Det finns ju ett par andra alternativ än Juwels egna när det gäller deras korkade längder. Arcadia Plant Pro, Dennerle och de flesta Sera för att nämna några jag hittat!
Vad ska man ha för lysrör?
Kollaps
X
-
-
Ja
Jag har sett att Sera har några intressanta rör. Ska nog prova ett av deras rör om jag inte blir nöjd med Juwels rör. Arcadia hade jag i mitt 240L o dom lyste bra. Tror det var ett daylight...Kommentar
-
Jag kör med colour som är juwels egna T5 rör, i mina juwelkar. Lägger i ett par bilder hur det ser ut med dom rörenJanneKommentar
-
Jag är väldigt nöjd med mina sera brilliant daylight som jag ersatte de värdelös juwel t5-rören med. Jag hade algproblem innan men nu mår alla växterna superbra och ljuset är mkt finare.Kommentar
-
ja ha flera gånger rekommenderat philips superactinic 03 pga att ljuset är enligt min och många andras mening betydligt bättre actinicljus med starkare färg och med mer styrka än de vanliga actinic rören, tror inte att det är dyrare hellerTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Sera Blue sky Royal
Dessa har ju högt Kelvin och enligt infon mycket bra färgåtergivning. Någon här som provat dessa?Kommentar
-
SunSun´s 14000K Superlamp rör
ger ett sådant ljusmvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Ja den är i princip redan såld!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Vad gäller lysrör som kan verkligen rekommendera denna sida och om du har ett eget lysrör så kan du uppdatera med data från det.
Sidan fokuserar på belysning som gynnar växter inte tar fram färger hos fiskardock:
Light CalculatorKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Hvis du skal have et virkelig fantastisk lys, så skal du købe Giesemann rør. De er lidt dyre. Men alle pengene værdwww.wildcichlids.com One step closer to cichlid wildlifeKommentar
-
Det här får vara en liten illustration av hur användbart Kelvin är för att förutsäga hur färgerna kommer se ut i akvariet:
The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!
Det som ytterligare försvårar är att människan har en automatisk vitbalans. Vi måste ha referenser för att kunna avgöra hur vitneutralt ett ljus är. Står du i skugga mitt på dagen och tittar på en färgkarta kommer du tycka att det du ser är neutralt. Likaså om du står i fullt dagsljus och tittar på kartan.
Har du ett akvarierum fullt av garagerör från Biltema och sätter Powerglo/Aquarelle eller ett rör med mycket bra färgåtergivning såsom Philips TLD 965 i ett av akvarierna kommer det se sjukligt ut jämfört med de andra, då dessa kommer vara din referenspunkt.
Det hela blir lite mer intressant när du ska fotografera akvarierna. Kör du tex glödlampor/ekonomilampor med mycket lågt Kelvin kommer de blå nyanserna ha mycket litet dynamikomfång. Detta innebär att det helt enkelt är så lite blått i bilden att du aldrig kan få fram rätt färgåtergivning i de blå nyanserna. Den blå kanalen i bilden kommer vara nästan svart med en del helvita partier när du försökt räta upp vitbalansen. Gråskalan i den blå kanalen har gått från 256 möjliga värden till ett fåtal (om vi pratar 8-bitars bilder typ vanliga jpeg-bilder). Man har fått en posterisering av de blå färgerna. Det dynamiska omfånget har krympt för de blå färgerna.
Det säkraste kortet om man vill ha helt naturlig färgåtergivning är rör med högt CRi och ett kelvin runt 6000-8000. T ex 965rna jag nämde ovan.
Men detta är inte säkert att ni med fiskar som lever på lite djupare vatten tycker är speciellt naturtroget. Där har vattnet fångat upp så mycket rött att det är väldigt blått, och därav den stora uppsjön av akvarierrör med starkt blå färgåtergivning.
Frågan är då om man tycker att det är mindre fusk att köra blåa rör eller dra upp Kelvintalet när man framkallar bilderna. Fototekniskt skulle jag föredra det senare eftersom man då har en bild med fullt dynamiskt omfång över hela spektrat och kan pajja det efteråt i Lightroom/Bibble genom att dra upp Kelvintalet ordentligt. Men sitter man bara och vill avnjuta sina firrar så naturtroget som möjligt med en virrepinne i handen är det nog blå rör som gäller..
(Växtakvarister nojjar ofta över hur mycket blått och rött ljus dom lyckas trycka ner eftersom det är blått och rött som klorfyllet använder för att fotosyntetisera (binda kol). Detta går till viss del att påverka genom att välja rör som omvandlar elektricitet effektivt till blått och rött, aka "PUR-effektivitet". Men jag kan säga efter många års experimenterande att det är lite som att nojja över att släcka lampor i huset, när det som verkligen hjälper är att sänka värmen någon grad. I växtakvarier kan det jämföras med att få minimalt med ljusspill mha reflektorer och smart växtplacering så att ljusälskande växter, t ex bottentäckare, får så mycket direkt ljus som möjligt. Rena rutor hjälper förvånansvärt mycket med att studsa ner ljuset förutsatt att vattennivån är maxad. Ett enkelt sett att se detta är att ta en bild av akvariet och se om spillljus fräter ut bilden när akvariet är välexponerat. Då eldar du för kråkorna.)Kommentar
-
-
Kommentar
Kommentar