Lek av fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steken
    Användare
    • March 2009
    • 9

    Lek av fjärilsciklider

    Heeh vilken dag var precis på möte med skövde Akvarieförening första gången. precis inann jag gick rensade jag lite växter i mitt 150 liters akvarium. Kommer hem efter att pratat akvarier och ser att ett växtblad är ockuperat av ett fjärilsciklidpar. FULLT med ägg vilket förvånar mig då fiskarna är väldigt unga dom färgade ut precis när jag köpte dem för 3 veckor sen så jag har inte ägnat dom nån mer tanke än att dom skall få 1-2 månader på sig att växa till sig.

    Så nu till min fråga kan jag ta ut äggen och kläcka artificiellt ?
    har redan en burk med infusorier och artemia ständigt på kläckning då jag kläckte lite Nothobrancius precis.
    Kan detta störa dom i deras utveckling som föräldrar ?
    alltså så att de blir dåliga föräldrar sen när jag väl sätter dem i ett lekakvarium och ger dom chansen att yngelvårda ?

    Om det inte stör föräldrarnas utveckling skulle jag nog vilja testa att ta ut äggen för att få nåt yngel som klarar sig.
    Killiot, Nybörjare på ciklider
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Det påverkar troligen väldigt lite MEN om de är genetiskt usla föräldrar så förs detta drag vidare. Därför bör man inte kläcka artificiellt om man inte vet att de klarar att ta hand om ägg och yngel.

    Nu är just fjärilsciklid rätt kassa föräldrar för det mesta och det har oldats hårt på dem. Fiskar (och alla andra djur) som det odlas hårt på tappar ofta delar av sitt forplantningsbeteende.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...