Hinna på vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebias
    Användare
    • February 2009
    • 31

    Hinna på vattnet

    Nu har jag haft mina Malawisar i drygt 3 veckor. Det ser ut som att det är en lite dimmig, oljig yta på vattnet. Vad kan det vara?
    Jag hade dragit ned bubbelbildningen på filtren till minimun, men har nu ökat på. Beror det på att ytan varit för stillastående?
    Jag tycker att fiskarna de senaste dagarna varit upp till ytan och snappat luft någon gång ibland.
  • Markie
    Användare
    • September 2008
    • 512

    #2
    Mer fart på ytan så försvinner det.

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #3
      Sätt utblåset så att det får ytan att röra sig... det ger bättre syresättning och det blir inte lika mycket hinna på ytan.

      Vad jag förstått så kan det bero på att man matar lite för mycket vilket skapar denna hinna... här får någon annan fylla på om vad den består av.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • ebias
        Användare
        • February 2009
        • 31

        #4
        Ja, jag matade med räkmix i måndags, så mycket som de sa i djuraffären, men det verkade vara alldeles för mycket, för de åt inte upp allt. Efter det har jag matat väldigt snålt, bara med pellets, det som de äter upp på en gång. Jag har ju två filter, så då kan jag köra på det andra lite hårdare mot ytan också, så att det blir mer luftbubblor ner i vattnet.
        Inget medel eller så man kan ha i? Jag har Easy-life flytande filtermedium hemma. Nitrithalten är i alla fall bra.

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • September 2008
          • 512

          #5
          Mata bara så att det äts upp på en gång.

          Bubblor i vatnet behöver det inte bli men som sagt ett bra drag på ytan ger bättre syresättning och hinnan bör försvinna.

          Kommentar

          • ebias
            Användare
            • February 2009
            • 31

            #6
            Nu har jag ordnat bra drag på ytan, det ger samtidigt bubblor i vattnet, men det gör väl inget?
            Tack för snabba bra svar!
            Det är alltid roligt när det är en enkel lösning.

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • September 2008
              • 512

              #7
              Nej det gör ju inget men jag brukar störa mej på det efter ett tag.
              Lycka till.

              Kommentar

              Arbetssätt...