Bygger frigolitbakgrund..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • May 2007
    • 180

Sen Per A visade sitt kar är jag nog inte skitnöjd med mitt med tanke på hur otroligt fint man kan få det men jag måste nöja mig med hur det blev med tanke på att det är mitt första.
    Ser fram emot att det ska bli klart, har tappat lite fokus på det då det tagit halva vardagsrummet i besittning och gjort att rummet ser ut som en skrotgård.
    Vill helst inte fuska men blir nog så ändå med sidorna, det får bli som det blir helt enkelt.

Tycker att ditt yngelkar Peter_A_F ser för jävla inbjudande ut, mysigt som jag beskrev det och jagg faktiskt funderade på att ha likadana under mitt kar, senast idag
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Visst är Pers bakgrund absolut snyggast av de hembyggda (och en hel del köpta också). Jag gillar att det är rå betong utan färg och lack... det blir enkelt och naturligt... skall jag göra något eget så är tanken att följa den linjen. Jag hoppas att Per får tid att bygga upp ett mindre akvarie som han nämnde i sin tråd... hade tänkt bygga moduler med samma teknik, verkar väldigt spännande!

Ja, det är trevligt med det lilla karet under... kanske något meckigt att komma åt men man behöver ju inte dumpa en hög med stora lavastenar i. Du har ju byggt din bänk lite högre så det blir kanske lite mer svängrum då.

Passade på att ta en bild på min nattbelysning... det är svårt att fånga mörker på bild, kameran vill gärna hitta mer ljus än vad man igentligen ser. Men i ditt vita kar kanske upplevelsen skulle bli som på bilden...
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Slagskott
        Användare
        • May 2007
        • 180

Juste belysning, ser ut som månsken.
        ---

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Ursprungligen postat av Slagskott
          Juste belysning, ser ut som månsken.
          Ja, det ger en trevlig effekt... skall se om jag kan ta en bild på diodlisten som jag byggt nästa gång jag lyfter av rampen. Men den består av högintensiva vita och blåa dioder kopplade till en 12 trafo för dioder som blev över när IKEA diodlisterna tackade för sig... De sitter i en vanlig vit kabelkanal påx30mm men inte riktade nedåt utan vågrätt i rampen så att ljuset blir diffust eftersom det annars hade sett ut som små spotlights ner i akvariet (vilket ifs också kan vara tufft...) Men enklare och för nästan samma pengar kan man köpa färdiga diodlist/slang som är enklare att hantera.
          - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Slagskott
            Användare
            • May 2007
            • 180

Det hade vart kanon att se din ramp
            Som det ser ut nu kommer jag att hänga min ramp i taket med hjälp av kedjor, den har legat direkt på akvariet innan men det blir problem då jag ska snickra in det i väggen.
            Ljuset du fick är skitsnyggt, ser ut som en bild från filmen "det stora blå" eller liknande.
            ---

Kommentar

• KuRtaN
              Användare
              • February 2008
              • 778

Grymt snyggt ljus..
              Jag var nöjd med mitt ljus som jag fick dit häromdagen tills nu
              Skall dona lite med det nu och se om jag kan få mina "gula" lampor till att bli blåa
              Over and out // Mathias

Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

Kommentar

• Slagskott
                Användare
                • May 2007
                • 180

Så...
                Rev ned bägge kortsidorna på karet för att jag vart missnöjd, nu blir det inte superbra men jag får nog nöja mig med hur det ska komma att se ut ändå.
                färgen ska på imorgon, sen lack dagen senare och 2 dagars tork innan jag kan börja fylla upp...

Sen återstår det en jäkla massa grus och sten, ljussatte för första gången idag och jag är faktiskt nöjd.
                ber om ursäkt för de dåliga bilderna
                ---

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Det hade vart kanon att se din ramp
                  Som det ser ut nu kommer jag att hänga min ramp i taket med hjälp av kedjor, den har legat direkt på akvariet innan men det blir problem då jag ska snickra in det i väggen.
                  Ljuset du fick är skitsnyggt, ser ut som en bild från filmen "det stora blå" eller liknande.
                  Det blir nästan lite bättre på bild än i verkligheten, är inte riktigt lika mycket tryck i ljuset. Det behöver vara helt mörkt i övriga rummet för att få den effekten som på bilden.

Här är några bilder på min lösning... bör kunna effektiviseras ganska kraftigt...
                  En idé skulle skulle kunna vara att bygga in dioderna i en reflektor. Anledningen till att inte rikta dioder direkt ned i karet är att det kommer bli spotlighteffekt med upplysta punkter på botten.
                  - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

Lätt och bra bygge av din ramp, hur lång tid tog det för dig att bli riktigt nöjd med ditt ljus ?

Med dimmer, hur mycket kan man "dimmra" ned ljuset innan det börjar blinka ?
                    ---

Kommentar

• Peter_A_F
                      Användare
                      • January 2008
                      • 809

Lätt och bra bygge av din ramp, hur lång tid tog det för dig att bli riktigt nöjd med ditt ljus ?

Med dimmer, hur mycket kan man "dimmra" ned ljuset innan det börjar blinka ?
                      Det gick väldigt snabbt att tillverka... bara borra 5mm hål och sticka i dioderna. Sedan är det lite meckigt att löda ihop allt till en slinga. Jag har mina i grupper med tre dioder i serie med ett motstånd. Varje grupp är sedan parallellkopplade mot spänningskällan så att varje grupp får 12volt. Det går inte att dimmra dioder på annat sätt än via en PWM krets.

Nöjd är jag inte riktigt... skulle vilja ha mer kräm (så att det ännu mer som på bilden även när jag har belysning tänd i rummet)

Jag tror att det blir både bättre och billigare att satsa på diodslinga/slang som jag länkade till ovan.
                      - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Ola.L
                        Användare
                        • July 2007
                        • 64

Blev så inspererad av tråden så jag slängde ihop min första bakrund till ett litet 42l kar! Har lagt husfix på den nu med, men hur är det med lacken? Måste man lacka den?
                        Läst en del om akvarielack men det var svindyrt. Andra alternativ?

//Ola

Kommentar

• Slagskott
                          Användare
                          • May 2007
                          • 180

vattenbaserad golvlack har jag använt, minns inte priset med en hundring max tror jag att det blev (tappat bort kvittot)

Förresten, har du tagit bilder & så?
                          Vore väl en rätt god ide´att slänga ihop en tråd och delge oss om hur du gjort med din bakgrund också?
                          Senast redigerad av Slagskott; 24 March 2009, 18:14.
                          ---

Kommentar

• Ola.L
                            Användare
                            • July 2007
                            • 64

tyvärr inga bilder, tog bara 45min med så...

Får väl försöka ta en bild när det är klart istället.
                            Måste köpa vattenfärg och den där lacken som du använt dig av.

Gjorde en liten grotta med...

Änsålänge är jag bara uppe i 52kr för husfixet
                            Men vattenbaserad golvlack är det som gäller! Tack.

Kommentar

• Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

Ursprungligen postat av Ola.L
                              tyvärr inga bilder, tog bara 45min med så...

Får väl försöka ta en bild när det är klart istället.
                              Måste köpa vattenfärg och den där lacken som du använt dig av.

Gjorde en liten grotta med...

Änsålänge är jag bara uppe i 52kr för husfixet
                              Men vattenbaserad golvlack är det som gäller! Tack.
                              Kör utan lack!!! Det blir nästan ännu bättre!

Kolla in tråden:
                              Omstart! Efter ett par års uppehåll så börjas det alltså igen... blöta sockor och fläckiga täckglas! Bestämde mig tillsammans med min fru för att sätta upp ett 720L Tanganyika kar. Eftersom jag tidigare byggt bakgrunder bestämde vi oss för att göra det även den här gången. Tänkte ge en kort beskrivning av bygget och
                              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Använder man vattenbaserad golvlack så ska man vara försiktig med mängden lack per målningstillfälle. Om man lackar för tjockt så kan det vitna när man fyller på vatten...

Kommentar

Arbetssätt...