Tack Barracudan! Jag insåg att första och sista bilden faktiskt är samma fisk. Lite olika ljus bara. Den är lite "missbildad"...pannan är liksom insjunken på mitten, och munnen är sned, om man ser framifrån. Väldigt personligt.
Frontosatråd
Kollaps
X
-
-
Höll på att tröttna på mina Frontosor, när jag surfade in på en dansk killes 1600 liters med 26 stora moba. Intresset sköt i höjden direkt.
Hur går det med era frontosor, mina Burundi förökar sig som kaniner, men det går trögare med Kitumban.
Mejla lite bilder på era frontoser.FrontosamarkusKommentar
-
mina mpimbwe går det inge vidare med just nu , dom leker inte längre , fick två lekar sen bytte mat , är nu tillbaks på NLS samt bassels xxl ,men ingen framgång ännu, kan iofs inte mata dom fullt med nls ännu , får vänta nån vecka sen ökar jag på.dom kliar sig mycke dock, ännu mer direkt efter vattenbytena? byter bara 1 1/2 dm 2ggr i veckan på dom , så det borde inte vara att jag byter för mycke iallafall.nitrat värdet är bra högt.har ett troffe kar också 720 l byter halva karet 3ggr i veckan på det och dom reagerar inte så för fem öre.så har du nåt tips om vad som kan vara felet så är jag tacksam barracudanSenast redigerad av Patric; 29 April 2011, 22:36.Kommentar
-
Prova med salttilsatts och se om det hjälper mot kliandet. Vattenbytet borde inte vara något problem.
Är ph ok, släng i bikarbonat (om du inte redan gör det)FrontosamarkusKommentar
-
har provat med salt , det gör bara att dom kliar sig ännu mer än före.
kan prova bikarbonat och se , konstigt om det vore det , kör faxe grus i båda mina , troffarna reagerar inte alls,värdena är ok förutom nitrat hos frontosorna då.Kommentar
-
vilket salt använde du då?
Salt tar 2-5 veckor innan man märker någon markant skillnad mot just parasiter mm, saltet e ingen mirakelkur de dör inte direkt. utan de kan ta några vattenbyten...
Vilket ph, nitrat,nitrit har du just nu?Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0Kommentar
-
men det gör bara att dom kliar sig ännu mer.jag doserar alla mina kar veckovis med ectozon i förebyggande syfte.
bytte 15 cm igår , samt dunka i dubbel dos salt .mina värden är just nu.
nitrit 0 nitrat 50-100 ph ligger på ca 7,5-8
jag får nog öka på vattenbyten kanske gå upp till 3ggr veckan igen och byta 15cm carje gång
dom är trots allt , 15-20 cm nu och 10 till antalet i ett 540 L (dom ska få större så jag vet att det är trångt för dom just nu)
ger dom 1 rågad tesked dr bassels xxl samt NLS Thera A 2mm 1 rågad tesked om dagen.Senast redigerad av Patric; 03 May 2011, 12:46.Kommentar
-
Marcus, hur ser din fiskbesättning ut idag i ditt stora akvarie?
Är själv sugen på ett 250cm långt 1200 så kul att jämnföra hur X antal fiskar ser ut.
Lägg gärna upp ett nytt kort på hela karetKommentar
-
1200 liters med Frontos låter asläckert. Vilka frontosor ska det bli där?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Har dumpat några hanar till Nol. Har nu 6 hannar och 8 honor. Ganska lagom tycker jag. Ev skulle jag ta bort 2 hannar till, men jag har fäst mig vid dem, så det blir svårt.
Är pappaledig i morgon, så då ska jag försöka ta helkarsbild och lägga in. Har dock ingen inredning, p.g.a att jag vill ha de danska zolid rockmoduler som man tydligen måste åka till Danmark för att köpa.
Till ditt 1200 skulle nog 3-4 hannar 6 honor vara optimalt, men då snackar vi 30 cm are.FrontosamarkusKommentar
-
Sen tänker jag mig lite andra rovfiskar i det också samt en "dussinfisk" typ princessor (om de kan överleva, men de brukar vara bra på det) som sprutar yngel som alla rovfiskar får smaska på
Tänkte nog också 4+6 ungefär, även om jag vill köpa 10cm så får man ju alltid räkna hur de blir när de är stora, vill inte behöva ta bort nån bara för att de växer ur akvariet, särskilt inte om de är VF, de kostar en del då.Kommentar
-
Det låter något det. Spännande.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kommentar
-
Det beror på vem du frågar, hehe.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Lite bilder. Vi flyttade i julas, och jag har inte inrett akvariet ännu, därav den fula kanten vid botten där backto nature slimlinebakgrunden slutar. Kolla in ciklider.se, 1800 liter Petrochromistråd, så förstår ni vad jag är ute efter. Zolidrocck stenarna verkar ju perfekta, men säljs bara i Danmark. Borde väl kunna köpas över internet? Ska kolla upp bättre.
Det simmar lite Rengbågsfiskar i karet också, inte helt biotopriktigt, fick dom av en kompis och slängde i dom. De gillar hårt vatten, och de leker regelbundet.
Frontosaynglen är Burundiyngel, de stora är Zaire Kitumba.
Såja, efter dessa "ursäkter" kan jag bara säga att Frontosor är mäktiga fiskar som blir personligare och coolare ju äldre de blir.
Sista bilden är BurundiFrontosamarkusKommentar
Kommentar