forum på topp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa.h
    Användare
    • May 2007
    • 63

Först tänker jag be stefan (malawe,trisella )om ursäkt för vad jag skrev för ett tag sen ,sedan gjorde jag en trådkapning (någon som ville göra urträde ur ncs) det var fult gjort. som nybliven medlem kommer jag köra fairplay,starta egna trådar angående ciklider,lämna sjysta svar angående ciklider . intresset för hobbyn har varit en dalgång,men den har blivit bättre.. mvh jompa (jompa.h1 på ciklider.se) ..

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Tack Jompa, även om det inte behövdes någon ursäkt. Välkommen som nybliven medlem och jag hoppas att intresset för hobbyn är på stark frammarsch för både dig och alla andra som tittar in här och som blivit nya medlemmar, antingen på forumet och/eller på NCS.

Roligt när vi blir fler...

Kommentar

• jompa.h
        Användare
        • May 2007
        • 63

tack stefan ! inga bad feelings.... vissa andra verkar vara på luven på varann, alltid samma personer som har skilda åsikter,ord kan ofta bli fel,dom borde kanske träffas mellan 4st ögon . åk upp till ciklidträffen och lös problemen! kan inte bli sämre.. mvh jompa

Kommentar

• Peter_A_F
          Användare
          • January 2008
          • 809

Det är inte överskattat att be om ursäkt... och om man känner sig påhoppad så kanske det är bättre att säga hur man uppfattade påhoppet än att hoppa på tillbaka...

Men för att skapa mer trafik på forumet så gäller det att värva fler forumsdeltagare... här är en som verkligen behöver hjälp...

hejsan köppte ett malawi kar med 16st ciklider +5 malar. hämtade det tio mil bort tog pumpen en fluval 304 ytterfilter med vatten i och fiskarna i en spann. När jag komm hem la jag i sand växter och stenar fylde karet 375l till hälften innan jag släpte i fiskarna samt startade pumpen. Jag fyllde vattnet bakom bakgrunden BTN
          - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av HåkanM
            Tja, jag tycker vi helt enkelt slopar /förbjuder icke akvarierelaterade ämmnen.
            Det enda som förenar oss är intresset för ciklider, vad gäller mat,sport, evolution,klickar för skog/ igelkottar osv så är vi väldigt olika.
            Visst, man kan låta bli att läsa sånt men uppenbarligen så dras många med
            i dessa ämnen o de spårar ur. Det finns andra forum att debattera övriga frågor, fram för ett renodlat ciklid/akvarie forum
            Att låta en liten minoritet bestämma vad vi ska godkänna är ju "pöbeldemokrati" och fler förbud är väl ändå inte lösningen på ett inte existerande problem!

Var trevliga, respektera andras åsikter och skriv inte en massa inlägg där de inte hör hemma.

Jag tycker att det är sorgligt att dra in evolution här. All biologi idag är evolution. Så om någon frågar "varför kan vissa ciklider para sig men inte andra" Ajja bajja Evolution! Ajja bajja Evolution! Varför tål vissa arter inavel bättre än andra? Ajja bajja Evolution! Och då tar jag inte ens upp de rent evolutionära frågorna som utbredningen av ciklider och deras släktskap i de stora afrikanska sjöarna. Varför finns det så många arter i dessa sjöar? Varför korsar de sig lätt? Varför finns det så många olika sätt att ta hand om avkomman hos tanganyikaciklider?

Vi sysslar faktiskt med den grupp fiskar som är en av de allra mest intressant för evolutionsbiologer och det sker MYCKET förskning på dem.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 27 February 2009, 12:00.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Peter_A_F
              Användare
              • January 2008
              • 809

OK, men vad sägs om att fokusera på nya medlemmar?
              hejsan köppte ett malawi kar med 16st ciklider +5 malar. hämtade det tio mil bort tog pumpen en fluval 304 ytterfilter med vatten i och fiskarna i en spann. När jag komm hem la jag i sand växter och stenar fylde karet 375l till hälften innan jag släpte i fiskarna samt startade pumpen. Jag fyllde vattnet bakom bakgrunden BTN
              - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                OK, men vad sägs om att fokusera på nya medlemmar?
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60351
                Självklart! Nybörjarfrågor och frågor från nya medlemmar ska vi ALLTID se till att svara på ordentligt.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
                  NCS Medlem

• November 2005
                  • 1296

Var trevliga, respektera andras åsikter

Hum ,och hur många avde 237 inläggen i "evolutionstråden" uppfyller detta ??

Jag tycker att det är sorgligt att dra in evolution här. All biologi idag är evolution. Så om någon frågar "varför kan vissa ciklider para sig men inte andra" Ajja bajja Evolution! Ajja bajja Evolution! Varför tål vissa arter inavel bättre än andra? Ajja bajja Evolution! Och då tar jag inte ens upp de rent evolutionära frågorna som utbredningen av ciklider och deras släktskap i de stora afrikanska sjöarna. Varför finns det så många arter i dessa sjöar? Varför korsar de sig lätt? Varför finns det så många olika sätt att ta hand om avkomman hos tanganyikaciklider?

Vi sysslar faktiskt med den grupp fiskar som är en av de allra mest intressant för evolutionsbiologer och det sker MYCKET förskning på dem.[/QUOTE]

Jag antog att alla förstod att jag i detta fall syftade på "evolutionstråden"
                  237 inlägg utan någon som helst koppling till ciklider.

Jag hade faktiskt tänkt skriva ett inlägg om ciklider med evolutionsinriktning
                  men tråden kändes inte rätt för detta.

Det är bara att konstatera att "evolutionstråden" har skadat forumet, och
                  ger ett sorglig bild av Ncs. Jag hoppas alla är medvetna om att tex barn
                  på 10-13 år faktiskt läser på forumet av akvarieintresse.

Kommentar

• Peter_A_F
                    Användare
                    • January 2008
                    • 809

Det är bara att konstatera att "evolutionstråden" har skadat forumet, och
                    ger ett sorglig bild av Ncs. Jag hoppas alla är medvetna om att tex barn
                    på 10-13 år faktiskt läser på forumet av akvarieintresse.
                    Kan absolut hålla med. Jag är helt säker på att du Ola inte hade den avsikten med tråden (om man läser ditt första inlägg om vad det skall handla om) så är det tyvärr så det blev.

Kul däremot att får nya medlem fick lite svar och har något konkret att kolla upp när han kommer hem.
                    - 720 liter med Malawi.

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Var trevliga, respektera andras åsikter

Hum ,och hur många avde 237 inläggen i "evolutionstråden" uppfyller detta ??
                      Alla som jag skrivit t ex!
                      Jag antog att alla förstod att jag i detta fall syftade på "evolutionstråden"
                      237 inlägg utan någon som helst koppling till ciklider.
                      Sist jag funderade på saken hade även ciklider en evolutionär historia!
                      Det är bara att konstatera att "evolutionstråden" har skadat forumet, och ger ett sorglig bild av Ncs. Jag hoppas alla är medvetna om att tex barn på 10-13 år faktiskt läser på forumet av akvarieintresse.
                      Bara att konstatera... Hur vet du detta? Vi kan inte ha åsiktsförbud.

Rent generellt så är jag övertygad om att den här typen av trådar är bra mycket mer skadliga än de trådar som diskutteras! Men jag skriver inte för den saken skull "det är bara att konstatera...".
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 27 February 2009, 13:15.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Jag hade faktiskt tänkt skriva ett inlägg om ciklider med evolutionsinriktning
                        men tråden kändes inte rätt för detta.

.
                        Hej!
                        Du har nog kommit till rätt tråd och nu finns chansen att komma från existentiella frågor till evolution. Nu tog jag ju bara några rader från ditt inlägg.
                        Det är väl din typ av inlägg ( kommande ) som ger tråden en ny dimension. Skriv ditt inlägg om ciklider i evolutionsperspektiv oss alla till fromma!
                        Hälsn Nils

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Håller med Nils.

Nu börjar detta bli väldigt gnälligt tycker jag! Skriv trevliga inlägg istället för att sitta här och gnälla SÄRSKILT i trådar som Evolutionstråden.

Majoriteten av inläggen där är desutom minst sagt vettiga så det är ett rejält gnällande tycker jag

Det är bara att konstatera att gnäll skadar forumet och ger en negativ bild av NCS...
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Jag tror inte att någon är FÖR åsiktsförbud men det finns olika sätt att framföra sina åsikter på och där är jag böjd att hålla med HåkanM om. Det ser inte snyggt ut även om åsikten i sig är relevant och viktig i diskussionen som helhet.

Jag tror att forumet aldrig kan ta stryk om medlemmarna stundtals diskuterar igenom beteendemönstret på forumet, har en öppen och hjärtlig diskussion och tillsammans går till eftertanke och gör forumet bättre.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Jag ska förtydliga och vara mer seriös.

Att det hettar till i en tråd ibland är inte konstigt och att det då kanske inte skrivs så genomtänkta saker är inte heller så konstigt. Att sedan alla ber varandra om ursäkt visar att det trotts allt finns en ömsesidig respekt.

Att det däremot diskutteras om vilka fel olika gör och vad som är fel på forumet, NCS osv, det är rent ut sagt destruktivt. Om man går in på ett forum och ser att det viktigaste att diskuttera tydligen är att forumet är skit... ja inte blir man sugen på att vara där!

Den här tråden ger dessutom inte forumet rättvisa alls!

Forumet ÄR en "community" där folk känner varandra och därmed vill diskuttera saker som ligger utanför hobbyn. Så har det varit under alla de tio åren jag varit aktiv här.

Så ut och var konstruktiva och se till att forumet är ett levande och roligt ställe att vara på och uppskatta mångfalden!

Jag låser tråden nu. Skicka PM med åsikter så tar jag upp dem på styrelsemötet imorgon eller söndag (jag kommer att låsa upp den imorgon, se låsningen som ett "test" för att få in ocensurerade åsikter).
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 01 March 2009, 18:38.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...