Räcker Fluval Fx5?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • October 2005
    • 153

    Räcker Fluval Fx5?

    Tänker starta upp 375 liters Malawi med ca. 30 fiskar.
    Min fråga är om det räcker med en Fluval Fx5 för att få tillräcklig cirkulation i vattnet?
    Eller ska jag satsa på Eheim 2217 och köpa till ett innerfilter, som jag tar ur patronen på?

    Man vill ju helst ha så lite elektronik som möjligt.... Hur hade ni gjort?
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

    #2
    En cirkulation på 3-5 ggr räcker, men ett stort filter är alltid bra.

    Personligen tycker jag två flöden som möter varandra är bättre, det ser mer naturligt ut. Men det beror på hur akvariet ska stå (det kan vara svårare att gömma två pumpar) eller hur ljudkänslig man är (två pumpar låter oftast mer än en).
    //Robert

    Kommentar

    • Museo12
      Användare
      • October 2005
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av RobbanG
      En cirkulation på 3-5 ggr räcker, men ett stort filter är alltid bra.

      Personligen tycker jag två flöden som möter varandra är bättre, det ser mer naturligt ut. Men det beror på hur akvariet ska stå (det kan vara svårare att gömma två pumpar) eller hur ljudkänslig man är (två pumpar låter oftast mer än en).
      Tack för ditt svar!
      En cirkulation 3-5 ggr räcker. Om jag räknar rätt borde då ett Eheim 2217 räcka eller blir det 2250?. Gillar egentligen Eheim bättre, tystare...
      Senast redigerad av Museo12; 05 March 2009, 20:36.

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • January 2004
        • 563

        #4
        Ursprungligen postat av Museo12
        Tack för ditt svar!
        En cirkulation 3-5 ggr räcker. Om jag räknar rätt borde då ett Eheim 2217 räcka eller blir det 2250?. Gillar egentligen Eheim bättre, tystare...
        Om du har möjlighet att välja ta den med störst filtervolym. 30 firrar ger ganska stor belastning.
        //Robert

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          Ursprungligen postat av Museo12
          Tänker starta upp 375 liters Malawi med ca. 30 fiskar.
          Min fråga är om det räcker med en Fluval Fx5 för att få tillräcklig cirkulation i vattnet?
          Eller ska jag satsa på Eheim 2217 och köpa till ett innerfilter, som jag tar ur patronen på?

          Man vill ju helst ha så lite elektronik som möjligt.... Hur hade ni gjort?
          Vill man ha så lite elektronik som möjligt inblandat är det väl Eheim 2217, 2028 eller möjligen 2250-60 som gäller samt ett 2252.

          Kommentar

          • Zircons
            Användare
            • November 2006
            • 43

            #6
            Fx-5 funkar hur bra som helst har kört de själv i 375..........kör nu en fx5a i ett 720 med ca 60 fisk funkar alla tiders bra cirkulation.....hade inte orat mig för o krabba med andra filter!!

            Ursprungligen postat av Museo12
            Tänker starta upp 375 liters Malawi med ca. 30 fiskar.
            Min fråga är om det räcker med en Fluval Fx5 för att få tillräcklig cirkulation i vattnet?
            Eller ska jag satsa på Eheim 2217 och köpa till ett innerfilter, som jag tar ur patronen på?

            Man vill ju helst ha så lite elektronik som möjligt.... Hur hade ni gjort?

            Kommentar

            • Zircons
              Användare
              • November 2006
              • 43

              #7
              Ser mer naturligt ut?? hur menar du då
              med tanke på att i naturen så går ju strömmen åt ett håll o inte två!!!


              Ursprungligen postat av RobbanG
              En cirkulation på 3-5 ggr räcker, men ett stort filter är alltid bra.

              Personligen tycker jag två flöden som möter varandra är bättre, det ser mer naturligt ut. Men det beror på hur akvariet ska stå (det kan vara svårare att gömma två pumpar) eller hur ljudkänslig man är (två pumpar låter oftast mer än en).

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • January 2004
                • 563

                #8
                Ursprungligen postat av Zircons
                Ser mer naturligt ut?? hur menar du då
                med tanke på att i naturen så går ju strömmen åt ett håll o inte två!!!
                I sjön står vattnet stilla eller strömmar fram och tillbaka när vågor slår mot stranden. I ett akvarium med en pump kommer fleratalet fiskar rikta sig åt samma håll och har man långa bladväxter kommer de följa med strömmen... Ett sådant akvarium ser snarare ut som en bit av en å eller bäck och inte en sjö.
                //Robert

                Kommentar

                Arbetssätt...