Min topplista...ciklider.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palleh
    Användare
    • December 2006
    • 704

    #16
    Svårt att göra en sån här då det finns så många malawisar som är tokig i.

    Haplisar, ja i princip allihop. För att inte tala om Copadichromis arter. C. trewavasae i lektagen, mumma. Geertsi står högt på önelistan.
    Trematocranus placodon är en riktig juvel som är underkskattad.
    Härligaste mbunan jag haft är troligtvis Fuelleborni Katale, grymt snygga, charmig form å härligt brutala=)
    Fossorochromis rostratus är även en riktig vill ha fisk med

    Som sagt ja dem är underbara=)
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • April 2007
      • 1147

      #17
      ja svårt mig vilka bäst men klart min favoritt den för malawi mest på den

      haplis är den
      s.fryeri
      aul.sp.firefish

      och mbuna är många gillar jag
      lab.golden
      ps.socolofi
      metria.esthera "korallzebra"
      lab.trewavasae "occra-chilumba" o mcat..

      klart min favoritt alltid för lab.trewavasae är den rolig fisk för den karet...
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        1. Gör en fuling och sätter fjärilscikliden i topp på både bästa och värsta-listan. De var mina första egna ciklider och har en särskild plats i hjärtat ändå. I mitt tycke en av de vackraste fiskarna öht.

        2. Cyprichromis leptosoma "Utinta". Otroligt vacker fisk med udda beteende för att vara ciklider. Gillar att de går högt upp i karet. Fina fighter som oftast inte skadar någon, schysst mot andra fiskar och busenkla att odla.

        3. Snäckskalslekare, ffa N. stappersi/meleagris. Vackra, charmiga och med en sanslös attityd. Attackerar händerna om de har yngel att försvara.

        4. Apistogramma baenschi (Inka). En av de grannaste Apistona som jag dessutom odlat med framgång.

        5. N. caudopunctatus. Vacker och rätt snäll. Dessutom inte särdeles stor.

        6. Sandsillar. Har inte haft särskilt många och har inte varit framgångrik med de jag haft, men i allafall. Maken till vackra fiskar får man leta länge efter. Otroligt beteende också, med arenaleken. Tycker samma om Cyathopharynx.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Sebastian
          Användare
          • January 2009
          • 204

          #19
          Mina favoriter

          1. Cichlasoma grammodes

          2.Parachromis managuensis

          3.Amatilania nigrofasciatum

          4.Cryptoheros sajica

          Kommentar

          • shreek
            Användare
            • December 2006
            • 367

            #20
            Säger bara PETROCHROMIS smäller högst!!!!!

            För att då e man garanterad Action i baljan hela dagen

            Vilka sorter e svårare då jag inte haft så många men
            stor grupp Famula(30+) i 720 är nog bland det coolaste o glo på.
            Medans de finns snyggare fiskar så som Moshi, Sp Red ,Texas redfin som är topp 3 ennu så länge.
            Provar på saltbalja för tillfället

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

              #21
              1. Cichlor
              2. Uaruer
              3. Diskus
              4. Satanopercor
              5. Skalarer

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                #22
                Just nu är jag på väg att ändra mitt omdömme om diskus. har en som är så jävla aggressiv så jag blir tokig.
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • January 2007
                  • 869

                  #23
                  Ursprungligen postat av shreek
                  Säger bara PETROCHROMIS smäller högst!!!!!

                  För att då e man garanterad Action i baljan hela dagen

                  Vilka sorter e svårare då jag inte haft så många men
                  stor grupp Famula(30+) i 720 är nog bland det coolaste o glo på.
                  Medans de finns snyggare fiskar så som Moshi, Sp Red ,Texas redfin som är topp 3 ennu så länge.
                  Innstämmer i föregående talare ... Klara favvo e Longola redfin och green/yellow..

                  Annars när det gäller troffar e en klar favvo Kala yellow
                  och malawi e det nog zebran masinje ob big bloth ...

                  OCH som foder fisk e det guppy
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • February 2008
                    • 1032

                    #24
                    utan inbördes ordning:

                    Xenotilapia papilio Tembwe en otrolig firre på alla sätt.

                    Symphysodon aequifasciatus , heckel dessa plattfiskar har funnits i baljan till o från sen 70-talet. Given på listan

                    Nanochromis transvestitus en mycket egensinnig men rolig ciklid

                    Ophtalmotilapia ventralis mtoto , tembwe för hanarnas enorma skönhet och dans

                    Dvärgciklider från SA kan inte bestämma mig för vilken alla har sin charm och utstrålning

                    Cyprichromis microlepidotus - leptosoma - coloratus dessa sillar som lyfter vilken balja som helst
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #25
                      1. Melanochromis Auratus - grymmt underhållningsvärde, ställer krav och vissa
                      ex är fantastiskt snygga.

                      2. Tropheus (som ovan) + enorm variation och intressant nätgemenskap.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

                        #26
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim

                        Ophtalmotilapia ventralis mtoto , tembwe för hanarnas enorma skönhet och dans
                        Lite off topic här, men blev lite nyfiken; Är O. ventralis Mtoto och O. ventralis Tembwe samma variant ? Jag har själv Mtoto och en kompis Tembwe och tycker själv dom är väldigt lika.
                        I övrigt håller jag med dig, den/dem är förbannat snygga!
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • February 2008
                          • 1032

                          #27
                          Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Lite off topic här, men blev lite nyfiken; Är O. ventralis Mtoto och O. ventralis Tembwe samma variant ? Jag har själv Mtoto och en kompis Tembwe och tycker själv dom är väldigt lika.
                          I övrigt håller jag med dig, den/dem är förbannat snygga!
                          Hej!

                          Vi pratar två olika fångstplatser med några mils avstånd på nordvästra sjösidan.
                          Inte för att jag vill favorisera någon av dom två men det är lite mer tryck i mtoto färgerna. Något djupare blå och svart på kroppen vid ryggfenan.
                          Tembwe saknar det svarta i ryggen och har lite ljusare pärlemoblått på kroppen.
                          Sen skall vi komma ihåg att de bilder som visas på nätet o i böcker alltid är värsting djur. Vid odling på VF får man alltid hanar som varierar i mönster och intensitet i färgerna.

                          Sitter man på "bra" djur har man en grym firre oavsett.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • August 2002
                            • 8616

                            #28
                            1) Tropheus, framför allt för färgerna. Också för att det finns så många olika varianter. Favoriter: Pemba, duboisi maswa, moliro eller någon ännu rödare.

                            2) Ophthalmotilapia ventralis, Kasanga. Svår att hålla, blir aggressiv med åren, men alldeles lysande i färgen.

                            3) Geophagus. Intressant beteende, ståtliga och vackra fiskar. Har inte haft dem (annat än något misslyckat försök) men i framtiden....

                            4) Xenotilapia sp "Papilio Sunflower". Den dalar dock för närvarande på min lista, kanske inte så vrålintressant som jag först tänkte.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • August 2002
                              • 8616

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              1) Tropheus, framför allt för färgerna. Också för att det finns så många olika varianter. Favoriter: Pemba, duboisi maswa, moliro eller någon ännu rödare.

                              2) Ophthalmotilapia ventralis, Kasanga. Svår att hålla, blir aggressiv med åren, men alldeles lysande i färgen.

                              3) Geophagus. Intressant beteende, ståtliga och vackra fiskar. Har inte haft dem (annat än något misslyckat försök) men i framtiden....

                              4) Xenotilapia sp "Papilio Sunflower". Den dalar dock för närvarande på min lista, kanske inte så vrålintressant som jag först tänkte.
                              Glömde:
                              5) Cyatopharynx foai. På listan över firrar jag ska prova någon gång (när jag får råd med ett stort akvarium).
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • daniel60
                                Användare
                                • March 2003
                                • 527

                                #30
                                Har aldrig haft några ciklider som varit så intressanta och personliga (samt känsliga) som Retroculus lapidifer. Överlägsen etta.
                                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                                Mina fiskar & burkar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...