Med bakgrund av att jag startade "Värsta ciklidlistan"-tråden så får jag väl ge mig på¨att starta "topplistan" också..ciklider som ni verkligen känner mycket för och som har gett er stor glädje genom åren. Det kan vara ciklider som ni haft..eller har.
Lista gärna upp era arter som jag gör här...
Min lista är:
Cyrtocara moori (Delfincikliden)
Pelvicachromis pulcher (Palettciklid)
Protomelas virgatus, Namalenje
Tramitichromis intermedius
Placidochromis electra
Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point
Delad reservplats: Discus och Tropheus (har stor kärlek till dessa arter men tyvärr har de varit något av "krångelfiskar" för mig)
...och motivera gärna era val som jag gör här.
Cyrtocara moori är en väldigt fin art som jag gillar mycket. Lugn och majestätisk samt personlig på något sätt. Palettciklid är en tacksam ciklid som gett mig mycket glädje och även duktiga yngelvårdare. Härlig startciklid.
Min kärlek till Protomelas virgatus, Namalenje är väl dokumenterat på denna sajt så det behöver jag nog knappast gå in på. Intermedius är en art som jag hade under en stund och den tilltalade mig verkligen. Precis som Electra så är den lugn och gör inga besvär..arten är stryktålig och robust vilket är glädjande för vilken akvarist som helst. Otter point är en härligt vacker Aulonocara med en tuffhet som gör den tålig i de flesta läger.
Lista gärna upp era arter som jag gör här...
Min lista är:
Cyrtocara moori (Delfincikliden)
Pelvicachromis pulcher (Palettciklid)
Protomelas virgatus, Namalenje
Tramitichromis intermedius
Placidochromis electra
Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point
Delad reservplats: Discus och Tropheus (har stor kärlek till dessa arter men tyvärr har de varit något av "krångelfiskar" för mig)
...och motivera gärna era val som jag gör här.
Cyrtocara moori är en väldigt fin art som jag gillar mycket. Lugn och majestätisk samt personlig på något sätt. Palettciklid är en tacksam ciklid som gett mig mycket glädje och även duktiga yngelvårdare. Härlig startciklid.
Min kärlek till Protomelas virgatus, Namalenje är väl dokumenterat på denna sajt så det behöver jag nog knappast gå in på. Intermedius är en art som jag hade under en stund och den tilltalade mig verkligen. Precis som Electra så är den lugn och gör inga besvär..arten är stryktålig och robust vilket är glädjande för vilken akvarist som helst. Otter point är en härligt vacker Aulonocara med en tuffhet som gör den tålig i de flesta läger.
Kommentar