Frontosatråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Är dessa nyinköpta? Den annonsen på facebook tänkte jag på, den var ju strax innan du började posta fina bilder på tossor

Kommentar

• GraTis
      Användare
      • January 2013
      • 414

Jag gillar inte att märka ord men:

Att ha killar o tjejer i akvarierna känns lite småjobbigt för mig om det är fisk som avses, att dessutom försöka värma deras fötter med tossor blir bara ännu mer märkligt.

Inge illa ment nu men om det ska vara lite seriöst så.........

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Låter som en "övrigt" diskussion Men klart man måste kunna könsbenämna sin fisk på något sätt och det är ju tråkigt att bara säga hane och hona hela tiden

Och det är inget fel på tossor, iaf inte i en frontosatråd

Kommentar

• GraTis
          Användare
          • January 2013
          • 414

Ursprungligen postat av johho
          Låter som en "övrigt" diskussion Men klart man måste kunna könsbenämna sin fisk på något sätt och det är ju tråkigt att bara säga hane och hona hela tiden

Och det är inget fel på tossor, iaf inte i en frontosatråd
          Njae, vad man säger är en sak, men i skrift blir det väldigt opassande,, men det kanske bara är jag som tycker så.

Kommentar

• maltandis
            Användare
            • October 2003
            • 1567

Endast för GraTis/Tege : Ni andra som inte märker ord eller tycker att det är en petitess behöver inte läsa det här.
            Jag har blivit med gibberosa igen 10 stycken från Moba och 8 från Ikola
            En av Mobahanarna har korksyndromet, har någon lyckats bli av med det? Jag är ju ingen kirurg, men skulle gärna testa det som skrivs i den här artikeln från vår guldgruva: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9505&lopnr=4

/Jocke
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av maltandis
              Endast för GraTis/Tege : Ni andra som inte märker ord eller tycker att det är en petitess behöver inte läsa det här.
              Jag har blivit med gibberosa igen 10 stycken från Moba och 8 från Ikola
              En av Mobahanarna har korksyndromet, har någon lyckats bli av med det? Jag är ju ingen kirurg, men skulle gärna testa det som skrivs i den här artikeln från vår guldgruva: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9505&lopnr=4

/Jocke
              Jag masserade magen tills den spydde. Det luktade som människokräk och den spydde ner halva vasken men den lever än idag.

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Ursprungligen postat av endymion
                Jag masserade magen tills den spydde. Det luktade som människokräk och den spydde ner halva vasken men den lever än idag.

Min hane är inte så illa, men lite korkad är han. Han är väldigt snygg, så det blir kanske lite massage.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• KjellM
                  NCS Medlem
                  • November 2006
                  • 172

Har hatt et par stykker som flyter - de har blitt bra av seg selv. En fløt som en kork i minst 6 uker, men er i dag helt ok. (Litt dårlig ryggfinne siden den var over vann så lenge).
                  Passet på at de fikk mat i seg.

Mistet imidlertid en Gibberosa fordi den ikke klarte å holde seg oppe - sto mot bunn som en sten i 8 uker.
                  den fikk ikke i seg mat og ble dårlig. Den var 38,5cm og nesten en kilo når jeg avlivet den.
                  Har heldigvis et par større igjen.

kjellM

Kommentar

• ThomasK
                    Användare
                    • January 2013
                    • 286

Ursprungligen postat av maltandis
                    En av Mobakillarna har korksyndromet, har någon lyckats bli av med det? Jag är ju ingen kirurg, men skulle gärna testa det som skrivs i den här artikeln från vår guldgruva: http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9505&lopnr=4
                    Minns jag inte helt fel så hade väl Kajjan samma problem när han köpte sina, har för mig att det var en eller två som visade sig ha korksyndromet. Den han hade köpt fiskarna av hade väl dessutom "kurerat" någon av dessa i samma kull med nålutsugningsmetoden.
                    Hoppas jag inte blandat ihop detta nu, men det kanske vore en väg att gå, att försöka få reda på vem Kajjan köpte av och därigenom kanske få lite tips&råd om hur man går till väga.
                    Mvh Thomas

Kommentar

• maltandis
                      Användare
                      • October 2003
                      • 1567

Finns ett klipp på tuben där man ser hur de gör, men den fisken har ju ingen balans alls.

Kommentar

• ThomasK
                        Användare
                        • January 2013
                        • 286

[QUOTE=maltandis;914833]Finns ett klipp på tuben där man ser hur de gör, men den fisken har ju ingen balans alls.

Det är nog inget jag kommer att prova om det skulle uppstå problem med mina Frontosor, jag har inte den känslan och erfarenheten för att våga prova mig på det. För min del skull magmassage vara det enda alternativet och hoppas på att det hjälper.

Hoppas iaf att det löser sig för din fisk på något sätt. Finns det ingen i Sthlmsområdet på akvariebutikerna som har erfarenhet av detta och kan hjälpa dig ?
                        Mvh Thomas

Kommentar

• maltandis
                          Användare
                          • October 2003
                          • 1567

Kan ju göra som KjellM och vänta tills den blir bra, Den är redan bättre än den var när jag köpte dem. Bra med sjunkande foder, så behöver han inte åka upp till ytan och få i sig mer luft.

Kommentar

• maltandis
                            Användare
                            • October 2003
                            • 1567

VF Cyphotilapia gibberosa Ikola

Några av mina vildfångade gibberosa.
                            Bifogade filer

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1825

Verkar de trivas bra?

Kommentar

• maltandis
                                Användare
                                • October 2003
                                • 1567

Ja, de verkar trivas bra, de går i ett 500 liters just nu och är 10 till antalet. Som sällskap har de 4 gula Altolamprologus compressiceps och 4 Lamprologus callipterus . 10 stycken Moba flyttade till Alingsås igår.

Kommentar

Arbetssätt...