Alliansen
Kollaps
X
-
-
Hej!
Hej!
Stå på dig malawijanne,sen vill jag säga att det lustiga med borgarna är att dom i vanliga fall kritiserar vänstern sen när det blir global ekonnomikris så använder man socialistiska metoder för och reda ut sina egna problem vilken dubbelmoral/Ann-MariKommentar
-
Kommentar
-
Vore intressant o höra din lösning på finanskrisen annmarie.Kommentar
-
Men vi har fortfarande probem med VOLVO PV och lastvagnar.
Och det tycker jag våran allians är dåliga på att stötta upp.
Plus att alliansen är otydliga om hur vi ska lösa det med SAAB, nej se till att göra en konsekvensutrednig, hur mycket det kostar när SAAB läggs ner och vad kan vi göra för dom anställda, och framföralllt se till att pumpa in lite pengar så att dom som jobbar på SAAB kan utbilda sig till något annat.
Pengar finns, det är bara att ta tillbaka förmögenhetsskatten eller höja skatten för dom med högre inkomster.JanneKommentar
-
Ja där är vi helt överens, tyvärr jag tycker också att SAAB har gjort sitt.
Men vi har fortfarande probem med VOLVO PV och lastvagnar.
Och det tycker jag våran allians är dåliga på att stötta upp.
Plus att alliansen är otydliga om hur vi ska lösa det med SAAB, nej se till att göra en konsekvensutrednig, hur mycket det kostar när SAAB läggs ner och vad kan vi göra för dom anställda, och framföralllt se till att pumpa in lite pengar så att dom som jobbar på SAAB kan utbilda sig till något annat.
Pengar finns, det är bara att ta tillbaka förmögenhetsskatten eller höja skatten för dom med högre inkomster.Janne
Sedan förmögenhetskatten javisst ok men jämnfört med alla skattemiljarder som försvinner i offentliga sektorns svarta hål så är den skatten en piss i Siljan.Kommentar
-
Har du förslag på vad alla på SAAB skall omskolas till Janne? Vi tror vi är bra men många är förbi i mångt o mycket.
Sedan förmögenhetskatten javisst ok men jämnfört med alla skattemiljarder som försvinner i offentliga sektorns svarta hål så är den skatten en piss i Siljan.
Varför ska samhället och staten rädda ett företag som SAAB när företagets produkt och affärsidé bevisligen inte håller? Rekonstruktion och en helt ny företagsmodell är nog enda chansen...och tyvärr förlorar en hel del arbetare jobben.
Volvo..ja du..här har vi ett företag som gick fruktansvärt bra under 2008 fram till oktober och då bromsades allt. Företaget gick med storvinst men varslade ändå 16.000 personer globalt. Anledning? Företaget klarar inte av att sälja så många av sina produkter som de värderat tidigare (läs övervärderat). Marknaden i USA har stannat av och frågan är om produkten egentligen inte håller måttet mer än att det enbart har med kristiden att göra?
Ta från de rika och ge till de fattiga..ja tänk att ingen kommit på det tidigare...att det är så enkelt.Kommentar
-
-
Har du förslag på vad alla på SAAB skall omskolas till Janne? Vi tror vi är bra men många är förbi i mångt o mycket.
Sedan förmögenhetskatten javisst ok men jämnfört med alla skattemiljarder som försvinner i offentliga sektorns svarta hål så är den skatten en piss i Siljan.
Och det med det svarta hålet i offenliga sektorn så håller jag med dig.
Ja då är vi inne på ett annat spår.
Min personliga reflektion är att, det här med datan, föra statestik dokumentera, kvalitetsäkra, det vill säga att alla vill kolla alla, det kostar ofantligt mycket, och även det med att det ska vara chefer, sen spelar det ingen roll hur många anställda det är.
Låt mig ta ett exempel jag har jobbat i kommunen i 30 år som brandman.
Vi har en avdelning, ja jag behöver inte nämna den vid namn, ja det 3 st som jobbar där, och då är det två som är chefer över den enda arbetstagaren.
Ja Kaj det är mycket som är fel.JanneKommentar
-
Kommentar
-
Men det var ju just det som staten inte gjorde under varvskrisen. Hade man gjort det då så hade säkert några varv räddats och idag är ju varv en mycket lönsam affär igen (och så har det varit under flera år). Så de länder där de fanns framsynta regeringar som räddade sina varv så visade sig detta vara en lönsam affär för människor och landet i stort.
Det är dock inte så enkelt att säga att det skulle funka med lån/bidrag till SAAAB/Volvo, eftersom risken där är uppenbar att de amerikanska ägarna i så fall skulle sno åt sig pengarna.
Självklart kommer det att säljas bilar även i framtiden, men knappast inte i Sverige eftersom bilindustrin i övriga Europa stöds av resp. regeringar vilket inte sker i Sverige.Kommentar
-
Nej jag menar inte att alla ska omskolas, det finns en massa på SAAB som besitter en jättebra kompetens, dom är säkert väldigt välkomna på andra företag.
Och det med det svarta hålet i offenliga sektorn så håller jag med dig.
Ja då är vi inne på ett annat spår.
Min personliga reflektion är att, det här med datan, föra statestik dokumentera, kvalitetsäkra, det vill säga att alla vill kolla alla, det kostar ofantligt mycket, och även det med att det ska vara chefer, sen spelar det ingen roll hur många anställda det är.
Låt mig ta ett exempel jag har jobbat i kommunen i 30 år som brandman.
Vi har en avdelning, ja jag behöver inte nämna den vid namn, ja det 3 st som jobbar där, och då är det två som är chefer över den enda arbetstagaren.
Ja Kaj det är mycket som är fel.JanneKommentar
-
Orkar egentligen inte lägga mig i debatten, men vill bara kommentera detta.
Men det var ju just det som staten inte gjorde under varvskrisen. Hade man gjort det då så hade säkert några varv räddats och idag är ju varv en mycket lönsam affär igen (och så har det varit under flera år). Så de länder där de fanns framsynta regeringar som räddade sina varv så visade sig detta vara en lönsam affär för människor och landet i stort.
Det är dock inte så enkelt att säga att det skulle funka med lån/bidrag till SAAAB/Volvo, eftersom risken där är uppenbar att de amerikanska ägarna i så fall skulle sno åt sig pengarna.
Självklart kommer det att säljas bilar även i framtiden, men knappast inte i Sverige eftersom bilindustrin i övriga Europa stöds av resp. regeringar vilket inte sker i Sverige.
"Jag blir skrämd av att man till varje pris vill rädda lokal verksamhet"Senast redigerad av kaj.p; 08 March 2009, 01:30.Kommentar
-
Det är iaf idiotiskt av IF Metall att ge förslaget om mindre lön, folk kommer bli varslade ändå. Varför försöka rädda SAAB när ingen köper den? SAAB skall satsa på det militära istället.Kommentar
-
Jag kommer att gå ur IF Metall...eller så betalar jag enbart A-kassa...i en annan fackförening.Kommentar
Kommentar