Få bort alger från BTN bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • August 2004
    • 1607

    Få bort alger från BTN bakgrund?

    Hämtade ett akvarium idag och kan konstatera att BTN bakgrunden har ett rejält tjockt lager av bruna alger över hela ytan. Hur sjutton får man bort dessa alger? Goda ide,er mottages tacksamt. Tror dom är döda då förra ägaren använt ett algmedel för att få död på dem....

    Vill inte ha en brun bakgrund
  • kilova
    Användare
    • April 2002
    • 327

    #2
    Ursprungligen postat av doohan
    Hämtade ett akvarium idag och kan konstatera att BTN bakgrunden har ett rejält tjockt lager av bruna alger över hela ytan. Hur sjutton får man bort dessa alger? Goda ide,er mottages tacksamt. Tror dom är döda då förra ägaren använt ett algmedel för att få död på dem....

    Vill inte ha en brun bakgrund
    Clorin +diskborste skölj 10 ggr efteråt
    Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #3
      Finns ytterligare förslag i denna tråd:
      Hur rengör man bäst en Btn bakgrund. Har en btn bakgrund som var med i ett akvarie jag köpte. Det hade stått tomt ett halv år och med det, fast torkade alger. Vet ni något bra sätt att få bort dem utan att förstöra den?
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • August 2004
        • 1607

        #4
        Hur

        Ursprungligen postat av kilova
        Clorin +diskborste skölj 10 ggr efteråt
        lägger man på klorinet? Sprayar man med en blomspruta t, ex ett par tre matskedar klorin och resten vatten i blomsprutan?? Eller penslar man på det?

        Måste jag fylla upp akvariet vid varje sköljning eller räcker det med att spola ren/av bakgrunden med vatten 10 gånger?

        Kommentar

        • kilova
          Användare
          • April 2002
          • 327

          #5
          Ursprungligen postat av doohan
          lägger man på klorinet? Sprayar man med en blomspruta t, ex ett par tre matskedar klorin och resten vatten i blomsprutan?? Eller penslar man på det?

          Måste jag fylla upp akvariet vid varje sköljning eller räcker det med att spola ren/av bakgrunden med vatten 10 gånger?
          Jag har skvätt på och kört borsten med klorin bara, häll på och borsta bara så blir du av med algerna.
          Tropheus moori golden kazumba F1
          Tropheus dubosi F1
          Tropheus Chaitica F1
          Tropheus red chimba F1
          Tropheus black pemba F1
          Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
          Tropheus moori bärnsten F1
          Tropheus moori kejsare
          Mvh Kim

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • August 2004
            • 1607

            #6
            I dag

            Ursprungligen postat av kilova
            Jag har skvätt på och kört borsten med klorin bara, häll på och borsta bara så blir du av med algerna.
            så provade jag den metoden. Fick bort det värsta. ev skulle jag ha låtit klorinet mer tid att verka då det inte ser helt rent ut på de ställen som var värst angripna av alger. Men en klar förbättring. Frugan blev mindre glad då det luktar rejält stark i hela huset, ungefär som på badhuset fast mycket starkare

            Tack för hjälpen!

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • December 2007
              • 517

              #7
              kör ni med klorin som bleker eller sånt klorin som inte bleker, eller kvittar det?
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av slarvid
                kör ni med klorin som bleker eller sånt klorin som inte bleker, eller kvittar det?
                Finns det med och utan blekmedel i klorin... är det inte bara blekande av sig själv? Men om det finns olika sorter så känns det inte som att det tillför något att det har blekande egenskaper.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • August 2004
                  • 1607

                  #9
                  Hmm

                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Finns det med och utan blekmedel i klorin... är det inte bara blekande av sig själv? Men om det finns olika sorter så känns det inte som att det tillför något att det har blekande egenskaper.
                  Jag kan tycka mig se en viss blekning på vissa delar(upptill) på btn Men den ser ändå mycket bättre ut än innan jag gjorde ren den. Har ej kunnat vattenfylla akvariet efter rengöring då jag blev tvungen att silikona fast bakgrunden och silikona om framrutan. Härdningstid på silikonet är ca 2mm/dygn och då jag använt hyfsat mycket silikon, lär jag vänta ca 6-7 dagar för att vara säker=mån.tis nästa vecka. Tyvärr väntar jag på raster som jag beställt från pwss, och dom skall ju också silikonas fast, så jag hoppas dom kommer den här veckan

                  Återkommer med info om hur bakgrunden ser ut med vatten i akvariet nästa vecka,

                  Kommentar

                  Arbetssätt...