2 thorichthys meeki dog helt plötsligt
av 7 eldbukar (drygt 5 cm) dog 2 under ett dygn, bägge med längre ryggfena (hanar?). jag kunde inte se någon skada på någon av dessa inte heller på någon av de andra 5. de kämpar med varandra men på ett ganska städat sätt, tycker jag, och definitivt utan synliga skador. vad kan ha hänt?
220 liter kar
pH ca. 6,3
temp ca. 27°C
ingen nitrit mätbar
vattnet är ganska mjukt här i södra göteborg, jag har dock inga värden
för en månad sedan la jag två fina rundslipade lavastenar från en strand på lanzarote i akvariet. jag har kokat och vattnat de en månad innan. kan de ha läckt ut ioner som är giftiga?
efter den andre fiskens död tog jag bort stenarna igen och gjorde ett vattenbyte på drygt 30% samt hällde i ca 20 g upplöst ektozon.
det är tre dagar sedan den andre fisken dog. fler dödsfall har inte varit att beklaga än.
för övrigt finns det
3 flaggciklider (8 - 10 cm, 1 hanne)
6 praktbotior (6 - 9 cm)
3 ancistrussar (två på 6 och en på 10 cm)
4 ormskinnsguramissar (6 - 8 cm), dessa är de mest agressiva fiskarna dock stort sett enbart inom arten. de två minsta har strykit med (det var sex i början.
och två sebrafiskar, danio rerio
2 crinum lökar
några anubias
en del mangrovrötter
och några stenar samt
9 cm sand 2 - 6 mm
ska jag göra mer vattenbyte?
fler tips?
vak skulle det kunna ha varit för orsak???
av 7 eldbukar (drygt 5 cm) dog 2 under ett dygn, bägge med längre ryggfena (hanar?). jag kunde inte se någon skada på någon av dessa inte heller på någon av de andra 5. de kämpar med varandra men på ett ganska städat sätt, tycker jag, och definitivt utan synliga skador. vad kan ha hänt?
220 liter kar
pH ca. 6,3
temp ca. 27°C
ingen nitrit mätbar
vattnet är ganska mjukt här i södra göteborg, jag har dock inga värden
för en månad sedan la jag två fina rundslipade lavastenar från en strand på lanzarote i akvariet. jag har kokat och vattnat de en månad innan. kan de ha läckt ut ioner som är giftiga?
efter den andre fiskens död tog jag bort stenarna igen och gjorde ett vattenbyte på drygt 30% samt hällde i ca 20 g upplöst ektozon.
det är tre dagar sedan den andre fisken dog. fler dödsfall har inte varit att beklaga än.
för övrigt finns det
3 flaggciklider (8 - 10 cm, 1 hanne)
6 praktbotior (6 - 9 cm)
3 ancistrussar (två på 6 och en på 10 cm)
4 ormskinnsguramissar (6 - 8 cm), dessa är de mest agressiva fiskarna dock stort sett enbart inom arten. de två minsta har strykit med (det var sex i början.
och två sebrafiskar, danio rerio
2 crinum lökar
några anubias
en del mangrovrötter
och några stenar samt
9 cm sand 2 - 6 mm
ska jag göra mer vattenbyte?
fler tips?
vak skulle det kunna ha varit för orsak???
Kommentar