diskus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

Hej.
    Fyra djur kommer du nog att få bekymmer med (mobbning),antalet är för lite.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Ursprungligen postat av Mats
      Hej.
      Fyra djur kommer du nog att få bekymmer med (mobbning),antalet är för lite.
      mvh Mats
      Håller med. Chansen för en mardröm är ganska stor. Det finns en möjlighet att det går bra, men det är lite som att slänga en långpuck från mittzon i hockey.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• glasblåsaren
        Användare
        • August 2008
        • 81

hur många ska ja ska ha i karet då

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Ursprungligen postat av glasblåsaren
          hur många ska ja ska ha i karet då
          Hej!

Som jag ser det så beror allt på vilken typ av akvarie du kör.
          I ett hygieniskt akvarium kan du köra 10-12 st utan problem.
          Dock skall diskusen vara solitärfisk.

Kör du växter och har tänkt dig andra fiskar i större utsträckning än ovan så kan 6-8 st vara lämpligt.

Att "bara" köra 4 djur kommer inte att gå bra. Men vid 6-7 st diskus får du snart en fungerande grupp.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Eller så väljer du ett lekpar.

Kommentar

• Danne_K
              Användare
              • February 2006
              • 777

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
              Absolut Danne. Utgick från att man hade en grupp på kanske 10-13 djur och sedan i slutändan kanske ha kvar 6-8 fina ur den gruppen. Det är egentligen som med alla annan fisk man köper i grupp, bättre att vid uppmatningsperioden ha lite mindre kar så de känner sig tryggare och att matningen blir mer koncentrerad. Men det är ju givetvis lite enklare om man köper vuxna fiskar på en gång som du skrev, då ställs inte heller några större krav på antalet individer.

Bra mat är, enligt mig Tetra Bits, artemia, mysis och i viss mån oxhjärta.

Visst men då gäller det ju att man har först en liten tank för att föda upp å sen uppgradera eftersom. Vilket kanske du och jag har möjlighet till men kanske inte alla.

Håller med dig till stor del om foderfrågan men kan även lägga till lite torrfoder tex d50+ blir lite jobbigt om man bara ska köra med frysfoder och matar så pass många gånger som man bör. Sen har du och jag lite olika uppfattningar om det där med oxhjärta men vi hoppar väll över den diskutionen så vi inte förstör ännu en tråd

Kommentar

• Leopoldi
                Användare
                • February 2004
                • 1082

Att köpa ett lekpar tycker jag är ett bra val. Dock kostar det en slant. Man behöver inte tokmata dom o således inte göra dagliga vattenbyten heller utan en gång i veckan kanske räcker. Dessutom så kan det ju vara kul att få lite lek om man har tur. Till och med andra familjemedlemmar brukar tycka att det är spännade att se föräldrarna vakta sina yngel.

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

Ursprungligen postat av Leopoldi
                  Att köpa ett lekpar tycker jag är ett bra val. Dock kostar det en slant. Man behöver inte tokmata dom o således inte göra dagliga vattenbyten heller utan en gång i veckan kanske räcker. Dessutom så kan det ju vara kul att få lite lek om man har tur. Till och med andra familjemedlemmar brukar tycka att det är spännade att se föräldrarna vakta sina yngel.
                  Behöver inte vara så dyrt. Man kan ju köpa ett par av någon på forumet. Men i butik kostar det skjortan.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

Lekpar och lekpar. Som Olorin säger är det ganska dyrt, speciellt i butik. Och då får man oftast bäst-före-datum djur. Dvs. fisk som sett sina glansdagar som produktiva lekpar. Men givetvis finns det undantag i det fallet Sett många butiker som har haft fin fina ex där man fått hejda sig ett par gånger.

Bättre att då lägga slantarna på ett par vuxna singelfiskar. Man får för samma peng oftast fler diskus så länge de inte går under benämningen lekpar.
                    Mvh Alex

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

Lekpar och lekpar. Som Olorin säger är det ganska dyrt, speciellt i butik. Och då får man oftast bäst-före-datum djur. Dvs. fisk som sett sina glansdagar som produktiva lekpar. Men givetvis finns det undantag i det fallet Sett många butiker som har haft fin fina ex där man fått hejda sig ett par gånger.

Bättre att då lägga slantarna på ett par vuxna singelfiskar. Man får för samma peng oftast fler diskus så länge de inte går under benämningen lekpar.
                      Det gör väll inte spec mycket om dom inte producerar så mycket. om man ska ha dom i en sällskapstank. Och det finns tetror m.m har dom hur som helst svårt att klara ynglna hur duktiga/produktiva dom än må vara. Det finns par att köpa till rätt pris om man letar lite sen om dom är bra till avel osv är något helt annat.

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

Kvalitet går för kvantitet i min bok, men vad jag menar med lekpar är att det är att föredra eftersom man då vet att de är två fiskar som trivs ihop. köpa två singelfiskar som man inte vet nåt om kan ju ge två hannar där den ena snabbt jagar ihjäl den andra.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

Menade itne att gå ner i kvalitét. Snarare att lekpar är dyrare och för samma summa får man fler fiskar, oftast av bättre kvalité. Nu generaliserar jag väldigt mycket. Men ibland kan det vara så!
                          Mvh Alex

Kommentar

• Rickard
                            Användare
                            • April 2002
                            • 727

Jag fick 3 diskusar som jag slängde i mitt 1120 kar och det funkar utmärkt, fast då har jag 5 st Altum som håller i taktpinnen. Jag bara menar att mycket beror på hur karet är inrett och vilka medinvånare som finns tillhands när det gäller antal.
                            M.v.h.
                            Rickard

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Det bästa sättet och få fram lekpar är och köpa en grupp ungdiskus helst från olika kullar och låta dom para ut/Ann-Mari PS Man köpa färdiga lekpar som också är bra

Kommentar

• Olorin
                                Användare
                                • May 2005
                                • 1554

Ursprungligen postat av Rickard
                                Jag fick 3 diskusar som jag slängde i mitt 1120 kar och det funkar utmärkt, fast då har jag 5 st Altum som håller i taktpinnen. Jag bara menar att mycket beror på hur karet är inrett och vilka medinvånare som finns tillhands när det gäller antal.
                                Jo, men killen har ett 250liters så det är liite annat än 1120 liter

Kommentar

Arbetssätt...