Alliansen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

Ursprungligen postat av cichlids4fun
    i slutändan blir det ju ändå skattepengar när 30000 määniskor förlorar jobbet, därmed inte sagt att jag tycker att man ska köpa saab, men istället för att betala till ingenting som a kassa äör kunde man ju försöka jobba på en lösning för att slippa alla dessa arbetslösa, och inte bara blåneka, men det är ju bara likt borgare, den med fetast plånbok vinner.....
    Hej!
    Anser If metall med miljarder i sin kassa att köpet är en god affär kan ju facket mångdubbla sina pengar på kort sikt. Skattepengar och fackets pengar är lika mycket värda. Det är ju märkligt att If metall inte vill göra en god affär med att köpa SAAB.
    Nils

Kommentar

• RobbanG
      Användare
      • January 2004
      • 563

Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Nja, jag håller kanske inte med dig att 5% av pengarna används till annat än pappersvändande. Skulle polis, brandkår, räddningstjänst, sjukvård, barnomsorg, skola, äldrevård etc drivas med dessa 5% menar du.
      Effektiviteten i den offentliga sektorn har länge varit ifrågasatt och det kanske är dags att syna dessa verksamheter en gång till. Vad gör t ex brandkåren och ambulansen de tider de inte behövs. Vad sysslar polisen med när de inte behövs.
      Det finns många frågor att ställa.
      Hälsn Nils
      Problemet är att det företag och verksamheter inom stat, kommun och landsting inte jobbat tillräckligt med effektivisering. När det sker är det inte sällan genomförs organisationsförändringar som både sänker kvaliteten och försämrar arbetsmiljön med syfte att öka effektiviteten. Detta gäller då verksamheter med relativt jämn arbetsbelastning.

Malawijanne nämner Brandkåren och Ambulansen som är en typ av verksamhet som även är teoretiskt är svår att effektivisera. Det beror på att arbetsbelastningen inte är jämn och mer eller mindre slumpartad d.v.s. det blir svårt att planera nyttjandet av resurser. Dessutom är arbetet som det utför mobilt d.v.s. de måste åka ut till nya platser varje gång de skall utföra arbetet. Tillråga på allt så möter de nya förutsättningar i varje utryckning.

I privatsektor har denna typ av verksamhet (ojämn arbetsbelastning, ny förutsättningar i varje uppdrag och mobilt arbetsställe) den med sämst produktivitetsutveckling... en anledning är att man vet inte hur man skall gå till väga och/eller man tycker inte det är värt besväret.
      //Robert

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Hej!
        Anser If metall med miljarder i sin kassa att köpet är en god affär kan ju facket mångdubbla sina pengar på kort sikt. Skattepengar och fackets pengar är lika mycket värda. Det är ju märkligt att If metall inte vill göra en god affär med att köpa SAAB.
        Nils
        du måste va trög!
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

Hej!
          Nils
          Skulle gissa att det är fullt medvetena om att SAAB inte är ett fungerande företag idag. GM har brytit sönder hela SAAB-företagets infrastruktur och har idag en organisationsstruktur som skall passa i GM-som koncern tillsammans med alla GMs varumärken. T.ex. sker utvecklingen centralt inom GM, patenten ägs av GM, många komponenter och underleverantörer delas av samtliga GMs varumärken (motorerna delas t.ex. med Opel). Hur det är med distributionsnätet och återförsäljare vet jag inte riktigt förmodligen är även dessa starkt integrerade med GM och de andra varumärkena. Tillråga på allt så har SAAB gamla modeller som uppenbarligen inte tilltalar marknaden - läste idag i SvD att SAAB sålde under 500 bilar i månaden i USA...=(.

I prinicp är SAAB idag bara ett varumärke med en monteringsfabrik. Om SAAB köps loss måste hela företaget byggas upp igen med fullständigt leverantörsnät, komponentfabriker, ev. distributionsnät och återförsäljarnät. Detta kostar mycket pengar och tar många år. Kommer vi in på tekniken så måste problemet med användandet av samma komponenter och patent som direkta konkurrenter lösas. Det kommer inte bli billigt, GM lär inte sälja SINA patent som SAAB behöver för att kunna bygga ihop bilarna billigt. Nya utvecklingsavdelningar och komponentfabriker måste byggas upp och nya bilmodeller tagas fram. I normala fall räknar man med att EN ny bilmodell tar mellan 3-8 år och kostar 4-10 miljarder att utveckla och få fram i produktionsfärdigt skick. Nu i SAABs fall tror jag att det kommer ta längre tid och kosta mer. Historiskt sätt har även SAAB-bilarna varit kända för att vara högteknologiska men svåra(=dyra) att bygga ihop. Företaget (automobil-delen) har desutom haft betydligt fler förlust år än vinst år sedan 1947.

Personligen tror jag inte det är möjligt att bygga upp SAAB så att det blir ett livskraftigt företag.
          //Robert

Kommentar

• Lutt
            Användare
            • October 2005
            • 1919

Vi skall nog vara glada över att GM köpte SAAB annars hade kanske inte SAAB funnits idag och tänk om SAAB hade kursat under sossarnas tid

Sen att ett fack skall gå in att köpa SAAB är ju helknas...antar att Nils inte är medlem i IF Metall.

Kommentar

• Lars Andersson
              NCS Medlem
              • October 2002
              • 601

Fredagstråd Kletig sirap

Ursprungligen postat av Lars Andersson
              När det gäller förmögenhetskatten som avskaffades för ett par år sedan lär den inte komma tillbaka. Enda skälet att ta förmögenhetskatten skulle komma tillbaka är rent politiskt och ett beslut som i så fall tas trots att det leder till minskade skatteintäkter.
              Hörde på nyheterna att Mona Sahlin ville att förmögenhetsskatten skall återinföras. Ja för mig säger det allt. Sossepartiet har ingen kontakt med verkligheten och fiskar bara röster bland de avundsjuka. Varför inte ge sig på höginkomststagarna typ Lundby Wedin som inte bara visar sig totalt inkompetenta i sitt arbete utan dessutom utan att förstå vad hon säger klart och tydligt erkänner sin totala inkompetens. Varför ger man en inkompetent människa en lön på dryga halvmiljonen? (plus styrelsearvoden på nästan en miljon till) Hon är inte värd särskilt många tusen i månaden. Att ha så många uppdrag som hon har är ju bara ett bevis på att hon är "idioten som är gisslan". När hon i sin desperation över att bli av med lönen går ut och säger att hon skall göra sig av med ett antal uppdrag är det nästan (inte bara nästan) komiskt att se att det är de obetalda (oarvoderade) uppdragen hon vill avsluta. Härliga förtroendevalda vi har i facket. (Jag undrar vad far och farfar skulle ha tyckt om detta, det var nog inte riktigt deras syn på fackligt arbete, tror jag)

Rörelsen har totalt tappat markkontakten. Det är dags för en revolution i arbetarrörelsen. Men vi kanske ínte skall vara för hårda. Det är lätt att tappa fotfästet om man blir erbjuden en lön på dryga miljonen trots att man inget kan och inget kan tillföra. En liten lönekorrigering kanske är på sin plats.

Inte för att jag tror att någon av Er vill se en idiots försvarstal men det finns på LOs hemsida något av det mest pinsamma jag har sett. Vanjas idiotförsvarstal. "Jag är en idiot så jag förstod inte bättre, men Ni (medlemmar) skall ge mig en halvmiljon i lön ändå". Min fråga är Finns det ingen inom LO som kan sätta stopp för dessa pinsamheter? Är det bara Ja-sägare kvar i facket. Vi behöver inte se idioternas försvarstal. Se till att realpolitiken (inte bara jakten på varma och högbetalda sitsar) får råda och lönehungen hos fackpamparna slås ner i skorna.

Sammanfattning: Jag kräks över att se förtroendevalda typ Lundby-Wedin. Hellre en ärlig Reinfelt än en XXXXXXX typ Lundby Wedin

Nu börjar jag bli svår at placera va? Jag återkommer med mera.
              Senast redigerad av Lars Andersson; 28 March 2009, 01:55.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Hörde på nyheterna att Mona Sahlin ville att förmögenhetsskatten skall återinföras. Ja för mig säger det allt. Sossepartiet har ingen kontakt med verkligheten och fiskar bara röster bland de avundsjuka. Varför inte ge sig på höginkomststagarna typ Lundby Wedin som inte bara visar sig totalt inkompetenta i sitt arbete utan dessutom utan att förstå vad hon säger klart och tydligt erkänner sin totala inkompetens. Varför ger man en inkompetent människa en lön på dryga halvmiljonen? (plus styrelsearvoden på nästan en miljon till) Hon är inte värd särskilt många tusen i månaden. Att ha så många uppdrag som hon har är ju bara ett bevis på att hon är "idioten som är gisslan". När hon i sin desperation över att bli av med lönen går ut och säger att hon skall göra sig av med ett antal uppdrag är det nästan (inte bara nästan) komiskt att se att det är de obetalda (oarvoderade) uppdragen hon vill avsluta. Härliga förtroendevalda vi har i facket. (Jag undrar vad far och farfar skulle ha tyckt om detta, det var nog inte riktigt deras syn på fackligt arbete, tror jag)

Rörelsen har totalt tappat markkontakten. Det är dags för en revolution i arbetarrörelsen. Men vi kanske ínte skall vara för hårda. Det är lätt att tappa fotfästet om man blir erbjuden en lön på dryga miljonen trots att man inget kan och inget kan tillföra. En liten lönekorrigering kanske är på sin plats.

Inte för att jag tror att någon av Er vill se en idiots försvarstal men det finns på LOs hemsida något av det mest pinsamma jag har sett. Vanjas idiotförsvarstal. "Jag är en idiot så jag förstod inte bättre, men Ni (medlemmar) skall ge mig en halvmiljon i lön ändå". Min fråga är Finns det ingen inom LO som kan sätta stopp för dessa pinsamheter? Är det bara Ja-sägare kvar i facket. Vi behöver inte se idioternas försvarstal. Se till att realpolitiken (inte bara jakten på varma och högbetalda sitsar) får råda och lönehungen hos fackpamparna slås ner i skorna.

Sammanfattning: Jag kräks över att se förtroendevalda typ Lundby-Wedin. Hellre en ärlig Reinfelt än en XXXXXXX typ Lundby Wedin

Håller med dig och det är inte första gången som hon är uppe på tapeten i detta ärende. För en del år sen kollade de henne i Uppdrag Granskning, där hon på något torgmöte, inför sina LO-medlemmar, spydde galla över direktörerna för att de inte nöjde sig med löneökningar på 3-5 %, utan begärde mycket mer. I nästa filmsekvens visade de hur hon med sin underskrift hade godkänt höga löneökningar åt tidigare nämnda direktörer. Att hon inte fick gå redan då är för mig en gåta. Dessutom fanns det ufon som ville ha henne till statsminister.

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Hej!
                  Jag skrev tidigare men måste ha tryckt på fel knapp eftersom allt försvann. Du skriver bra, Lars, och jag hoppas att ditt nästa inlägg med fortsättningen inte dröjer alltför länge.
                  Nils

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Mycket bra skrivet och precis i "bulls eye" om man säger som så...

Kommentar

• Lars Andersson
                      NCS Medlem
                      • October 2002
                      • 601

Mona Sahlin lägger ut en rökridå

Jag lovade att återkomma och här är kort vad jag hade för avsikt att skriva. Tyvärr (för mig alltså) medger inte min tillgängliga tid att jag lägger mer tid på mitt "hat" mot förmögenhetsskatten som företeelse. Jag tycker egentligen inte heller att diskussioner och inlägg av detta slag hör hemma i detta forum. Men det var någon annan som drog igång diskussionen om "spöket" och det kan jag inte låta stå oemotsagt.

Mona Sahlin har alltså uttalat sig om att förmögenhetsskatten skall återinföras. Det föranleder följande kommentarer att tillfoga de tidigare lämnade.

Jag tror (vet) att ingen i S-ledningen vill ha förmögenhetsskatten. Den är dock ett bra "spöke" att ta till i vissa lägen. "Spöket" är enbart till för att ge ett fläskben till dem som tror (alltså de fundamentalistiskt troende som är födda med ett S i pannan) att förmögenhetsskatten skulle ha någon som helst inverkan på skatteintäkterna och/eller att vara plågsamt för kapitalisterna.

Nu tar rörelsen stryk i vågorna av Vanjas agerande och jag tror (jag vet) att utspelet om förmögenhetsskatten (som ingen i s-ledningen vill ha) är enbart en rökridå riktad till de egna trogna som nu har börjat mullra och bli sura på allvar över sina förtroendevalda. Inte tror Ni väl att alla distriktsordföranden (Nåja, Skånes var visst kritisk) skulle stödja något så galet som det Vanja har gjort om inte direktiv kom från "Kreml". Jag gör bedömningen att man inom s-ledningen anser att läget, avseende förtroendet och därmed väljarstödet, är riktigt allvarligt. Annars skulle man inte ta fram "spöket". Figurerna i S-ledningen är inte så korkade att man inte inser att bara att ta fram "spöket" gör landet allvarlig skada.

Att utspelet med "spöket" (förmögenhetsskatten som troligen inte heller Mona vill ha) kommer mitt i den värsta förtroendekris som S har upplevt, (ja, när alltså Vanjas rådgivare inte längre klarar ut situationen) säger mig att enda syftet är att hålla vissa av de egna nöjda och få dem (de egna alltså) att bifallande nicka och tänka att "partiet kan man lita på".

Ordet trovärdighet kanske skulle ingå i vokabulären för LO-ordföranden.

Retoriken (speciellt den "torgmötesliknande" retoriken) inom S och LO är inte speciellt realpolitisk. I opposition har den blivit pinsamt verklighetsfrämmande. Jag tror att den har till syfte att hålla de egna "fundamentalisterna" på mattan och att få dom att tro att S driver en barrikadpolitik vars slag inte passar vare sig under de sista tjugo åren på 1900-talet eller på 2000-talet.

Dessa senaste inlägg är enbart skrivna som en fortsättning på mina tidigare inlägg om förmögenhetsskatten och vilken ("spöket" alltså) vi troligen inte någonsin kommer att se igen. Men osvuret är bäst även här.
                      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

jag tar upp en gammal tråd, ja nu har vårat nya arbetarparti börjat ta tag i dom stackars arbetslösa och dom stackarna som har varit sjuka som dom har tagit bort från sjukförsäkringen.
                        Ja det första vårat arbetarparti gör när dom kommer till makten det är att höja avgiften till fack och akassa, det gör väl att dom sämst ställda inte tycker att dom har råd att vara med i akassan, ja jag vet inte siffran, men det är säert flera 100 tusen.
                        Sedan så spär vårat nya arbetarparti på, att skicka ut våra sjukskrivna och en del förståndshandikappade och även en del utav våra tidsbegränsade förtidspensionärer ut i jobb, sedan att dom inte var kapabla att jobba, nej det var inte så viktigt.
                        Det viktigaste i detta läget det var att dom kom ifrån sjukförsäkringen.
                        Sedan att kontentan var att dom inte kan få jobb, och att dom var för dåliga att jobba 100 %, det var mindre viktigt. Men det låter bra med den så kallade rehabiliteringskedjan, och jag tror att gemene man som har ett jobb går på det.
                        Ja, jag tror säkert att det är minst 80000 st som gömmer sig bakom den siffran på 250000 utav arbetslösa.
                        Ja då är det lätt för vårat nya arbetarparti att ge 10 miljarder dom närmaste åren till AKassa och social, det är nämligen redan finansierat utav dom som är utförsäkrade.
                        Ja ta från dom fattiga och dela ut allmoser till dom fattiga, och sedan kalla det att det är finanskrisen skull.
                        Nej när ska ni fatta att alliansen aldrig kommer att stödja dom sämst ställda.
                        En parentes, läs proppen på 96 sidor när det gäller konsekvensutredning utav den nya sjukförsäkringen och den så kallade rehabiliteringskedjan.
                        Ja ni kommer nog att bli lite förvånade, att dom redan för två sen förutsåg detta, trots att dom skyller nu bara på finanskrisen.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Janne vad gör vi när pengarna är slut...
                          och alla går på bidrag, eller rehab
                          jag tycker inte poker på nätet är något för mig
                          samt Bingolotto funkar inte
                          väntar vi på en rymdfärja som tar oss till en annan planet

själv tycker jag att dom som satsar kapital o hårt arbete ska löna sig
                          ungefär som det är just
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Lutt
                            Användare
                            • October 2005
                            • 1919

Sossarnas lilla kelgris wedin

AMF - Lite mer att leva för

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av Lutt
                              Sossarnas lilla kelgris wedin

AMF - Lite mer att leva för
                              Ja Lutt, att just du skulle sänka dig så lågt.
                              Nu diskutterar vi alliansen, vill du diskutera sossarna politik, öppna en egen tråd.
                              Fan, jag trodde att du var smartare.Janne

Kommentar

• Lutt
                                Användare
                                • October 2005
                                • 1919

Politik som politik Janne....men visst vi kan diskutera om miljarderna som alliansen slösar på den döende industrin om du vill det

Kommentar

Arbetssätt...