discus foder till malawis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa.h
    Användare
    • May 2007
    • 63

discus foder till malawis

Hejba ! jag har lite funderingar angående foder till discus/malawis, har idag varit på hornbach och inhandlat diskusmat discus life (intensiv röd ) djupfryst havsgott kommer från akvarieteknik.com och granulat grana discus jbl , vill få igång färgerna på mina fire fish och hybrider (ville inte köra med någon häxmix som någon känd person brukar nyttja (malawijanne )tycker att det slabbar igen karet. Frågan är ,malawis ska väl klara av discuskäket ? enligt personal på detta byggvaruhus/tillbehör så är discus också ciklider ? nu får man väl på skallen av ciklidvännerna ? (är van att få sådana smilies ) jag pallar inte sitta och åka till christer i bromma och leasing i sumpan, kommer mina försöks piloter bli avrättade av denna mat ? mvh jompa eller blir jag avrättad av akvaristerna ? sorry! har inte läst skolböckerna .
    Senast redigerad av jompa.h; 24 February 2009, 01:37.
  • jompa.h
    Användare
    • May 2007
    • 63

fick även höra att många ciklidfantaster matar sina älsklingar med neontetror,ska tydlingen innehålla något färgstimulansia till dessa,stämmer det ?? mvh jompa

Kommentar

• diskus
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 276

Diskusmix till Malawi - klart tveksamt...

...det finns säket flera näringsexperter på detta eminenta forum som kan
      detta ämne bättre, men jag kan ju alltid börja:

Diskus går i varmt vatten (28,5 och uppåt) och kan vid denna temperatur tillgodose sig animaliska fetter i ex. oxhjärta. Det finns någon asiatisk studie som bekräftar att det är så....Kaj.P. kan kanske länken....

Rent allmänt är det få fiskar som klarar av animaliska fetter. Dessa fetter blir kvar i fisken som på sikt kommmer bli rund och trind. Om den sedan dör vet jag ej...men om du är seriös på att få färg på dina Firefish så är det räkmix med astaxantin som gäller och mata med cyklops och lite vettigt torrfoder.

Tumba - Bromma/Sumpan eller kanske Globen är ju inte sååå långt

Lycka till Björn H
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

Ursprungligen postat av diskus
        ...det finns säket flera näringsexperter på detta eminenta forum som kan
        detta ämne bättre, men jag kan ju alltid börja:

Diskus går i varmt vatten (28,5 och uppåt) och kan vid denna temperatur tillgodose sig animaliska fetter i ex. oxhjärta. Det finns någon asiatisk studie som bekräftar att det är så....Kaj.P. kan kanske länken....

Rent allmänt är det få fiskar som klarar av animaliska fetter. Dessa fetter blir kvar i fisken som på sikt kommmer bli rund och trind. Om den sedan dör vet jag ej...men om du är seriös på att få färg på dina Firefish så är det räkmix med astaxantin som gäller och mata med cyklops och lite vettigt torrfoder.

Tumba - Bromma/Sumpan eller kanske Globen är ju inte sååå långt

Lycka till Björn H

Discus som går ihög temp sägs ivarje fall klara det bättre sen om det är bra el inte tvistar dom lärda. många säger att det inte är bra med oxhjärta (invärtes skador på olika organ) andra att det är ett kanon foder. Hur som helst så tycker jag att det endast finns en fördel med oxhjärta och det är tillväxten vilket jag inte tycker är nr1 framför allt inte för en hobby akvarist som kanske hellre ser att fiskarna lever än att dom är stora som daslock.

Sen tillbaka till om discus fodret som jompa.h har köpt till sina malawi är det omöjligt att svara på om man inte får veta något om innehållet. Själv så är jag skeptisk och skulle välja något foder som är annpassat för just dom ciklider du har. Men jag tror inte att dina ciklider kommer att dö knall och fall med discus fodret men risken är stor att du kan få problem senare.

Kommentar

• jompa.h
          Användare
          • May 2007
          • 63

tach för svar ! man får väl ge sig in till sumpan,eller lagret och köpa riktigt foder, eller beställa från linkan (tillverka räkmix) mvh jompa

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

Ursprungligen postat av jompa.h
            tach för svar ! man får väl ge sig in till sumpan,eller lagret och köpa riktigt foder, eller beställa från linkan (tillverka räkmix) mvh jompa
            Ja, nu känner jag mig lite manad att svara, jag har ju faktiskt sagt till mig själv att jag inte skulle lägga mig i diskussionen.
            Ja min häxmix den har jag matat discus,malawi, och viktoria.
            Och mina erfarenheter utav räkmixen, det är att, det är inte räkmixen som smutsar ner, den bryter bakterierna ner, men om du använder mycket bindemedel. ja då klabbar filtrerna igen.
            Så mitt svar blir; använd räkmix med lite astaxanthin, med lite gelatin.Problemet blir att, du kanske får byta lite vatten då och då.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Frågan är inte om de är ciklider eller inte utan vad och hur mycket de äter i naturen. Rimligen är diskusmat lite för kraftfullt och innehåller lite för lite vegetabilier för en hel del ciklider från malawisjön. För firefish borde maten vara helt OK (rätta mig om jag har fel nu).

Samtidigt är ju de flesta vanliga malawiciklider inte speciellt känsliga när det gäller maten alls, men vill du inte att de ska bli stora och missformade så ska du ta det lite lugnt med matandet dvs mata inte tills fiskarna ser mätta ut.

Vad har du för arter förutom firefish? Hybrider?
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• jompa.h
                Användare
                • May 2007
                • 63

har röd rubin,a.stuartgranti maleri,a.otterpoint,a. sp ob, ett knippe hybrider. Frågan är varför personal på hornbach säger att det borde funka ?

Kommentar

• jompa.h
                  Användare
                  • May 2007
                  • 63

frysfodret innehåller = sandräkor,kristallräkor,musselkött,artemia,mysis,h ummerägg,spenat,spirulina,vitlök,astaxanthin,omega 3,vitaminer

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

frysfodret innehåller = sandräkor,kristallräkor,musselkött,artemia,mysis,h ummerägg,spenat,spirulina,vitlök,astaxanthin,omega 3,vitaminer
                    Om det är "havsgott" så borde det passa malawifiskar som inte är grönsaksätare alldeles utmärkt.

Ser ut att vara ett intressant o nyttigt foder. Vad är det för fabrikat?
                    Senast redigerad av Wilhelm; 25 February 2009, 00:35.
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• jompa.h
                      Användare
                      • May 2007
                      • 63

bär akvarietekniks logga

Kommentar

• malawijanne
                        Banned
                        • November 2005
                        • 3217

har röd rubin,a.stuartgranti maleri,a.otterpoint,a. sp ob, ett knippe hybrider. Frågan är varför personal på hornbach säger att det borde funka ?
                        Ja nu tycker jag inte att, Hornbach är måttstaken hur det ska fungera.
                        En liten fråga, vad är en knippe hybrider.Janne

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

bär akvarietekniks logga
                          Hittade inget på deras hemsida om detta foder.

edit

Jo hittade det, trodde du pratade om 2 olika foder.

Så nu vet jag vad det är.
                          Senast redigerad av Wilhelm; 25 February 2009, 01:27.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• jompa.h
                            Användare
                            • May 2007
                            • 63

8st hybrider.

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

8st hybrider.
                              Hybrider, är det blandningar mellan discus och papegoja ciklider.
                              Ja ursäkta att jag frågar, men hybrider kan ju vara vad som helst.Janne

Kommentar

Arbetssätt...