eheims ytvattenrenare?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • July 2007
    • 189

eheims ytvattenrenare?

nån som har testat det som finns att köpa till ytterfilter?

beställde en sådan idag samt en eheim pro 2 2028 y-filter

skulle vara kul att höra om nån har provat och förhoppningsvis är nöjd
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Körde den tidigare men var inte helt nöjd. Gäller att ha ett "lagom" filter till den så att suget blir bra. Den sätter också igen rätt fort med t ex växtblad i insuget.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Patric
      Användare
      • July 2007
      • 189

ok, tror du ett 2028 räcker ? sen det med växter har jag inga så det problemet får jag inte , men man kan ju sätta i den i nåra dagar för att få bort när det är som värst ,sen ta ur och köra med vanligt igen

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Tror ditt filter räcker, prova och se. Eheims minsting (det på en liter ca) var för klent. Klart det går att köra det några dagar tills problemet är löst. Har aldrig blivit riktigt klok på hur hinna på ytan försvinner av sig självt (hur de skapas greppar jag någorlunda).

Hilsen,

P

Kommentar

• Patric
          Användare
          • July 2007
          • 189

bra fart på ytan ,bästa är att bryta ytan samt att karet blir inkört så gruset slutar släppa ,som i mitt fall kör jag faxe samt råda blandat , så det är mer än nitrit på ytan det är kalk i mängder också,sen att fiskarna är grävskopor gör ju inte saken bättre

har inte hunnit testa ytgrejen ännu pga att det var en spricka i botten på filtret så det är nytt på gång hit,sen blir det till att testa
          Senast redigerad av Patric; 17 March 2009, 13:26.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Jupp, jag är med på att det finns ett gäng sätt att ordna en fin yta, det jag lurar på är när man inte ändrar något och hinnan ÄNDÅ försvinner. Vad är det som händer där? Svår fråga, så den ligger i baknacken i väntan på aha-grejer.

Hilsen,

P

Kommentar

• Patric
              Användare
              • July 2007
              • 189

jag tror inte den gör det bara sådär, bakteriefloran kommer igång i gruset, sen fixar vattenbyten så hinnan försvinner,det är min teori

Kommentar

Arbetssätt...