Alliansen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

Ursprungligen postat av Lutt
    Politik som politik Janne....men visst vi kan diskutera om miljarderna som alliansen slösar på den döende industrin om du vill det
    Ja Lutt, jag ser att du är ute just nu, jag kanske skulle skicka ett PM om man skulle föja reglerna.
    Vad tycker du egentligen om den nya sjukförsäkringslagen.Janne

Kommentar

• Lutt
      Användare
      • October 2005
      • 1919

Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja Lutt, jag ser att du är ute just nu, jag kanske skulle skicka ett PM om man skulle föja reglerna.
      Vad tycker du egentligen om den nya sjukförsäkringslagen.Janne
      Ingen aning är inte så insatt i det för att jag arbetar på heltid och jag har inte så mycket för det, men jag har alltid tyckt att de som skall ha hjälp skall få det. Men värsta gruppen är väl ändå de gamla som lever på sin lilla pension.

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

Ingen aning är inte så insatt i det för att jag arbetar på heltid och jag har inte så mycket för det, men jag har alltid tyckt att de som skall ha hjälp skall få det. Men värsta gruppen är väl ändå de gamla som lever på sin lilla pension.
        Ja det tycker jag också, men tyvärr så håller alliansen på att montera ner det sociala skyddsnätet, och det gäller dom som är svagast, ja jag kommer aldrig att acceptera det, sedan att dom har sänkt skatten för medelinkomstagare, ja det är ju en stor grupp, där kan vi fiska väljare, men jag tror att även det kommer gå upp för dom nya moderaterna, det kanske inte var så bra .Janne

Kommentar

• Lutt
          Användare
          • October 2005
          • 1919

Fast erkänn Janne, det vore en ren idioti om jag skulle rösta på morgondagen och inte vilka som gagnar mig i nuet eller hur?

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Fast erkänn Janne, det vore en ren idioti om jag skulle rösta på morgondagen och inte vilka som gagnar mig i nuet eller hur?
            Ja jag kanske är speciell, jag har alltid röstat på sossarna, och det är ju fördel när man som jag är kommunalanställd.
            Sedan att jag har haft en firma parallelt, nej det hade nog varit mer gynsamt för mig att rösta borgeligt.
            Och jag säger det fortfarandde se till att ta fram förmögenhetskatten igen och höj skatten igen för höginkomstagare självklart så kommer jag att få betala lite mer, men jag är beredd att göra det, bara resten gör det.
            Och att få resten att göra det då måste man ta till tvångsåtgärder typ skattehöjningar.Janne

Kommentar

• Lutt
              Användare
              • October 2005
              • 1919

Varför vill du höja skatten för dom som tjänar mer än dig?
              Det är ju inte demokratiskt, det är ju bara avundsjuka, om jag tjänade 40 000kr i månaden så skulle inte jag vilja betala mer i skatt procentuellt än den som tjänade 19 000kr

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Det är ju inte demokratiskt, det är ju bara avundsjuka, om jag tjänade 40 000kr i månaden så skulle inte jag vilja betala mer i skatt procentuellt än den som tjänade 19 000kr
                ja vad gör att du tycker att du är värd dubbelt så mycket i lön.
                Eller ännu värru dom så kallade cheferna som lyfter 20 miljoner i lön plus div pensioner och bonusar. tycker du också att dom ska procentuellt ska betala samma skatt, som dom stackarna som har 16000 tusen i lön.Janne

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

ja vad gör att du tycker att du är värd dubbelt så mycket i lön.
                  Eller ännu värru dom så kallade cheferna som lyfter 20 miljoner i lön plus div pensioner och bonusar. tycker du också att dom ska procentuellt ska betala samma skatt, som dom stackarna som har 16000 tusen i lön.Janne
                  Men Janne vad rör det dig? Om nån tjänar 5-10k mer än dig skall de betala mer än dig i skatt pga din avundsjuka?

Nu snackar jag normala löner 20 miljoner kan du mätta många munnar med.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Men Janne vad rör det dig? Om nån tjänar 5-10k mer än dig skall de betala mer än dig i skatt pga din avundsjuka?

Nu snackar jag normala löner 20 miljoner kan du mätta många munnar med.
                    avundsjuk är nog det sista dom tycker jag är, dom som känner mig.
                    Men däremot så är jag för demokrati och rättvisa och jag tycker att alliansens fördelningspolitik och dom åtgärderna dom har gjort är fruktansvärt orättvisa, dom slår mot dom mest utsatta, så jag är beredd att betala mer skatt.Janne

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Om jag har tolkat dig rätt Janne, så ska alla ha nästan samma inkomst oavsett vad de vad de jobbar med, hur mycket de presterar, vilken utbildning de har, vilken arbetslivserfarenhet de har, vilka risker de tar (personliga och ekonomiska) och vilket ansvar de har. Stämmer det?

Låter som Sovjet i mina öron.

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

Ursprungligen postat av Lundensis
                        Om jag har tolkat dig rätt Janne, så ska alla ha nästan samma inkomst oavsett vad de vad de jobbar med, hur mycket de presterar, vilken utbildning de har, vilken arbetslivserfarenhet de har, vilka risker de tar (personliga och ekonomiska) och vilket ansvar de har. Stämmer det?

Låter som Sovjet i mina öron.
                        Nej, det menar jag absolut inte.
                        Som vanligt så har jag svårt att komma ut med mitt budskap i skrift, jag försökte att förklara det i mitt förra inlägg, just nu så kommer jag inte längre.
                        Jag ska försöka tänka ut hur jag ska formulera det bättre så att ni förstår vad jag menar.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Jag ser inga som helst problem i att sänka skatten för de som tjänar mindre än vad jag gör vilket jag har för mig att alliansen har gjort (och ska man höja skatten så har jag inget mot att de höjer min mer än vad de höjer för någon som tjänar mindre än vad jag gör).
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 18 April 2009, 12:09.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Nej, det menar jag absolut inte.
                            Som vanligt så har jag svårt att komma ut med mitt budskap i skrift, jag försökte att förklara det i mitt förra inlägg, just nu så kommer jag inte längre.
                            Jag ska försöka tänka ut hur jag ska formulera det bättre så att ni förstår vad jag menar.Janne
                            Jag tycker personligen att det är fel att betala ut bonusar, fallskärmar odyl oavsett vem det gäller, men framför allt till de som redan har 100.000-200.000 kr/månad. Kan man inte göra sitt jobb för en sådan lön, spelar det nog ingen roll hur mycket pengar man får. Däremot tycker jag att lönespridningen och lönenivåerna inom framför allt offentliga sektorn är alldeles för dåliga. Man får vara väldigt försiktig med att höja skatter på folks inkomster. Jag tycker att det ska synas, inte bara i lönekuvertet utan också i plånboken, att det lönar sig att t.ex. utbilda sig på högskola och universitet. Så är det definitivt inte idag.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Lundensis
                              Jag tycker att det ska synas, inte bara i lönekuvertet utan också i plånboken, att det lönar sig att t.ex. utbilda sig på högskola och universitet. Så är det definitivt inte idag.
                              Glöm inte pensionen... "Livslön samt pension blir rätt kass för mig även om min lön "äntligen" skiljer sig från de lägsta inom vården.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Glöm inte pensionen... "Livslön samt pension blir rätt kass för mig även om min lön "äntligen" skiljer sig från de lägsta inom vården.
                                Det har du rätt i. Man förlorar ganska mycket de år man studerar, dels inkomst om man istället jobbat, dels pension pga ingen inkomst + att man drar på sig studieskulder. Är utbildningsbidragen pensionsberättigade?

Kommentar

Arbetssätt...