Söker låg växt för plantering framme vid framrutan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dolphin
    Användare
    • January 2003
    • 57

    Söker låg växt för plantering framme vid framrutan

    Söker låg växt för plantering framme vid framrutan, framför ett stenparti, gärna inte högre än 10-15 cm, men får gärna bre ut sig.

    Nån som kan växter???

    MVh
    Dolphin

  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #2
    Hej!

    Kanske "Cryptcoryne Wendtii"
    Annars så har www.hjortgatanszoo.se ett växtarkiv som du kan använda för att söka efter växter. Du hittar det under menyn växter på deras förstasida.

    Hälsningar-Stefan L.

    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • Anette
      Användare
      • April 2002
      • 178

      #3
      Jag rekommenderar också Cryptocoryne Wendtii...

      Anette

      Kommentar

      • Dolphin
        Användare
        • January 2003
        • 57

        #4
        Tackar tackar, ska genast beställa

        Kommentar

        • Mohlin
          Användare
          • May 2002
          • 139

          #5
          På tal om låga växter, är det nån som har erfarenhet av Riccia fluitans? Det är egentligen en flytväxt, men man kan tvinga den att växa under vattnet också. Jag tycker att den verkar spännande, den är nästan lite "moss-lik" och blir en hetäckande matta.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #6
            citat:
            är det nån som har erfarenhet av Riccia fluitans?
            Jodå. Det blir fantastiskt vackert när man kör med CO2 då varje grästrå blir prytt av en liten syrebubbla. Här är en bild jag tog inför en växtakvarietävling på www.aquatic-gardeners.org:

            Jag tog även bilder direkt på morgonen precis när lyset tänts och fotosyntesen inte kommit igång:


            Uppskattningsvis krävde den lilla yta (50x25 cm) jag har på bilden 20-30 platta skifferstenar. Att binda Riccia på alla dom var minst sagt tålamodskrävande. Andra nackdelar är när det blir dags för klippning då hela akvariet blev besudlat med miljontals små strån. Ytterligare nackdel är att Riccian lossnar från stenarna efter ett tag och då får man binda nya små stenar med Riccia som man lägger på strategiska ställen för att tynga ner mattan.

            Men vackert är det!


            _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Mohlin
              Användare
              • May 2002
              • 139

              #7
              Hej defdac

              Hur är det med ljusförhållande o liknande? Har den stora krav till vattenkvalitet? Jag läste någonstans att det finns flera varianter av Riccia, och att man ska skaffa den "japanska" varianten. Men det blir otroligt flott! Borde vara värt att anstränga sig för.

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #8
                Jag hade 6x36 watt fullspektrum lysrör över 300 liter när jag hade Riccian och den gav bara bubblor ifrån sig när den inte var skuggad av någon annan växt. Man kan ju även binda fast den på rötter närmare ljuset om man tror att det blir lite för mörkt längst ner.

                _@_, www.akvarie.net/defdac/ _@_,
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...