Frontosatråd
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Ny lek på gång just nu, de leker nära Eheimytterfiltretinsuget, så jag trog ner på utflödet/insuget, så att inte mölken sugs bort.
Ni som läst min artickel i förrförra ciklidbladet. Jag hade vid tillfället för leken 2 Burundihannar i samma kar, och när ynglen växte upp (Zairehonans) så såg jag att bandet över ögat liknade Burundins. Jag avlivade alla utom ett, som jag sparat för skoj skull. Det är nu ca 10 cm.
Nu var det så i somras att en Burundihane fick åter samsas i karet. En hona tömde jag efter tre veckor och fick 5 yngel. De ser dock ut att vara 100% Zaire, men ser jag att de inte är det så blir de fiskmat.
Nu är i alla fall Burundihannen placerad i ett eget kar, med sina honor, och där blir det en hel del yngel. Har köpt i någon liten hanne utifrån, och föder upp ett gäng av mina egna yngel. Nästa stora akvarium som inköps ska bli burundinas egna.
Om någon i närheten har Burundiyngel/eller stora och vill byta med mina yngel eller någon hona, för genbankens skull, så hör av er. Andra frontosasorter är också intressant.
Burundin kan nog vara inavlad på sina håll, så jag vill ha en grupp som kommer från typ 5 olika ställen.FrontosamarkusKommentar
-
Självklart har jag läst din jättebra artikel! Kul att höra att du håller isär arterna så det inte blir mischmasch på marknaden.
Sent via tapatalkKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Att jag från och till har hålt blandat beror bara på plattsbrist. Skulle aldrig sälja (eller ge bort) korsningar. Har sparat ett yngel för skoj skull för att se hur det blir, men det ska aldrig lämna min dörr.
Burundi är jättelätt att skilja från andra redan vid några cm, pannbandet går rakt upp, på alla andra varianter viker det av över ögat.FrontosamarkusKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jag är också nyfiken på "Blue Zaire"...
Vet inte riktigt vilken art som räknas som "Blue Zaire". Om det är Frontosa Kitumba eller Gibberosa Moba?
Sugen på att försöka få tag på arten och vill, precis som Johho...försöka få tag på en blåare variant.Kommentar
-
4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371Kommentar
-
Kommentar
-
Blue zaire är Moba, Kitumba, Kapampa , mikula Är i princip samma fisk, men blanda ändå inte sorterna.FrontosamarkusKommentar
-
Jag har egentligen ett akvarie som är lite för litet, men vill "känna" på arten innan jag skaffar mig ett jätteakvarie bara för dem.Kommentar
-
Henrik: nu ser jag att du har bytt. Ser ju riktigt bra ut med dom i det stora karet. Får komma över snart igen o kolla!!Kommentar
-
Nol har ett gäng på ca 8 cm (för någon månad sedan i alla fall) Tror han tar 250 kr st, vilket är billigt, och de är fina!FrontosamarkusKommentar
Kommentar