Nitritproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #16
    Ursprungligen postat av RobbanG
    Jag tror det akuta problemet är över, men jag skulle ta det lugnt med matningen iaf någon vecka.

    Växter tror jag inte är en akut lösningsmetod, snarare en förebyggande om man kan få de att överleva (vilket jag aldrig lyckas med). Ett tips för framtiden är att ha två filter igång, om du nu inte redan har det (förstod ej av första inlägget), och bara byta/tvätta ett i taget vid behov.
    Ja, det var det jag menade. Den kortsiktiga lösningen är att byta en massa vatten och filterbakterier, men långsiktigt så är växter en viktig komponent för att hålla nitriten under kontroll. Men för att växter ska vara en lösning så krävs det att det är riktiga snabbväxare som typ Hornsärv, ytväxter eller nåt. Att ha en anubias i ett hörn gör minimal skillnad för de växer alldeles för långsamt.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Olorin
      Ja, det var det jag menade. Den kortsiktiga lösningen är att byta en massa vatten och filterbakterier, men långsiktigt så är växter en viktig komponent för att hålla nitriten under kontroll. Men för att växter ska vara en lösning så krävs det att det är riktiga snabbväxare som typ Hornsärv, ytväxter eller nåt. Att ha en anubias i ett hörn gör minimal skillnad för de växer alldeles för långsamt.
      Ja det tycker jag är problemet, med detta forum, vi pratar äppleen annan pratar päron.
      Som Olorin skriver att det är säkert kanon med växter, jo det är säkert kanon i en balja med apitrogramma eller scalarer. men som Peter har problem i sitt 720 med bara malawi, och min erfarenhet att det är väldigt få växter som trivs med malawi, så olorins råd att skaffa fler växter det kommer lite på kant.Janne

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • January 2004
        • 563

        #18
        Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Jag hade två fluval4or i andra ändaen varav en som hade ingånget filter.

        Tanken är att ersätta dessa med en Aquaclear 70 (1500 l/h) med ett svampfilter på 10x10x40 vilket jag hoppas kunna ge en tillräckligt filtrering.

        Vatten omsättningen blir då 3600+1500=5000 l/h vilket innebär att akvarievolymen passerar 7 gånger varje timma igenom filtren.

        Växter ja... det skulle vara kul att ha ett hörn i akvariet med lite växtlighet men det verkar svårt att få något att klara sig...
        Hur stor filtervolym har du? Många pratar om hög pumpkapacitet men filtervolymen är minst lika viktig. Fluval4 har ju princip ingen filtervolym (max 0,5 L/pump) du kommer alltså upp i 0,5+0,5+4=5 L filtervolym på 720 L det tycker jag är för lite. Jag själv har 20 L filtervolym med en total vattengenomströmning på 3000 l/h till mitt 720 och det har funkat i år nu.
        //Robert

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

          #19
          Ursprungligen postat av RobbanG
          Hur stor filtervolym har du? Många pratar om hög pumpkapacitet men filtervolymen är minst lika viktig. Fluval4 har ju princip ingen filtervolym (max 0,5 L/pump) du kommer alltså upp i 0,5+0,5+4=5 L filtervolym på 720 L det tycker jag är för lite. Jag själv har 20 L filtervolym med en total vattengenomströmning på 3000 l/h till mitt 720 och det har funkat i år nu.
          Nä, fluval4 har ju knappt något filtermaterial alls... den ena har ca 1 L men den andra med original så är det inte mer än 0,5...

          Jag bytte från ett mindre svampfilter till ett på 15x15x40 (9 L) på den stora pumpen vilket skapade problemet... men om allt går bra är förutsättningarna bättre än förrut.
          Planen är att inom kort ersätta fluval4 med ett motorfilter till och ett svampfilter på 10x10x40 (4 L) i andra änden.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #20
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja det tycker jag är problemet, med detta forum, vi pratar äppleen annan pratar päron.
            Som Olorin skriver att det är säkert kanon med växter, jo det är säkert kanon i en balja med apitrogramma eller scalarer. men som Peter har problem i sitt 720 med bara malawi, och min erfarenhet att det är väldigt få växter som trivs med malawi, så olorins råd att skaffa fler växter det kommer lite på kant.Janne
            Det finns väl en del växter. Vallisneria, Vattenpest och så vidare...
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

              #21
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Nä, fluval4 har ju knappt något filtermaterial alls... den ena har ca 1 L men den andra med original så är det inte mer än 0,5...

              Jag bytte från ett mindre svampfilter till ett på 15x15x40 (9 L) på den stora pumpen vilket skapade problemet... men om allt går bra är förutsättningarna bättre än förrut.
              Planen är att inom kort ersätta fluval4 med ett motorfilter till och ett svampfilter på 10x10x40 (4 L) i andra änden.
              Då blir det nog inga problem... "bara" att reda ut nuvarande storm.
              //Robert

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja det tycker jag är problemet, med detta forum, vi pratar äppleen annan pratar päron.
                Som Olorin skriver att det är säkert kanon med växter, jo det är säkert kanon i en balja med apitrogramma eller scalarer. men som Peter har problem i sitt 720 med bara malawi, och min erfarenhet att det är väldigt få växter som trivs med malawi, så olorins råd att skaffa fler växter det kommer lite på kant.Janne
                Jag kan hålla med om det... självklart är det lättare att få balans i akvariet ifall man har växter i det. Men ett Malawi akvarie skall inte ha massa växter i sig utan möjligtvis som dekoration. Men det känns mer som förebyggande och inget som löser ett akut problem.

                Sedan skulle det vara trevligt med en del av akvariet med lite växtlighet men jag tror inte att jag kommer att lyckas... eftersom det är svårt att få dem att trivas.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • January 2004
                  • 563

                  #23
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Men ett Malawi akvarie skall inte ha massa växter i sig utan möjligtvis som dekoration.
                  Sedan skulle det vara trevligt med en del
                  Varför inte, jag har sett flera bilder från sjön med "stora mattor" fulla med valsinera.

                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Sedan skulle det vara trevligt med en del av akvariet med lite växtlighet men jag tror inte att jag kommer att lyckas... eftersom det är svårt att få dem att trivas.
                  Det är ju en annan fem. Den enda väst jag lyckas få att överleva är Anubias och de ger ett bar skydd för yngel och småfisk.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #24
                    Hornsärv är värd att testa till Malawi. Har sett flera kar med Malawi och hornsärv, där fisken inte rör växterna. Vallisneria, Anubias, Javaormbunke och Cryptocoryne aponogetifolia brukar också funka med Malawi. Rekommenderar verkligen ett test med hornsärv, den växer i nästan alla kar och är en extrem vattenrenare. Klar nyttoväxt!! Om det är biotopriktigt lägger jag mig inte direkt i, det går att argumentera både för och emot växter till Malawi.

                    Inga växter: växter förekommer inte i de biotoper där de flesta Malawi (ffa Mbunas) håller till.

                    Växter: om de funkar så ger de en bättre vattenkvalitet som alla fiskar gynnas av (bra vattenkvalitet torde vara högst biotopriktigt).

                    Välj själva... *s*

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

                      #25
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Hornsärv är värd att testa till Malawi. Har sett flera kar med Malawi och hornsärv, där fisken inte rör växterna. Vallisneria, Anubias, Javaormbunke och Cryptocoryne aponogetifolia brukar också funka med Malawi. Rekommenderar verkligen ett test med hornsärv, den växer i nästan alla kar och är en extrem vattenrenare. Klar nyttoväxt!! Om det är biotopriktigt lägger jag mig inte direkt i, det går att argumentera både för och emot växter till Malawi.

                      Inga växter: växter förekommer inte i de biotoper där de flesta Malawi (ffa Mbunas) håller till.

                      Växter: om de funkar så ger de en bättre vattenkvalitet som alla fiskar gynnas av (bra vattenkvalitet torde vara högst biotopriktigt).

                      Välj själva... *s*

                      Hilsen,

                      P
                      Nu har jag lavasten och sådant vitt ciklidgrus... vilket väl knappast kan kallas biotopriktigt heller... har därför tänkt (sedan jag köpte det) att försöka få upp växter i ena hörnet... kanske 1/4 del av karet.

                      Jag skall fundera vidare lite på det där med växter... men just nu är fokus att få igång filtren igen. Jag mätte nitrithalten i morse vid 6-7 tiden... och då var det fortfarande runt 0,04 och nu vid 12 tiden var det nog strax över 0,05 igen... Skall göra ett 50% vattenbyte igen... samtidigt som jag skall försöka lyfta lite på stenarna och kolla så att det inte ligger några lik där under, det hjälper ju inte till.

                      Har svårt att ta mig iväg hemifrån för tillfället, men om det inte blir bättre får jag allt åka över till malawijanne och låna ett filter som han erbjöd sig att låna ut.

                      Måste hur som helt åka och handla och Ciklidhuset ligger nästan granne med ICA så jag funderar på att köpa en burk med startbakterier... kanske kan hjälpa något.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • January 2008
                        • 809

                        #26
                        Funderarde på detta med vattenbyterna...

                        Ett värde runt 0,05 är ju inte bra... men fiskarna ser väldigt pigga ut och afrorna färgar ut och bråkar med varandra. Hur länge kan man hålla på med så kraftiga vattenbyten utan att det påverkar negativt?

                        Jag har i samma veva som jag bytte filterkuben köpt ett kolfilter. Det kör jag med när jag byter vatten, kan detta på något sätt orsaka några problem?

                        Borde jag köra utan kolfiltret för säkerhet skull eller är det bättre att fortsätta med?
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

                          #27
                          OK, då har jag bytt 50% vatten idag också...

                          Letade upp två döda fiskar som plockades ur.

                          Tillsatte:
                          6 matskedar bikarbonat
                          2,5 dl salt
                          70 ml nitrivec (bakteriekultur)

                          Får vi se hur det går nu då...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • January 2008
                            • 809

                            #28
                            Kollade värderna igen.

                            Nitrit fortfarande på 0,05 mg/L
                            PH runt 8 (grymt svårt att se skillnad på 7,5-8,5 på dropptestet)
                            KH på 10 dH

                            Får fortsätta hålla koll på nitriten men hoppas att bakterikulturen går igång nu när de fått lite extra skjuts... hoppas slippa byta vatten i morgon så att jag inte sköljer ut bakterierna igen.

                            Tog med mig vatten till Ciklidhuset, men han hade bara sticka att mäta med och den visade ingen nitrit alls... gissar att dropptest är mer tillförlitligt.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #29
                              Låter som du är på rätt väg. Salt gör nytta, inte för att det tar bort nitriten men det minskar symptomen. Har man bra vatten kan man byta 100 procent varje dag med mycket bra resultat. De flesta har dock så mycket mög i kranvattnet att stora vattenbyten ger problem rätt snabbt. Jag hade behållit kolfiltren, de motverkar klor och kloraminer. Om du har kloraminer i kranvattnet blir dock ammoniumdelen kvar, och omvandlas snabbt till ammoniak i det pH du har. Kan vara värre med ammoniak än med nitrit - fast det är lite som pest eller kolera. Dör gör man lik förbenat.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Peter_A_F
                                Användare
                                • January 2008
                                • 809

                                #30
                                Det verkar gå mot ok, värden igen... phu

                                Kollade i eftermiddags och då var det strax under 0,5 och nu vid 22 tiden närmare 0,025...

                                Det är bara att vänta nu... har försökt få till så mycket syresättning som möjligt (kraftig ytcirkulation + 2 st diffusorer).

                                De har inte heller fått någon mat sedan i torsdags. Jag hoppas bakterierna kommer igång snart så att man kan börja ge dem lite mat igen.
                                Men som jag förstått så klarar de sig uppåt en vecka utan större problem. Får väl börja lite försiktigt så att man inte sätter akvariet ur balans igen.

                                TACK till alla som get tips och råd, det är alltid skönt att få stöd när det krisar...
                                Senast redigerad av Peter_A_F; 15 March 2009, 23:44.
                                - 720 liter med Malawi.

                                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...