Alliansen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Jag är övertygad om att vi tycker mer lika än vad Du kan föreställa Dig. Synd att Du inte preciserar vad Du inte håller med om.
    Lite svårt att definiera men i huvudsak så handlar det om den syn som dels du men egentligen gemene man också har av facket. Som om det vore nån form av självutnämnd organisation. Ett fack precis som ex. kommunalpolitik lyder under demokratiska regler där man formar och utser genom val och engagemang. Gör man inte det så blir det "vi" och "dom" läget. För att vara lite kontroversiell, så tycker jag det är lite typiskt svenskt att i ord värna om begrepp som demokrati o frihet osså vidare, men det är inget man får, det tar man, och då oftast kollektivt. Man måste delta. (lugn o fin nu, jag är själv inbegripen i detta men man får väl analysera ).

Det är lätt att säga att facket behövs men med nya tankar, visst men var skall dom tankarna komma ifrån om ingen engagerar sig? och på vilket sätt skall det förnyas. Allt "nytt" är inte per automatik bra och "fräscht", jag tycker vi får se prov på det i nuet men kanske än mer om några år

Näe, det är dags att fundera lite över vad som skall ersätta allt som är förlegat och gammalt och som behöver förnyas. Att skrota det och inte ta ansvar för det bara för det är ingen bra lösning i det långa loppet.
    Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Om Du istället är lite objektiv så borde Du titta tillbaka till den tiden då Göran Persson började omdana Sverige. Sådana systemförändringar som hans regeringar stått för har inte alliansen hunnit med ännu.
    Jovisst, med facit i hand så kan man ju undra hur det gick till, det faktum att han fick styra o ställa så länge. Känns lite som en konspiratör som lyckades att omforma det partiet till oigenkännlighet.

Mvh Jari

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

Jag måste ta in ett citat, som du skrev, denna kategorin som du skriver om, det är väldigt massa fyrtiotalister, som tror att dom har blivit arbetsgivare, bara för att dom har sålt sitt hus, ja sparat och gnetat det håller jag inte med om, men det är klart när man får köpa bygga ett nytt hus för ca 400 tusen sedan få statliga lån på ca 4-6%, sedan har du inflation på 10 % varje år och även kunna dra av hela skatten, ja skatten var upp till 60% på den tiden, och skatten var räntan.
      Och nu när dom ska sälja sitt hus för 4 miljoner så gnäller dom, för att dom ska skatta 22%, nej det tycker jag inte är att spara och gneta.

Citat Lars[QUOTE=Lars Andersson;769590]Glömde något väsentligt. Förmögenhetsskatten var i realiteten en frivillig skatt för den som hade tillräckligt med pengar. Ingen riktigt välbärgad betalade förmögenhetskatt. De enda som gjorde det var de måttligt förmögna, vanligtvis de som snålat och amorterat på sin bostad och därigenom fått en taxerad förmögenhet.
      Senast redigerad av malawijanne; 13 March 2009, 11:08.

Kommentar

• nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

Hej!
        Kanske lite märkligt om inte annat än i dessa tider över folk som ojar sig över att arbetsplatser försvinner. Vore arbetstillfällen fler om inte någon riskerade sina egna pengar för att skapa dessa arbetsplatser? Jag kan gärna skicka en kam ( gratis ) till den som har glömt bort att kamma sig.
        Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av nils42
          Hej!
          Kanske lite märkligt om inte annat än i dessa tider över folk som ojar sig över att arbetsplatser försvinner. Vore arbetstillfällen fler om inte någon riskerade sina egna pengar för att skapa dessa arbetsplatser? Jag kan gärna skicka en kam ( gratis ) till den som har glömt bort att kamma sig.
          Hälsn Nils
          Ja detta med riskkapital, ja, vad rädda vi blir när ni inte vill riskera erat kapital, sen undrar jag, vad kommer det sig att vissa har så mycket mera pengar än andra, har dom jobbat så bra eller.
          Nej, ni med erat riskkapital behöver oss mer som arbetstagare, än vi behöver er som är arbetsgivare, förklaring, arbetstagare är statare,arbetsgivare är borgare.
          Ja, jag tror att ni tänker, han måste vara kommunist, nej som jag jag har skrivit förut så så är kommunanställd sedan 30 år och drivit en firma i 15 år och alltid röstat på socialdemokraterna.
          Men nu tycker jag att det har gått för långt, det som alliansen sysslar med.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 12 March 2009, 23:40.

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja detta med riskkapital, ja, vad rädda vi blir när ni inte vill riskera erat kapital, sen undrar jag, vad kommer det sig att vissa har så mycket mera pengar än andra, har dom jobbat så bra eller.
            Nej, ni med erat riskkapital behöver oss mer som arbetstagare, än vi behöver er som är arbetsgivare, förklaring, arbetstagare är statare,arbetsgivare är borgare.
            Ja, jag tror att ni tänker, han måste vara kommunist, nej som jag jag har skrivit förut så så är kommunanställd sedan 30 år och drivit en firma i 15 år och alltid röstat på socialdemokraterna.
            Men nu tycker jag att det har gått för långt, det som alliansen sysslar med.Janne
            Hej!
            För att förtydliga Janne. Jag är inte riskkapitalist och inte heller företagsägare.
            Hälsn Nils

Kommentar

• RobbanG
              Användare
              • January 2004
              • 563

Jag som alltid trott att det var ett ömsesidigt beroende förhållande....

Riskkapitalisten och arbetsgivaren behöver arbetstagaren för att kunna producera det som skall säljas. Arbetstagaren behöver riskkapitalisten och arbetsgivaren för att ha ett arbete och få lön. Utan den ena parten kan inte den andra agera och företaget kommer snabbt att gå i konkurs.
              //Robert

Kommentar

• nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

Ursprungligen postat av RobbanG

Riskkapitalisten och arbetsgivaren behöver arbetstagaren för att kunna producera det som skall säljas. Arbetstagaren behöver riskkapitalisten och arbetsgivaren för att ha ett arbete och få lön. Utan den ena parten kan inte den andra agera och företaget kommer snabbt att gå i konkurs.
                Hej!
                Du skriver klokt. Det som jag inte förstår i detta är varför det är ett sådant herrans liv om SAAB. Låt företaget gå i konkurs eftersom riskkapitalister och arbetsgivare är av ondo enligt tidigare inlägg i denna tråd ( NB inte ditt inlägg )
                Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Hej!
                  Du skriver klokt. Det som jag inte förstår i detta är varför det är ett sådant herrans liv om SAAB. Låt företaget gå i konkurs eftersom riskkapitalister och arbetsgivare är av ondo enligt tidigare inlägg i denna tråd ( NB inte ditt inlägg )
                  Hälsn Nils
                  Ja som jag ser det, problemet tycker jag är mest politiskt, att alliansen inte är tydliga med att göra en konsekvensutredning, hur många som blir arbetslösa och vad kommer det att kosta.
                  Och det verkar som att dom tycker att marknaden ska sköta sig själv.
                  Nej, se till att ha en plan, om SAAB går i konkurs, och se till att stötta till med pengar med en gång, för ju längre alliansen väntar med det beslutet. ju dyrare blir det, och då menar jag i första hand människolidande.
                  Men det kommer att kosta ännu mer i pengar ju längre tid alliansen väntar, och när man pratar pengar så brukar ju alliansen uppfatta budskapet.Janne
                  Senast redigerad av malawijanne; 13 March 2009, 11:36.

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

Ja det är ett ömsesidigt förhållande, jag vinklade till arbetstagarens fördel för en gångs skull.
                    För att jag är så trött på att höra hur dom med pengar, riskerar sina surt förvärvade slantar.
                    För att stötta upp oss stackars statare.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 13 March 2009, 11:34.

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Hej!
                      Att staten ska äga ett bilföretag som nästan aldrig gått med vinst tycker jag inte vara en klok affär. Nu skriver jag om SAAB.
                      Om iden att tala sig varm för det företaget från facket hade fått fler entusiaster bland riskkapitalister; varför köper ingen företaget? If metall har åtskilliga miljarder i sin kassakista.Varför köper de inte företaget för det lär väl bli enklare att förhandla med sig själv, att If metall förhandlar med If metall och alla blir lyckliga och nöjda. Då slipper de ju riskkapitalister och arbetsgivare.
                      Hälsn Nils

Kommentar

• RobbanG
                        Användare
                        • January 2004
                        • 563

Ja som jag ser det, problemet tycker jag är mest politiskt, att alliansen inte är tydliga med att göra en konsekvensutredning, hur många som blir arbetslösa och vad kommer det att kosta.
                        Enligt tidningen hade de gjort det. Slutsatsen var att det skulle kosta mer att äga SAAB än att låta alla gå arbetlösa i 5 år.

Jag tycker de (Maud Olofsson) har varit tydliga med att säga att staten går inte in och stöttar SAAB förräan ägarbilden är tydlig och de har en realistisk affärsplan.

Och det verkar som att dom tycker att marknaden ska sköta sig själv.
                        Nja, de är villiga att stötta sunda (eller rättare sagt icke dödsdömda företag). Volvo PV och Lastvagnar samt Scania är ju beviljade stöd vid behov, Bankerna har staten gått in stöttat....

Nej, se till att ha en plan, om SAAB går i konkurs,...
                        Här håller jag med om att det är otydligt.
                        //Robert

Kommentar

• malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

Enligt tidningen hade de gjort det. Slutsatsen var att det skulle kosta mer att äga SAAB än att låta alla gå arbetlösa i 5 år.

Jag tycker de (Maud Olofsson) har varit tydliga med att säga att staten går inte in och stöttar SAAB förräan ägarbilden är tydlig och de har en realistisk affärsplan.

Nja, de är villiga att stötta sunda (eller rättare sagt icke dödsdömda företag). Volvo PV och Lastvagnar samt Scania är ju beviljade stöd vid behov, Bankerna har staten gått in stöttat....

Här håller jag med om att det är otydligt.
                          Ja det verkar som att både du och Nils tror att jag tycker att staten ska gå in och köpa SAAB.
                          Det har jag aldrig skrivit, och det tycker jag inte heller, men däremot så har jag skrivit att alliansen har varit alldeles för otydliga hur dom ska göra OM SAAB inte hittar en ny ägare.Janne

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

.
                            däremot så har jag skrivit att alliansen har varit alldeles för otydliga hur dom ska göra OM SAAB inte hittar en ny ägare.Janne
                            Hej!
                            Varför skulle If metall vara en dålig ägare?
                            Hälsn Nils

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Hej!
                              Varför skulle If metall vara en dålig ägare?
                              Hälsn Nils
                              jag har ingen aning, om du frågar mig.Janne

Kommentar

• nils42
                                Användare
                                • January 2003
                                • 931

jag skrivit att alliansen har varit alldeles för otydliga hur dom ska göra OM SAAB inte hittar en ny ägare.Janne
                                Hej!
                                Och.... vad ska regeringen göra? Köpa företaget? Satsa pengar och bli de facto ägare i företaget+
                                Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...