Värsta ciklidlistan...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Ursprungligen postat av Malawe

Däremot så gillar jag verkligen Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point.
    Ja, det är väl den, fire fish och rödrubin som kan funka med mbunas. Otterpoint kan du nog ha med Pettrochromis om du vill[/QUOTE]

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Samma med Wilhelm...ogillar du sättet att hålla Tropheus rent allmänt eller har du haft Tropheus?
      Jag har aldrig haft Tropheus, och kommer aldrig att ha heller!
      Som jag skrev tidigare är en del varianter väldigt snygga.
      Jag har tittat mig mätt på dom hos akvariekompisar, som har eller har haft dessa i många hundratal.

På 70 talet hade jag en M.elongatus (tror den hette så) en avlång blå svart randig torpedformad elak rackare som bet sönder allt i dess närhet.

Jag kan inte hitta den nu, men den skulle jag kunna tänka mig ha i ett akvarium. Snygg o elak är den!
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Peter_A_F
        Användare
        • January 2008
        • 809

Den första Malawin jag köpte var M. Auratus... Snygga fiskar men fulltständigt galna! De hittade en fisk som de mobbade ihjäl och sedan på nästa.

Trop Akvarieimp. sålde in den som en bra nybörjar fisk...
        - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          På tal om Helmut Pinter Ola han är en legend inom vår hobby hans bok om odling av olika akvariefiskar är en oerhörd kunskap i odling/Ann-Mari

Kommentar

• Nicke SA
            NCS Medlem
            • January 2007
            • 290

Ursprungligen postat av endymion
            Geo. brasilensis: Väldigt vacker men den var väldigt hatisk mot vissa fiskar, en del fiskar tålde den inte att se överhuvudtaget.
            Hej
            Är lite intresserad av vilka typer av fiskar brasiliensis var hatiska mot (?), eftersom jag skaffade 4 st förra helgen.
            Själv har jag inte hittat nån fisk jag ogillat rakt igenom, men jag brukar hålla mig till ganska snälla fiskar (-får väl kanske äta upp det med mina brasiliensis). Enstaka individer har agerat som terrorister men dessa arter har senare fungerat i ett annat kar.
            Håller dock med flera av inläggen som skriver om när man behöver gå för långt med anpassning till artens önskemål, då är det inte alltid kul. Eller så kan det vara just detta artakvarium som får dem att blomma ut..
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Nicke SA
              Hej
              Är lite intresserad av vilka typer av fiskar brasiliensis var hatiska mot (?), eftersom jag skaffade 4 st förra helgen.
              Själv har jag inte hittat nån fisk jag ogillat rakt igenom, men jag brukar hålla mig till ganska snälla fiskar (-får väl kanske äta upp det med mina brasiliensis). Enstaka individer har agerat som terrorister men dessa arter har senare fungerat i ett annat kar.
              Håller dock med flera av inläggen som skriver om när man behöver gå för långt med anpassning till artens önskemål, då är det inte alltid kul. Eller så kan det vara just detta artakvarium som får dem att blomma ut..
              Jag fick med en hane av Geo brasiliesis med ett akvarie som jag släppte ner i ett annat kar där det gick lejonhuvudciklider och dessa verkligen hatade denna. Sedan var han rätt elak mot det mesta.

Kommentar

• nike69
                Användare
                • August 2005
                • 172

värsta listan:

papilio sunflower >för dom var dyra ,arga och dog

påfågelciklid > urk, jag mår dåligt bara jag hör namnet

Frontosa> har varje gång jag köpt dom,kommit på varför jag sålde dom förra... det händer inte mkt med dom
                Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

Ursprungligen postat av Mattias777
                  Leopoldi har hädat

In the church of africa.

Nä jag har inte haft alla malawi o tanganyika ciklider.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av Leopoldi
                    In the church of africa.

Nä jag har inte haft alla malawi o tanganyika ciklider.
                    Inte direkt det jag menade och jag har inte haft "alla" heller...men det hade varit trevligt om du redogjorde vilka arter som gjort att du fått avsmak för Malawi och Tanganyika..eller så är du en som valt att gå emot strömmen..utan speciell orsak..annat än.."mot".

Kommentar

• Kryptonit
                      Användare
                      • August 2006
                      • 64

Copadichromis borleyi, Kadango
                      Aulonocara (med undantag av Otter Point)
                      Otopharynx lithobates, Zimbabwe Rock

Borleyi burdus och taskiga färger. Aulonocara fina en liten stund för att snabbt bli daskiga i färgerna och sedan tyna bort. Lithobates..rejält vacker när den trivs..men hua vad tråkig om man inte får den att trivas och färga ut.
                      Bland din lista finns en del som jag skulle vilja ha med på en favorit-lista.

Min lista över de jag aldrig kommer ha (igen)...
                      Tropheops sp. "Chilumba" - En galnare cilid får man leta efter. Följande beskrivning är nog den bästa jag sett:
                      The appeal of African cichlids is undoubtedly their incredible diversity. They can be found all over the great continent, but the majority come from one of three lakes. The exact number of species in each of the great African lakes is uncertain, but there are around 250 identified cichlid species in Lake Tanganyika, at least...

En annan artbeskrivning på den:

Metriaclima Aurora - Fin, men kan också vara lite bråkig. Dock inte i närheten av Chilumban
                      + fler mbunas, men jag har nu gått ifrån dem helt.
                      Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

Kommentar

• Göran Å
                        Användare
                        • December 2005
                        • 1295

Malawi fiskar som jag aldrig lyckats med.

En av de sämsta fiskarna som jag haft var en grupp Metriaclima mbenjii med en snygg OB hanne. Tyvärr var han dyr i drift eftersom han dunkade ihjäl honor på löpande band.

En annan art är Melanochromis simulans som också var stygg mot honor.

Jag har provar ett antal olika varianter av Labeotropheus trewavasae men aldrig fått dem att trivas.

Trots att jag provade ovan firrar i ett 720L lyckades jag aldrig.

Tacka vet jag troffar det är verkligen något att glädjas åt trots att man har haft något bakslag där med ibland. Men man lär sig av sina misstag.

Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

1. Fjärilsciklider. Bråkar inbördes, leker som tusan men äter upp ynglen. MEN jag SKA ha fram ett par som vaktar avkomman bra, basta. Har inte gett upp.

2. Demasoni. Gick bra med de första tre jag fick erfarenhet med, men femton av de sexton jag bytte till mig senare slog den dominante hannen ihjäl. Han lever fortfarande och är attans grann. Lämnar dock annan fisk ifred.

3. A. agassizii. Har aldrig fått yngel på dem, och enten dör hannen eller så dör honan. Bråkstake för mig.

Eldbuken har jag lätt fått fram fina par av i butiken, men det är förmodligen för att jag inte direkt ansträngt mig. Om jag verkligen VILLE ha fram ett bra par för att odla på hemma skulle det säkert skita sig enligt Murphys lag. Har även bra erfarenheter av L. trewavasae, går klockrent och leker i burkarna i lokalen. Skoj info om att Pinter aldrig fått till det med paletterna. De rekommenderas ju ofta som nybörjarcikliden nr 1.

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Barracudan
                            Användare
                            • April 2005
                            • 453

För ca 8 år sedan gjorde jag mitt livs misstag. Impulssbytte mina fina vf mpimbwefrontosor som jag haft vårdat ömt i några år, mot ett 20 tal Demasoni.

En efter en bara dropppade av, såg lite ut som soten fast ingen svullen buk. Stod och vaggade liksom. De som inte dog av det, blev ihjäljagade. På någon månad var alla borta,så satt jag där framför ett tomt akvarium och undrade hur mina Frontosor hade det.

Demasoni verkar svår, finns det någon Demasoniexpert på forumet som kan bjussa på lite info, trotts allt grymmt snygg fisk.
                            Frontosamarkus

Kommentar

• Nightdemon
                              Användare
                              • November 2008
                              • 6

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                              Den första Malawin jag köpte var M. Auratus... Snygga fiskar men fulltständigt galna! De hittade en fisk som de mobbade ihjäl och sedan på nästa.

Trop Akvarieimp. sålde in den som en bra nybörjar fisk...
                              Hmmm, har aldrig uppfattat auratusen som tvärgalen, tycker dom är väldigt stabila så länge man har en fungerande grupp på 10 eller fler i tätbefolkade kar kring 1.5m, gärna flera hannar i gruppen så får honorna lugnt o hannarna lugnar generelt ner sig.

Arter som jag har svårt för:
                              Melanochromis cyaneorhabdos: Grymt aggressiv mot allt. redan som yngel.dock jävligt vacker och produktiv.
                              Labidochromis caeruleus: känslig och alla bär på slumrande fisk-tbc
                              Sciaenochromis fryeri: alla jag har haft har blivit sjuka på ett eller annat sätt... väldigt vackra dock.

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av Barracudan
                                Demasoni verkar svår, finns det någon Demasoniexpert på forumet som kan bjussa på lite info, trotts allt grymmt snygg fisk.
                                Jag kan definitivt inte kalla mig demasoniexpert, men har kollat lite inför eventuella framtida försök. Det finns två saker att testa för mig.

1. Kör dem som Troffar. Stor grupp, 30-40 firrar (eller fler), stort och rätt "rent" akvarium med enbart EN sten/grotta att försvara (storlek på karet 3-400 liter). Den dominante hannen kan då inte slå på alla och kommer att hålla sig till en plats i karet. Resten får simma runt och fightas bäst de vill.

2. Kör ett fåtal i rätt litet kar (150-200 liter) och proppa det med inredning. 3-4 grottor per fisk och mängder med inredning som skymmer sikten för eventuella angripare.

Sedan är tydligen demasoni känslig för att vara Malawi. De kan troppa av lite hur som helst utan synbar anledning. Det går nog inte att gardera sig emot. Kanske är de mer krävande än andra Malawi vad gäller fodret. Osäker på det.

Hilsen,

P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...