varmvattenberedare.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

varmvattenberedare.

Ska göra om uppvärmingen i huset till bergvärme och den som jag har blivit föreslagen är kopparmantlad. Jag har frågat efter en i rostfritt men då måste jag byta modell och den andra modellen är 13 000:- dyrare. får iofs 5 grader varmare vatten (från 60 till 65) men i övrigt är det inga fördelar för mitt hus med den dyrare (troligtvis har den dyrare även kortare livslängd)

Så vad ska man göra, köpa den dyrare el sätta någon typ av kopparfilter i akvarierummet? el något annat förslag?
  • Peter_A_F
    Användare
    • January 2008
    • 809

Det borde inte vara något problem ifall du byter med kallvatten... vilket du lika gärna kan göra.

Men om du vill vara på den säkra sidan... samt även kunna blanda in varmvatten så kan du använda kolfilter.

Om jag nu förstått det rätt så skall kolfilter bland annat ta bort koppar i vattnet... kolla mer i denna tråd.
    Jag och en polare har mer och mer fått upp ögonen för vad vattenverken trixar med när det gäller kloramin, och vi är övertygade om att vi har ett allvarligt akvaristiskt problem i många kommuner över hela Sverige. Flera odlare och vanliga hobbyakvarister har märkt att detta med att byta mer vatten när karet är i obalans
    - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Danne_K
      Användare
      • February 2006
      • 777

Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Det borde inte vara något problem ifall du byter med kallvatten... vilket du lika gärna kan göra.

Men om du vill vara på den säkra sidan... samt även kunna blanda in varmvatten så kan du använda kolfilter.

Om jag nu förstått det rätt så skall kolfilter bland annat ta bort koppar i vattnet... kolla mer i denna tråd.
      http://www.ciklid.org/forum/showthre...light=kloramin

hittade bara om kemikalier men fortsatte söka och hittade i en annan tråd att dom nämner att kolfilter ska funka mot koppar. Såg även att dom påminde om artikeln Ciklidbladet nr2/2008 så ska söka upp tidningen å läsa igenom den igen. Tack för tipset tror nästan det får bli ett kolfilter känns som att man kan byta filter ganska ofta för dom där 13 000:-

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Ursprungligen postat av Danne_K
        hittade bara om kemikalier men fortsatte söka och hittade i en annan tråd att dom nämner att kolfilter ska funka mot koppar.
        Exakt... det finns flera trådar om detta. Men om du tittar på sidan 3 i den tråden jag hänvisar till finns det artikelnummer och bilder på prisvärda kolfilter med tillbehör.

Jag kör med kolfilter för att ta bort klortillsatserna i vattnet, men samtidigt får man bort koppar och en hel del annnat skräp... och det känns som en billig investering på en sådan viktig komponent som vattnet till akvariet.
        Senast redigerad av Peter_A_F; 13 March 2009, 21:01.
        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Göran Å
          Användare
          • December 2005
          • 1295

Kolfilter ska funka mot koppar. Såg även att dom påminde om artikeln Ciklidbladet nr2/2008 så ska söka upp tidningen å läsa igenom den igen. Tack för tipset tror nästan det får bli ett kolfilter känns som att man kan byta filter ganska ofta för dom där 13 000:-
          Hej Danne

Det är jag som har skrivit artikeln CB 2/08 om Kopparförgiftning och den bör du läsa om du ska byta värmepanna.

Jag anv Callidus kolfiltersytem och har lyckats bibehålla min akvariehobby trots att jag fick en koppar varmvattenberedare vid mitt pannbyte 2003.

Har bytt med endast kallvatten under dessa år utan några vattenberedningsmedel, och fiskarna har mått mycket bra.

Denna vinter har jag dock försiktigt provat att tillföra lite varmvatten ihop med kallvattnet och det har hittills funkat bra, har inte sett några konstiga symtom på mina Malawis eller Tanganyikas.... Kanske har kopparhalten i varmvattensytemet blivit försvagat efter 6 års användning.

Hursomhellst är min installation av bergvärme en riktig bra investering, har minskat elförbrukningen från totalt 25000kwh till 12000kwh inkl hushållsel/uppvärmning trots att jag har startat upp flera kar under senare tid.

Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Danne_K
            Användare
            • February 2006
            • 777

Ursprungligen postat av Göran Å
            Hej Danne

Det är jag som har skrivit artikeln CB 2/08 om Kopparförgiftning och den bör du läsa om du ska byta värmepanna.

Jag anv Callidus kolfiltersytem och har lyckats bibehålla min akvariehobby trots att jag fick en koppar varmvattenberedare vid mitt pannbyte 2003.

Har bytt med endast kallvatten under dessa år utan några vattenberedningsmedel, och fiskarna har mått mycket bra.

Denna vinter har jag dock försiktigt provat att tillföra lite varmvatten ihop med kallvattnet och det har hittills funkat bra, har inte sett några konstiga symtom på mina Malawis eller Tanganyikas.... Kanske har kopparhalten i varmvattensytemet blivit försvagat efter 6 års användning.

Hursomhellst är min installation av bergvärme en riktig bra investering, har minskat elförbrukningen från totalt 25000kwh till 12000kwh inkl hushållsel/uppvärmning trots att jag har startat upp flera kar under senare tid.

Mvh Göran
            Har läst artikeln tidigare och tyckte den var riktigt bra men ska läsa igenom den igen la inte allt på minnet eftersom att det inte var riktigt aktuellt just då. Har sedan vi flyttade in i huset i princip bara bytt med kallvatten men känns som att det vore en STOR fördel om man någon gång skulle behöva göra ett stort vatten byte typ 80% till någon diskus el liknande som vill ha lite varmare.

Blir intressant att se vad våran förbrukning blir, är inte så långt ifrån förbrukningen du hadde innan, vi har nu ca 25 800 om jag inte minns galet.

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ska göra om uppvärmingen i huset till bergvärme och den som jag har blivit föreslagen är kopparmantlad. Jag har frågat efter en i rostfritt men då måste jag byta modell och den andra modellen är 13 000:- dyrare. får iofs 5 grader varmare vatten (från 60 till 65) men i övrigt är det inga fördelar för mitt hus med den dyrare (troligtvis har den dyrare även kortare livslängd)

Så vad ska man göra, köpa den dyrare el sätta någon typ av kopparfilter i akvarierummet? el något annat förslag?
              Varför behöver du göra något, vad har du för varmvattenberedare nu? troligen en kopparmantlad eftersom dom föreslår en sån. Har du survatten som i södra landsänden blir det problem med kopparn, men troligen har du ganska neutralt vatten och då är det oftast inga problem med koppar. Visst i början när den är nyinstallerad bör du vara försiktig och endast göra små vattenbyten.
              Antar att du ej har klortillsattser i ditt vatten, det har man i vissa delar av landet. Tur man inte bor där
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Danne_K
                Användare
                • February 2006
                • 777

Ursprungligen postat av tege
                Varför behöver du göra något, vad har du för varmvattenberedare nu? troligen en kopparmantlad eftersom dom föreslår en sån. Har du survatten som i södra landsänden blir det problem med kopparn, men troligen har du ganska neutralt vatten och då är det oftast inga problem med koppar. Visst i början när den är nyinstallerad bör du vara försiktig och endast göra små vattenbyten.
                Antar att du ej har klortillsattser i ditt vatten, det har man i vissa delar av landet. Tur man inte bor där
                jo vi har ganska neutralt vatten tror pht ligger på 7.5 och hårdheten på 3 om jag inte minns helt galet.
                Tror inte dom tillsätter så mycket ivattnet här uppe fast det skulle iofs inte skada att kolla upp det.
                Skulle gissa på att det är en kopparmantlad varmvattenberedare. Den är dock sedan huset var nytt 78 så gissar att kopparn i den har korigerat ganska rejelt. Anledningen till att dom rekomenderar en kopparmantlad är att den helt enkelt är mest prisvärd.

Kommentar

Arbetssätt...