Hi there...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    Användare
    • March 2009
    • 7

Hi there...

Hallo
    Jag är ny här men inte inom akvaristiken.
    Började min akvarie bana 1972 med en 12 liters inläggningsburk i glas,lite grus,några cabomba växter och guppys.
    Belysningen var en gammal kontorslampa som min pappa hittade i skrotlådan på sitt jobb.
    Hade varken syrepump eller doppvärmare,men julen 1972 fick jag en bok som heter akvariets abc.
    Efter att läst den från pärm till pärm insåg jag att det behövdes mer kunskap och prylar för att få växter och fisk att trivas.
    1973 inköptes första riktiga akvariet ett 63 liters med filter,doppvärmare,syrepump och lysramp.
    1974 var jag en frågvis stamkund i den lokala zoobutiken,1975 började jag jobba i butiken efter skola 17-19 måndag-fredag 10-13 lördag.
    Köpte ganska snart ett 100 liters med ytterfilter,lysrörsarmatur,termostatvärmare plus att det vart ciklider i burken.
    1976 så limmade jag och ägaren till butiken mitt 160 liters akvarium som hängde med till 1984.
    1984 inköptes ett begagnat 600 liters akvarium,befolkades med påfåglar,blåciklider och hantelciklider.
    1987 flyttade jag och min familj till eget hus,tyvärr så fick inte 600 liters kolossen plats någonstans.
    Så våren 1988 då akvariet såldes upphörde mitt engagemang med akvarier,fisk och växter.
    För ca: 9 månader sen vaknade mitt akvarie intresse igen(bättre sent än aldrig)inhandlade ett begagnat 325 liters.
    När man läser trådar här på olika forum inser man ganska snart att man saknar kunskap om det mesta.
    Tydligen har det varit en revolution inom akvariestiken medans jag varit borta.
    Idag skall man tydligen ha kunskap inte bara inom biologi,kemi och naturvetenskap utan även teknisk kunskap om el,rörmokeri mm.
    1st 540 liters
    1st 530 liters (långtids projekt)
    1st 325 liters
    1st 250 liters projekt kar
    Fruns
    1st 69 liters
    1st 63 liters
    1st 30 liters
    Dotterns
    1st 180 liters
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Välkommen tillbaka...och till det här forumet!

Kommentar

• Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

Jag tror säkert att medvetenhet om vad som får fiskarna att trivas ökat. Även inom teknikutveckling lär ha skett en ganska kraftigt utveckling sedan 80' talet.

Men med gedigen erfarenhet och ryggradskänsle som du lär ha skaffat dig under de år som du hållt på med akvarium ersätter nog det mesta av den "den nya kunskapen"

Jag har knappt hållit på ett år och har läst på mig väldigt mycket och att exempelvis veta hur vattenkemin fungerar när det gäller Ph, Nitrit och nitrat är bra för att förstå hur man bäst ser till att fiskarna trivs. Men erfarenhet utan att veta kemin bakom är fungera lika bra. Jag mätte värderna på mitt akvarium stup i kvarten i början, men nu är det väldigt länge sedan jag gjorde det... man lär sig ganska snabbt att få en känsla för hur det skall vara och se när fiskarna trivs.

Men att läsa upp sig lite och ställa nyfikna frågor om nya företeelser inom denna hobby är väl inte fel... hoppas att detta forum kan ge dig massa värdefulla tips! Vem vet, kanske frågor som varför gör man så här idag iistället för som förr så här... kan utveckla, för ibland tror jag att nymodigheter kan börja användas och fortsätta användas utan att vara bättre utan bara nyare.

(Red. med hänvisning till föreående stycke)
      Vill bara tillägga att forumet innehåller ganska många rävar som hållit på betydligt längre än dig... men utan uppehåll.
      Senast redigerad av Peter_A_F; 01 March 2009, 05:04.
      - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Välkommen!

/Jocke

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

Välkommen till forum..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

Välkommen!
            Mvh Alex

Kommentar

• Peter_A_F
              Användare
              • January 2008
              • 809

Hur går det?

Har du funderat vidare på vad det är som skall simma runt i ditt akvarium ännu?
              - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

Arbetssätt...