man måste läsa av fiskarna så man inte sänker för mycket).
Romen kan man samla upp i en håv och ha nära utblåset för pumpen så att det syresätts bra. Det är också lättare att göra på det här sättet om man ska driva upp ynglen i ett separat akvarium, eller om man hungriga fiskar i akvariumet. Romen kläcks i 26-28 grader varmt vatten. Ju varmare desto fortare går kläckningen. Ynglen drivs upp i lika varmt vatten.
Nu har mina sterbai lekt 2gr på en vecka igen, den första leken försvann efter 3dagar gissar att de åt upp dem själva.
Men eftersom jag verkligen vill lyckas med odling av Sterbai så undrar jag hur jag skall lösa det hela med kläckningen.
Jag har fortfarande dem i ett 90L kar men denna gången så är det bara gruppen på 6st som går där i, som teknik har jag en eheim som flåsar runt 400L/h och ett skumfilter drivet med en syrepump.
Värmen är 27-28c och jag matar med räkmix, maltabletter och algwafers.
Kan jag skära loss romen med rakblad och lägga i en håv framför pumpens utblås som koi-fantast skrev och måste jag isf se till så att de inte mixas vatten med syrebubblor i utblåst eller kan jag köra på med difusorn?
Enligt min erfarenhet så går det bra att flytta äggen till en yngelbur för ungfödare eller liknande. Alternativt flyttar du föräldrarna från karet. Är det bra snurr i vattnet så är mögelmedel onödigt.
Enligt min erfarenhet så går det bra att flytta äggen till en yngelbur för ungfödare eller liknande. Alternativt flyttar du föräldrarna från karet. Är det bra snurr i vattnet så är mögelmedel onödigt.
Skulle du rekomendera mer cirkulation i karet eller räcker det jag har för att slippa mögelmedel?
Jag skulle trycka i en pump till av samma storlek ungefär och sätta den vid botten i karet. Sen tar du bort pumpen vid botten när de kläcks annars sugs de in i den.
Kommentar