Köpa ett akvarium.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

Jag säger bara:
    Köp akvariet här: http://www.ciklidhobby.com/index.php...d=21&Itemid=41

O dinä tillbehör här: http://kpaquaria.123ehandel.se/

Det du behöver ha tag i för övrigt e kanske lite grus (blästersand på ex.vis JULA) o en ljusramp (sätt in en köpesannons här på ciklid, eller gör en egen)

Då har du sen ett nytt 310L akvarie komplett för under 3000:-.

O det e väl ganska överkomligt

Kommentar

• ljung
      Användare
      • January 2009
      • 42

Ursprungligen postat av jocke325
      Jag säger bara:

Det du behöver ha tag i för övrigt e kanske lite grus (blästersand på ex.vis JULA) o en ljusramp (sätt in en köpesannons här på ciklid, eller gör en egen)

Kanske lite väll dyrt att frakta/bila ner till kungälv för att hämta karet. Då tror jag nog det är billigare att handla från lokalbutiken.
      Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• Sebbe45
        Användare
        • September 2008
        • 27

Ursprungligen postat av jocke325
        Jag säger bara:

Ganska bra pris, dock blir det lite för dyrt i alla fall med frakt och lysramp.

Tror jag ska lägga mitt akvarieintresse i dvala och kanske skaffa ett akvarium någon annan gång i framtiden.

Tack för all hjälp iaf!

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Ursprungligen postat av Sebbe45
          Ganska bra pris, dock blir det lite för dyrt i alla fall med frakt och lysramp.

Tror jag ska lägga mitt akvarieintresse i dvala och kanske skaffa ett akvarium någon annan gång i framtiden.

Tack för all hjälp iaf!
          Det är bra att verkligen fundera över ett sådant här åtagande som det ändå innebär att skaffa ett akvarium. Det kan vara bra att processa tankarna något... du får väl göra en bevakning på blocket så kanske helt plötsligt ditt akvarium dyker upp där... och då kanske det är helt rätt att satsa!

Du kan väl lägga undan 50-100 kr i månaden till ett framtida akvarie... eller något annat kul ifall det inte blir något.
          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Oxygar
            Användare
            • October 2008
            • 79

Hej!
            Jag har bestämt mig för att köpa ett akvarium. Tror det blir ett 310 liters med måtten 125x50x50. Men har svårt att hitta ett, billigast nytt jag hittar är 2485 på Pwss.se men då ingår ju inte heller någon lysramp vilket gör att det stiger till 3500 kr utan tillbehör. Finns det inget billigare? Hade hoppats på runt 2000 med lysramp, kanske snålt men men. Bänk tänkte jag köra svart målade lecablock. Bor i Östergötland så några vidare akvarieaffärer att kolla i finns ju knappt.

Har kikat begagnat men det verkar tunt med just denna storlek. Hittade ett 250 liters 125x45x45 nära där jag bor till priset av 2000 med pump/lysramp och ställning. Är det stor skillnad på dessa storlekar? Tror ni jag ångrar mig senare om jag skulle köpa detta kar istället?

Hade tänkt ha ett gäng soulosi och eventuelt en grupp hongi.

Uppskattar all hjälp och tips!
            Ring till arken zoo i Motala. Dom har bra priser på akvarium. 0141-21 80 90 är nummret dit.

Kommentar

• Sebbe45
              Användare
              • September 2008
              • 27

Ursprungligen postat av Oxygar
              Ring till arken zoo i Motala. Dom har bra priser på akvarium. 0141-21 80 90 är nummret dit.
              Jasså? Varit där 2 gånger den här veckan
              Men ska verkligen kolla upp det, bra att veta.

Kommentar

• Sebbe45
                Användare
                • September 2008
                • 27

Okej har fått lite svårt att bestäma mig. Har tillåtesle att skaffa ett 540 liters och ställa i hallen, fast vet inte om jag vill det. Känns som det skulle vara mycket roligare att ha ett 300 liters på mitt rum. Hur skulle ni gjort?

Kommentar

• plåtis
                  Användare
                  • June 2002
                  • 212

För min del så tycker jag att man alltid siktar på ett nytt och större kar. Jag hade köpt 540
                  Lasse.H

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Okej har fått lite svårt att bestäma mig. Har tillåtesle att skaffa ett 540 liters och ställa i hallen, fast vet inte om jag vill det. Känns som det skulle vara mycket roligare att ha ett 300 liters på mitt rum. Hur skulle ni gjort?
                    Jag hade tagit 300 liters akvariet och ställt i mitt rum, och sedan sagd åt farsan att han kunde ställa ett 540 i hallen!
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• ljung
                      Användare
                      • January 2009
                      • 42

Beror ju på hur skönt man tycker det är att sitta i hallen och glo. Är ni stor familj kan det bli lite väl mycket spring med och vissa fiskar kan bli lite stressade/skrämda då.

Personligen hade jag satsat på ett i rummet, känns nog lite mera "eget".
                      Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

Kommentar

• Sebbe45
                        Användare
                        • September 2008
                        • 27

"För min del så tycker jag att man alltid siktar på ett nytt och större kar. Jag hade köpt 540"

Känns så också... Men känns även som det skulle vara roligare att ha ett i mitt rum eftersom det är där jag tillbringar all min tid och då ser jag akvariet mer.

"Jag hade tagit 300 liters akvariet och ställt i mitt rum, och sedan sagd åt farsan att han kunde ställa ett 540 i hallen!"

Japp, lol anledningen att min far/mor säger att jag får ha ett 540 liters är att mitt rum kommer se förjävligt ut om jag ställer in ett akvarium (ja jag har ca 7kvm som redan är fullt i nuläget. Ni tror mig när ni ser det, hehe.

"Beror ju på hur skönt man tycker det är att sitta i hallen och glo. Är ni stor familj kan det bli lite väl mycket spring med och vissa fiskar kan bli lite stressade/skrämda då.

Personligen hade jag satsat på ett i rummet, känns nog lite mera "eget"."

Där håller jag med, känns mer som sitt eget om det står i mitt rum. Vi bara 4 st, inget spring heller direkt på vardagar är det mest jag och mor hemma. Fast står det ute i hallen kan jag säkert förhandla fram ett bidrag till karet ; )

Men känns som detta spårar ur rejält, jag skulle ju bara köpa ett 54 liters och ha fjärilar i...

Kommentar

• Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

"Jag hade tagit 300 liters akvariet och ställt i mitt rum, och sedan sagd åt farsan att han kunde ställa ett 540 i hallen!"

Japp, lol anledningen att min far/mor säger att jag får ha ett 540 liters är att mitt rum kommer se förjävligt ut om jag ställer in ett akvarium (ja jag har ca 7kvm som redan är fullt i nuläget. Ni tror mig när ni ser det, hehe.
                          Vad sägs att ta en funderar på vad du har i ditt rum... kanske kan hälften slängas ut, datorn (gissar att du har en sådan i rummet) kanske kan få en mer kompakt datorbänk... kanske föräldrarna är villiga att bidra med några nya möber/förvaring ifall du kan presentera en bra plan på hur du skulle kunna rensa ut rummet.

Då kanske du kan få ett snyggt rum, få plats med ett 300 liters och nöjda föräldrar som tycker att du fått ordning i rummet

Ta det inte på fel sätt, utan som ett annat sätt att se på problemet...
                          - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Sebbe45
                            Användare
                            • September 2008
                            • 27

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Vad sägs att ta en funderar på vad du har i ditt rum... kanske kan hälften slängas ut, datorn (gissar att du har en sådan i rummet) kanske kan få en mer kompakt datorbänk... kanske föräldrarna är villiga att bidra med några nya möber/förvaring ifall du kan presentera en bra plan på hur du skulle kunna rensa ut rummet.

Då kanske du kan få ett snyggt rum, få plats med ett 300 liters och nöjda föräldrar som tycker att du fått ordning i rummet

Ta det inte på fel sätt, utan som ett annat sätt att se på problemet...
                            Bra ide, dock går det inte att göra så mycket mer plats än att vända sängen, blir 1.35 kvar av väggen då. Har en golvyta på 3x2.7m och där ska en garderob, säng, datorbord, tv bänk, högtalare få plats, sen går ju en kortsida åt av fönstret och elementet + dörren på andra kortsidan som tar sin plats.

Tror jag skaffar ett Juwel rio/vision 240/260 istället, blir lite snyggare och smälter in bättre.

Kommentar

• slarvid
                              Användare
                              • December 2007
                              • 517

Bra ide, dock går det inte att göra så mycket mer plats än att vända sängen, blir 1.35 kvar av väggen då. Har en golvyta på 3x2.7m och där ska en garderob, säng, datorbord, tv bänk, högtalare få plats, sen går ju en kortsida åt av fönstret och elementet + dörren på andra kortsidan som tar sin plats.

Tror jag skaffar ett Juwel rio/vision 240/260 istället, blir lite snyggare och smälter in bättre.
                              köp sån där säng som står på stolpar, som man kan ha soffa under... då får du plats med ett 720!!!!!
                              540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• Peter_A_F
                                Användare
                                • January 2008
                                • 809

Ursprungligen postat av slarvid
                                köp sån där säng som står på stolpar, som man kan ha soffa under... då får du plats med ett 720!!!!!
                                Gott där tog du upp bollen... det gäller att tänka utanför ramarna...
                                Om du nu inte ar 1.95 i tak så är det ju en idé att fundra på!
                                - 720 liter med Malawi.

Kommentar

Arbetssätt...