De äter allt. Hikkari sjunkande pellets fungerar bra men jag matar mina nästan bara med räkmix.
Frontosatråd
Kollaps
X
-
-
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
De är jätte griniga när du byter mat. Mina är likadana när jag provar något nytt. Jag provade med sjunkande Hikari pellets som de vägrade att äta. Jag fick blöta upp det i räkmixvatten i början för att de skulle ta maten. När de väl har vant sig med ny mat så är det galna i det. Det kan ta 2 veckor innan de börjar äta ny matKommentar
-
Vad har ni tillsammans med era frontosor? Intressant att veta vilka kombinationer som funkar. Jag hade frontosor ihop med leloupi, vilket var trevligt. De har också ett intressant beteende och rörelsemönster.
Skickat från min iPhone med Tapatalk960 liter...snart!Kommentar
-
Jag har provat det mesta med blandat resultat. Från början hade jag ett "sällskaps kar" med allt från snäcklekare, prinsessor, jullar, leleupi, leptosomor. ventralis, boops, hästnosar, calvus, troffar, petrissar, malar och ålar mm. Det gick jätte bra i början men tillslut började Gibberosorna att äta upp allt som gick in i munnen i en ohälsosam fart. Nu kör jag Gibberosor, Boops, Leleupi, J. Dickfeldi, N. Pulcher, T. Oriochromis, Compresiceps, Calvus, N. Tretocephalus. S. multipunktatus, S. petricola. och Mastacembelus ålar. Det fungerar bra.Kommentar
-
Frontosatråd
Ok! Jag vill också ha mycket fisk och många arter. Frontosorna ska vara störst och sen ganska mycket fisk som är lite mindre. Jag har 200×80 cm, så det ska väl få plats ett och annat. Jag kommer också ha en stor summa som filtrering och detta tillåter ju också lite mer fisk.
-
Ta arter som inte får plats i munnen och helst inte kräver uteslutande grön foder (Tropheus, Petrichromis mm)
Arter som fungerar bra och äter samma typ av foder som jag kan rekommendera är väl dessa:
Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps
Altolamprologus fasciatus
Gnathochromis permaxillaris
Hemibates koningsi
Lepidiolamprologus elongatus
Lepidiolamprologus kendalli
Lepidiolamprologus lemairii
Lepidiolamprologus profundicola
Limnochromis staneri
Neolamprologus tretocephalus
Neolamprologus sexfasciatus (blå eller gul)
Dessa kan fungera om de är tillräckligt stora eller har möjlighet att gömma sig:
Oreochromis tanganicae (algätare men verkar klara maten bra hos mig)
Callochromis macrops
Callochromis pleurospilus
Julidochromis dickfeldi
Julidochromis marksmithi
Julidochromis marlieri
Neolamprologus brichardi
Neolamprologus leleupi
Ophthalmotilapia boops (har fungerat för mig i 3 år)Kommentar
-
Frontosatråd
Oj, tack för en gedigen lista! Staneri och sexfasciatus har jag inte sett förut. Riktigt fina! Boops vill jag ha, fast det grundar jag enbart på att de ser roliga ut. Men, det dröjer ett tag innan jag kan befolka mitt kar, så jag har tid att gå tillbaka hit och fundera.
Okej, först och främst: Jag är tillbaka efter 4 års uppehåll! I'm back and I'm loud, kan man säga. Det blir 960-liter (200*80*60(*0,12)). Projektet kommer att genomföras på små lediga stunder då och då, så det kommer ta ett tag! Jag har inga akvariekompisar, så jag räknar blint med ert stöd ;-) Innan jag ens börjar fundera
-
Fan har en hona som verkar fått mycket stryk. Håller sig mest vid utan och verkar ha svårt att simma. Får bli att starta upp 120L akvarium imorgon som hon får gå i ensam en stund.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via TapatalkKommentar
-
Flyter hon med ryggen i ytan och har svårt att simma neråt?Kommentar
-
Kommentar
-
Då har hon tyvärr drabbats av korksyndromet. Det finns en artikel i ett gammalt ciklidbladet om detta fenomen. https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...r=9505&lopnr=4 Det händer oftast på vilda fiskar men kan även drabba odlade. Jag har råkat ut för det på en Mpimbwe hona en gång och på ny spottade yngel en gång. Simblåsan fylls med luft och de kan inte släppa på trycket utan de flyter till ytan. Hon måste få hjälp att få ner trycket och det är väldigt svårt och riskabelt. Man kan ta en kanyl och suga ut luften men det kan även skada henne. Sök på youtub så finns det lite filmer hur folk har gjort. Man tror att en orsak kan vara av att det tar mat som flyter och sväljer luft därför är det väldigt viktigt att alltid mata med sjunkande mat.
//PeterSenast redigerad av Pettap; 05 September 2017, 23:32.Kommentar
-
Underbart med folk som är pålästa och besitter kunskap. Därför är det så trevligt med dessa forum. Din kunskap och tips att mata med sjunkande mat sparade troligen flera fiskars liv i framtiden.Kommentar
-
Tack. Jag uppskattar själv när folk hjälper till med tips och trix så självklart sprider jag mer än gärna min kunskap vidare. Man vill ju att fiskarna ska må så bra som möjligt och få så bra förutsättningar de bara kan få i akvarie miljö. För er som gillar dessa magiska fiskar så har jag skrivit en stor artikel till Ciklidbladet som jag tror kommer i något nummer i början av nästa årKommentar
Kommentar