Har börjat få problem med cyanobakterier i några småburkar (växtakvarier, låg cirkulation). Växterna växer så det knakar, men jag får jobba en del för att ta bort de mörkgröna slemlagren av cyano från bladen. Tröttsamt. Då känns det gôtt att veta att man har en alldeles utmärkt artikel i Ciklidbladet 2/2006 som behandlar ämnet. Har börjat dosera kaliumnitrat vid vattenbytena - får se om det hjälper.
Jag skulle vilja få hjälp med att lista de arter av fisk och "skaldjur" som kan tänkas äta cyano, samt om de funkar bra i bekämpningssyfte. De som brukar nämnas är:
* Posthornssnäckor
* Ampullariasnäckor
* Molly
Finns det några fler? Hur är det med ancistrus egentligen? Räkor? Fyll på och kommentera gärna. Effektiva? Fick du bukt med problemet? Känsliga?
Jag skulle vilja få hjälp med att lista de arter av fisk och "skaldjur" som kan tänkas äta cyano, samt om de funkar bra i bekämpningssyfte. De som brukar nämnas är:
* Posthornssnäckor
* Ampullariasnäckor
* Molly
Finns det några fler? Hur är det med ancistrus egentligen? Räkor? Fyll på och kommentera gärna. Effektiva? Fick du bukt med problemet? Känsliga?
Kommentar