Här är en av mina nyinskaffade Burundihanar (den näst största!!!!)
Frontosatråd
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
riktigt fina.. hur stora e karet?CAKommentar
-
Det är ca 1400 liter.
De stösta Kitumborna närmar sig 30 cm, och Burundin ca 32 cm, men de är också mycket grövre.FrontosamarkusKommentar
-
Grym
puckel! Ser ju ut som en isbrytareKommentar
-
Jag har varit slarvig i mina benämningar. C.frontosa är den vanliga oldschool Burundi med största puckeln + den sjubandade från kigoma.
C. Gibberosa är de olika "blå" varianterna. tex mpimbwe, och de olika zairevarianterna.
I vardagstal säger man dock frontosa om alla.
Alla Frontoser/gibberoser utvecklar långa fenor om de går utan annan fisk, troffar och mbuna är tex dödsdömt, de stubbar av fenorna på nolltid, sedan tar det ett år innan de växt tillbaka.
Mina går nu lite för trångt, så det blir lite gruff, därför är fenorna inte superlånga.FrontosamarkusKommentar
-
Någon som har koll på ifall frontoser har någon kraft i gapet, tillräckligt o få en o börja blöda?
Hadde ett finger ner i akvariet med tinad räkmix fast kletat små firrarna va roligt o se när de kom och nöp åt sig maten. Men när min största 20cm frontosa hane kom då våga jag inte hålla kvar fingranraSenaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0Kommentar
-
vad kör ni för grus till era frontosor? jag kör med 2 delar faxe samt en del råda till mina, men eftersom dom gräver och bökar rätt rejält så verkar det inte funka, det är konstant grummligt,vi har ju hårt vatten här i vänersborg vad jag har förstått . skulle jag kunna byta grus och köra utan faxe alls till dom? eller skulle jag behöva buffra ph med nåt isåfall? blir ju värre ju mer dom växer ,var inte så farligt när dom var små jag har en del stora kalk stenar i karet också.det bör hjälpa till också sen.Senast redigerad av Patric; 06 July 2010, 15:07.Kommentar
-
vad kör ni för grus till era frontosor? jag kör med 2 delar faxe samt en del råda till mina, men eftersom dom gräver och bökar rätt rejält så verkar det inte funka, det är konstant grummligt,vi har ju hårt vatten här i vänersborg vad jag har förstått . skulle jag kunna byta grus och köra utan faxe alls till dom? eller skulle jag behöva buffra ph med nåt isåfall? blir ju värre ju mer dom växer ,var inte så farligt när dom var små jag har en del stora kalk stenar i karet också.det bör hjälpa till också sen.
Mina kitumba lekte i måndags, tog några bilder. Tömde honan, 55 romkorn, ca 20 kvar nu som inte möglat, håll tummarna!FrontosamarkusKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Den lekande hanen på bilden är 29,7 cm, uppmätt i samband när jag fångade honan.
Jag har ingen äggtumlare, utan provar en egen uppfinning. Om jag lyckas få fram yngel, så blir det en lång frontosaartickel i ciklidbladet, då ska jag beskriva min uppfinning.FrontosamarkusKommentar
-
Men du har alltså tömt honan väldigt tidigt? Varför?Kommentar
-
Tosorna brukar ju vara riktigt duktiga på att hålla, t.o.m första gången, eller kanske jag bara har haft massa tur ;D
/ MVH PontusPassenger on Planet Earth:
Pet.macro nsumbu
Pet.moshi ikola
Pet.Trewavasae
Pet.Bulu-Point "Red"
Pet.orthognathus tricolor mvuna
Pet.Longola
Tr.Ilangi
Tr.Muzi
Tr.Katonga
Neo.LeleupiKommentar
Kommentar