Alliansen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja det verkar som att både du och Nils tror att jag tycker att staten ska gå in och köpa SAAB.
    Det har jag aldrig skrivit, och det tycker jag inte heller, men däremot så har jag skrivit att alliansen har varit alldeles för otydliga hur dom ska göra OM SAAB inte hittar en ny ägare.Janne
    Trodde visserligen att du ville att staten skulle köpa upp SAAB, men mitt inlägg var angående din uppfattning om alliansen varit för otydlig.

Jag har uppfattat aliansen (via TV-intervjuer) som mycket tydlig i frågan. I tidningar däremot tycker jag att de har framtsällts som granska otydliga.
    //Robert

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Ursprungligen postat av nils42
      Hej!
      Varför skulle If metall vara en dålig ägare?
      Hälsn Nils

If metall har väl ingen rätt att använda medlemmarnas pengar som högriskkapital, sen tror jag inte de skulle vara en dålig ägare snarare tvärtom, men som sagt medlemmarnas pengar ska inte vara riskkapital dock har de väl spekulerat bort en del i alla fall, däremot tycker jag att de ska starta sådana versamheter som medlemmar har nytta av för att det ska bli blilligare typ Bank eller försäkringsbolag, nuvarande sammarbete verkar ju inte direkt billigare.........

Däremot så borde vi vara rädda om våra exportföretag och försöka rädda vad som räddas går, för utan dem går det åt hel-te för sverige vi kan ju inte alla leva på att laga mat och städa åt varandra.........det finns ju så många fler än arbetslösa som lever på skattepengar, massor av högavlönade statligt och landstingsanställda är ju höga kostnader det med och till vilken nytta när 95% av skiten bara är ren byråkrati..........(eget tycke ingen fakta)
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

Hej!
        Nja, jag håller kanske inte med dig att 5% av pengarna används till annat än pappersvändande. Skulle polis, brandkår, räddningstjänst, sjukvård, barnomsorg, skola, äldrevård etc drivas med dessa 5% menar du.
        Effektiviteten i den offentliga sektorn har länge varit ifrågasatt och det kanske är dags att syna dessa verksamheter en gång till. Vad gör t ex brandkåren och ambulansen de tider de inte behövs. Vad sysslar polisen med när de inte behövs.
        Det finns många frågor att ställa.
        Hälsn Nils

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Ursprungligen postat av cichlids4fun
          men som sagt medlemmarnas pengar ska inte vara riskkapital dock har de väl spekulerat bort en del i alla fall, däremot tycker jag att de ska starta sådana versamheter som medlemmar har nytta av för att det ska bli blilligare typ Bank eller försäkringsbolag, nuvarande sammarbete verkar ju inte direkt billigare.........
          Att satsa pengar i bank verkar ju vara det mest kapitalförstörande som finns.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Ursprungligen postat av cichlids4fun
            If metall har väl ingen rätt att använda medlemmarnas pengar som högriskkapital, sen tror jag inte de skulle vara en dålig ägare s)
            Nä, nä, men varför skulle våra gemensamma skattepengar vara mindre värda för detta som många skriker om och anser att staten ska satsa om inte If metall lika gärna kan göra det?

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Hej!
              Nja, jag håller kanske inte med dig att 5% av pengarna används till annat än pappersvändande. Skulle polis, brandkår, räddningstjänst, sjukvård, barnomsorg, skola, äldrevård etc drivas med dessa 5% menar du.
              Effektiviteten i den offentliga sektorn har länge varit ifrågasatt och det kanske är dags att syna dessa verksamheter en gång till. Vad gör t ex brandkåren och ambulansen de tider de inte behövs. Vad sysslar polisen med när de inte behövs.
              Hälsn Nils
              Ja jag har ju erfarenhet efter 30 år som brandman och ambulans sjukvårdare.
              Och jag tycker väl att vi på golvet har dragit vårat strå till stacken att spara pengar.
              För 30 år sen när jag började som brand och ambulansman. så var vi ungefär 70 % som jobbade inom utryckningstjänst, dom resterande 30 % jobbade dagtid, det vill säga dom hade hand om förebyggande och löner.
              Nu 30 år senare så är det ungefär 40% som jobbar på utryckningen och 60 % som jobbar dagtid och förebyggande, och det strävar åt det hållet att vi måste ha fler dagtidare, som kan sköta om dokumentering föra statestik kvalitetssäkra och framförallt att se till att dom på utryckningen blir effektivare.
              Så jag skulle välkomna att någon utomstående verkligen kollar vad det vi håller på med.
              Och det lär inte brand och ambulansmännen som får stryka på foten.
              Men det som jag tycker är det viktigaste i detta sorgliga scenario, det är att kommuninvånaren som betalar sin skatt och tror att hon ska få en bra service, när det gäller ambulans och brandkår, bara får det sämre och sämre, på grund utav, vi får inte mer pengar från skattebetalarna, ja det tycker jag är rätt, men felet är att tyvärr som jag sett inom mina år så fördelas dessa pengar helt fel,och jag hoppas att min jämförelse tidigare i mitt inlägg, kan få någon att tänka till.Janne

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Kanske facket ska köpa Saab, då kan alla bli en chef
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Hej!
                  Hälsn Nils
                  Jag bara måste Nils, när du gör den jämförelsen, varför tog du inte upp vårat försvar, varför kastar vi ut miljarder till ett försvar som inte har krigat på 100 år.
                  Ja det kostar pengar att ha brandmän och sjukvård tillgänglig 24 timmar om dygnet, eller vill du att om det brinner i ditt hus och du ringer 112, få svaret, ja jag vet att det brinner, men först så måste vi kalla in brandmännen, tyvärr så jobbar dom 2 mil härifrån så det lär ta lite tid.Janne

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Allt detta...hela samhällsstrukturen...kan man verkligen inte enbart lasta Alliansen för. Det är en uppbyggnad/ett nedfall som skett under flera årtionden.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                      Fel malawe den nermontering av det sociala trygghetssystemet kan man visst lasta alliansen för dom sa när dom vann valet att dom inte ville jäklas med folk men det är ju precis det dom gör.så visst är dom skyldiga till landets sociala nerrustning/Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Fel malawe den nermontering av det sociala trygghetssystemet kan man visst lasta alliansen för dom sa när dom vann valet att dom inte ville jäklas med folk men det är ju precis det dom gör.så visst är dom skyldiga till landets sociala nerrustning/Ann-Mari
                        Nej du...dom är medskyldiga. Alliansen har försämrat en del, men det skedde faktiskt en hel del försämring under Göran Perssons tid också men det är det tydligen lätt att glömma. Offentliga sektorn har haft en lång period av neddragningar, sjukvård, tandvård, vägunderhåll...ja nämn något som sossarna inte varit med och bantat.

Det är så lätt att kasta all skit på Alliansen nu för att de sitter i regeringen och för att det är deras beslut som svider just nu. Jag minns att det sved en del redan innan Alliansen kom till makten...och det var en av anledningarna till att jag valde bort sossarna inför senaste valet.

Som sagt..jag håller med om att Alliansen försämrat, men jag håller inte helt med den bild som målas upp här.

Kommentar

• nils42
                          Användare
                          • January 2003
                          • 931

Ursprungligen postat av malawijanne
                          Jag bara måste Nils, när du gör den jämförelsen, varför tog du inte upp vårat försvar, varför kastar vi ut miljarder till ett försvar som inte har krigat på 100 år.
                          tid.Janne
                          Hej!
                          Kul att du tog upp vårt försvar. Vet du kanske hur uselt det var vid andra världskrigets utbrott när sossen talade om att vårt försvar var gott?
                          Läs gärna historia först kan vi diskutera sedan.
                          Hälsn Nils

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Nej du mala we Persson satte sverige på fötter där bet du dig själv i foten malawe, alliasnen har gjort den ena försämringen efter den andra och titta bara på A-kassan ett av många som dom försämrat för ta och titta lite malawe i historieböckerna så lär du dig ,jag är absolut ingen anhängare av Pererson men han fick landets ekonomi på fötter det säger ju tom borgarna jag tror herr malawe behöhver sätta sig in i politikens värld lite mer för uppenbart har han missat lite/Ann-Mari

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Hej!
                              Kul att du tog upp vårt försvar. Vet du kanske hur uselt det var vid andra världskrigets utbrott när sossen talade om att vårt försvar var gott?
                              Hälsn Nils
                              Ja det var faktiskt det vettigaste jag har läst från dig Nils, tyvärr var jag för ung för att uttala mig om andra världskriget, jag kan bara relatera vad jag har läst och sett på tv, och det var ingen vass läsning hur vi hanterade det..
                              Och det är att man måste se till att läsa sin historia, det tycker jag är det vikligaste av allt, för om man inte kan historian, ja då lär man begå samma misstag igen, ja varför uppfinna hjulet när det redan finns.Janne

Kommentar

• Jarnis
                                Användare
                                • November 2005
                                • 415

Hej!
                                Hälsn Nils
                                (Sorry mod. om det är lite OT)
                                Att det var usel står väl utom alla tvivel, men att sossen sa att det var gott var väl trots allt ganska naturligt. Inte läge att vara självkritisk och ärlig i ett läge när Tyskland sökte Lebensraum... =)
                                Micke

Kommentar

Arbetssätt...