en fråga kan man ha en liten grupp diskus iett 250 kar
diskus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Det beror nog på vilka individer man får. En del är jättesnälla och andra kan vara riktigt bråkiga. Jag har haft 5 styck i mitt 250. En slog de ihjäl tidigt, sen gick det fint ett par månader tills ett par började leka och sen har det varit lite väl händelserikt för min smak. Ett par skulle jag rekommendera till 250 liter. Eller så ska man ha ännu fler än fem så att aggressiviteten sprids ut, men det vågar jag inte säga är rätt väg.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium! -
Hej!
hej!
Du kan ha som riktmärke 50 lit vatten per vuxen diskus du kan i ett 250 lit ha7-8 djur håll koll på vattenbytena bara kör gärna med ett ytterfilter så att du får ett bra biologiskt vatten antal grader 27-28 sällskap gärna tetror scalarer,Nyckelhålsciklider. diskus är en stimfisk och bör gå i en grupp på minimum 5 individer,lycka till/Ann-MariKommentar
-
Instämmer med Olorin försök hitta en fungerande par. Visst det går att försöka få en en liten grupp att fungera men förmodligen kommer dom mobba ut en efter en i en så pass "liten" tank. Sen så fyll ut med vad du tycker är lämplgigt malar, tetro el kanske nå scalar.Kommentar
-
Hej!
Hej!
Det var nog inte frågan om ett par här utan en liten grupp då rekommenderar jag 5-6 individer eftersom det gäller ett sällskapsakvarium/Ann-MariKommentar
-
Skulle hellre säga att det är lättare att få en fungerande grupp unga diskus i ett 250 liters än ett 375 eller större. I och med att det blir tätare så minskar även aggressionerna än om du skulle haft 5 st i ett 400 liters. Har själv just nu 10 st i ett 250 liters, halvvuxna utan problem. Bra filter och rena rutor. 50 liter/ fisk är en klyscha.Mvh AlexKommentar
-
Skulle hellre säga att det är lättare att få en fungerande grupp unga diskus i ett 250 liters än ett 375 eller större. I och med att det blir tätare så minskar även aggressionerna än om du skulle haft 5 st i ett 400 liters. Har själv just nu 10 st i ett 250 liters, halvvuxna utan problem. Bra filter och rena rutor. 50 liter/ fisk är en klyscha.Kommentar
-
Hej!
Hej!
50 Lit fisk är ingen klyscha Alex det är en regel men jag har själv ofta brutit mot den bara man gör vattenbyten så fungerar det bra/Ann-MariKommentar
-
Hej Alex.
Du har fult rätt i det du skriver om att hålla små diskus.50 l. per vuxen är en sliten klysa.Hade 15 vuxna i ett 540.
mvh MatsSenast redigerad av Mats; 14 March 2009, 21:53.Kommentar
-
Hej!
Hej!
Jag säger det igen man kan ha mer än 8 diskus i ett 400 lit men då måste man också tänka på vattenbyten jag har själv brutit mot 50 regeln men vet också av egen erfarenhet att man måste sköta vattenbyten bra diskus mår mycket dåligt om dom inte får bra vattenbyten/Ann-MariKommentar
-
-
Jo det lär ju gå bra att hålla en stor grupp ungfiskar, problemet är ju att de kommer att bli stora och då kan det bli en helt annan femma. Men större unger har ju skett (tex i melodifestivalen nyss, Malena Ernman, hur gick det till?).
Matning. Jag matar mina med flingor, granulat, mygg, artemia, räkmix. Blandar och ger för får de samma foder mer än två veckor i sträck så börjar de matvägra(jo, jag vet att det är ovanligt beteende, men såna råkar mina vara).Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Hej!
Hej!
Stendkers djupfrysta foder som har allt ett bra diskusfoder ska ha sen flingfodret D-50 pLus samt lite andra foder/Ann-MariKommentar
-
Beror väll lite vad man matar med, hur mycke och hur ofta, filter, och hur ofta/mycke vatten man byter, hur stor fisk, 50l/diskus är väll kanske ingen dumrekomendation men det beror ju som sagt så mycket på hur man sköter sin tank. Sen så är det ju som du skriver bättre ju fler du kan trycka in i tanken för att sprida aggresionerna men om du ska ha 10 stora diskusar i ett 250liters tank gäller det verkligen ha sten koll på vatten värdena. Så därför tycker jag att det vore bra med ett fungerande par och sen fylla ut med annat.
Bra mat är, enligt mig Tetra Bits, artemia, mysis och i viss mån oxhjärta.Mvh AlexKommentar
-
Kommentar