If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Söker låg växt för plantering framme vid framrutan
Kanske "Cryptcoryne Wendtii"
Annars så har www.hjortgatanszoo.se ett växtarkiv som du kan använda för att söka efter växter. Du hittar det under menyn växter på deras förstasida.
På tal om låga växter, är det nån som har erfarenhet av Riccia fluitans? Det är egentligen en flytväxt, men man kan tvinga den att växa under vattnet också. Jag tycker att den verkar spännande, den är nästan lite "moss-lik" och blir en hetäckande matta.
citat:
är det nån som har erfarenhet av Riccia fluitans?
Jodå. Det blir fantastiskt vackert när man kör med CO2 då varje grästrå blir prytt av en liten syrebubbla. Här är en bild jag tog inför en växtakvarietävling på www.aquatic-gardeners.org:
Uppskattningsvis krävde den lilla yta (50x25 cm) jag har på bilden 20-30 platta skifferstenar. Att binda Riccia på alla dom var minst sagt tålamodskrävande. Andra nackdelar är när det blir dags för klippning då hela akvariet blev besudlat med miljontals små strån. Ytterligare nackdel är att Riccian lossnar från stenarna efter ett tag och då får man binda nya små stenar med Riccia som man lägger på strategiska ställen för att tynga ner mattan.
Hur är det med ljusförhållande o liknande? Har den stora krav till vattenkvalitet? Jag läste någonstans att det finns flera varianter av Riccia, och att man ska skaffa den "japanska" varianten. Men det blir otroligt flott! Borde vara värt att anstränga sig för.
Jag hade 6x36 watt fullspektrum lysrör över 300 liter när jag hade Riccian och den gav bara bubblor ifrån sig när den inte var skuggad av någon annan växt. Man kan ju även binda fast den på rötter närmare ljuset om man tror att det blir lite för mörkt längst ner.
Kommentar