Växjö byter kranvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    Växjö byter kranvatten

    Då vart det dax. I nästa vecka byter man kranvattentäkt från helgasjön till bergaåsen. Enligt utsago ska man klorera rätt regält i början.

    Jag kommer att köra max vattenbyte nu i helgen o skippa vattenbyte de närmaste tre veckorna.

    Det vore bra om vi här kan utbyta erfarenheter på det nya vattnet.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    #2
    Ursprungligen postat av LN
    Då vart det dax. I nästa vecka byter man kranvattentäkt från helgasjön till bergaåsen. Enligt utsago ska man klorera rätt regält i början.

    Jag kommer att köra max vattenbyte nu i helgen o skippa vattenbyte de närmaste tre veckorna.

    Det vore bra om vi här kan utbyta erfarenheter på det nya vattnet.
    Jag hoppas vi slipper utbyta erfarenheter om döda firrar. Däremot så har jag alltjämt en massa snäckor till dig
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3
      Det är bara att köpa på sig en fet omvänd osmos då. =)
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #4
        Det är ju monoklor dom kör så sänk ph till 7.4 så försvinner kloret på ett ögonblick... sen e det bara köra i bikarbonat så e vattnet kanon =) alternativt släng i massa skit i en tunna och fyll med nytt vatten så kloret oxiderar.

        Sedan finns det ju bra färdiga medel så slipper ni/du eventuella problem.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Det är ju monoklor dom kör så sänk ph till 7.4 så försvinner kloret på ett ögonblick... sen e det bara köra i bikarbonat så e vattnet kanon =) alternativt släng i massa skit i en tunna och fyll med nytt vatten så kloret oxiderar.

          Sedan finns det ju bra färdiga medel så slipper ni/du eventuella problem.
          Det är Kloramin de kommer köra i fortsättningen också, dock lär vi ju slippa Kloramintopparna på hösten.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

            #6
            Jag börjar verkligen undrar hur de kom fram till att det här skulle bli så mycket bättre. Slöseri med skattepengar?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jahå då fick vi nytt vatten i måndags så jag gjorde ett vattenbyte igår. Jag upplever det nya vattnet som mycket bra. Framför allt luktar det inget, det är ingen bismak på det och det verkar som vattnet inte tappar lika mycket i kvalitet om det stått ett tag i ledningarna. Vattnet upplevde jag också som klarare än det gamla. Fiskarna såg också ut att må fin fint idag.
              Senast redigerad av Gäst; 05 March 2009, 00:54.

              Kommentar

              • larsa
                Banned
                • April 2006
                • 198

                #8
                Får verkligen kommunen bete sig hur som helst??täcker inte några försäkringar?Menar ni kan ju ha fisk för tusentals kronor..vi hade ett stort strömavbrott här förra året..ringde till eljouren o sa till på skarpen...att jag hade just fisk för tusentals kronor...fick en jäla respons!upplevde att grabbarna tog i när det behövdes!! en eloge....makalöst att ni inte kan få vatten som duger??man baxnar typ

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Låter ju strålande Endymion.

                  Då kanske man kan skrika ÄNTLIGEN har även vi kranvatten som man kan simma i.

                  Har dock inte själv vågat prova något vattenbyte än. Får väl ta mod till mig o göra något litet till att börja med.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1554

                    #10
                    Jag bytte 20 procent av vattnet i mitt yngelkar igår och det var inga problem. Givetvis gick vattnet genom kolfiltret så det kanske hade kvittat hur sopigt vattnet är men ändå
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Resultatet av mitt vattenbyte blev åtminstone att väldigt många fiskar lekte idag, mer än vanligt efter att man bytt vatten.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #12
                        Jepp då har ja testat några små vattenbyte i veckan med bra resultat.
                        O har idag gjort ett 50%igt i Discusbaljan, fiskarna mår prima och kliar sig inte det minsta. Det verkar vara ett bra akvarievatten som vi numera har i kranen.

                        Som en extra bonus är det ju skönt att skippa det dära grådiset efter stora vattenbyte. Vattnet är bra mycke klarare än tidigare.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Tedde
                          Användare
                          • September 2006
                          • 100

                          #13
                          Byter vatten just nu i ett tanganyika kar, rapport kommer. Hoppas såklart på en förbättring. Ni som byter vatten numera, använder ni aqua+ eller andra vattenberedningsmedel?
                          I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tedde
                            Byter vatten just nu i ett tanganyika kar, rapport kommer. Hoppas såklart på en förbättring. Ni som byter vatten numera, använder ni aqua+ eller andra vattenberedningsmedel?
                            Jag använder vattenberedningsmedel eftersom Kloraminhalten kommer att vara lika hög som innan åtminstone första veckorna. Sedan skulle de antagligen sänka halten.

                            Kommentar

                            • Tedde
                              Användare
                              • September 2006
                              • 100

                              #15
                              kan ju vara inbillning men att vi fått ett bättre vatten är nog ett faktum, klarare är första intrycket. Att det finns kloramin i vattnet märks... Vatten bytena har gått bra än så länge. Tillsätter Aqua+
                              I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...