Är du ägare till/eller värnar om Saab?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ny teknik hade en artikel idag om en ny "folkhybrid" från SAAB som ska kunna vara klar till 2012.

Men Olorin slog väl huvudet på spiken:
    Tråkigt för de som jobbar där, men har man inte kunnat inse faktum tidigare och börjat ta fram RIKTIGA miljöbilar i tid så kan man gå i graven. Det här jagandet efter stödpengar känns lika meningslöst som att försöka rädda torskstammen i ett akvarium.
    Sverige har haft en gyllene möjlighet att utveckla riktiga miljöbilar och bli marknadsledande, men inte tagit den chansen.
    Senast redigerad av Micke; 25 February 2009, 12:26.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
      Vad jag har förstått så gick GM ut och sa att alla skulder till underleverantörer skulle betalas av dem rakt av.

Detta var väldigt förvånande till en början, men tänker man ett steg längre att de vill avknoppa Saab som fristående bolag, så måste kedjan av underleverantörer fungera/överleva för att det skall finnas en chans att driva företaget vidare och hitta en ny ägare.

Alla inköp som sker under rekonstruktionen måste göras som likvida direktbetalningar, vilket innebär att underleverantörer så länge som de får beställningar inte riskerar att bli utan pengar. Dock så står ju underlevernatörerna i ett läge där de inte vet när och om de får nya order, och då måste de ju reducera personal för att inte belastas av höga personalomkostnader utan något att utföra.

läget är prekärt oavsett hut man vrider och vänder på det, och timingen förstås urusel eftersom även om Saab nu skulle få lån eller en ny ägare som satsar pengar och får ut det breddade modellprogrammet, så står vi fortfrande inför finanskrisens fakta att konsumenterna inte dirket rusar ut och spenderar sina pengar, och definitivt då inte på en kapitalvara som en bil.
      ...och ännu färre blir de som konsumerar efterhand som allt fler friställs, så de företag som friställer bidrar själv till minskad produktion av egna tjänster och varor.
      Senast redigerad av Lundensis; 25 February 2009, 11:30.

Kommentar

• Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

Ja, det blir en negativ spiral hela vägen.

Frågan är bara vilken händelse/händelser som skall se till att vända det hela, för vi vet ju att börjar handlandet (oavsett varutyp) att öka markant igen så kommer automatiskt spiralen att vända uppåt igen. Men det brukar ju ta en del tid för det att svänga.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Att GM gått ut och lovat betala SAABs underleverantörer säger inte ett smack för mig. Det är helt beroende på NÄR de betalar och HUR de betalar för att det ska vara av den art att man tycker det är "fair play". Reinfeldt, som med största sannolikhet är mer insatt än jag, har uttalat sig om att GM försöker blåsa regeringen...och då tror jag inte att GMs löften är mycket värda.

Problemet är ju för underleverantörerna att klara sig fram tills att GM eventuellt betalar ut pengar. Finns inga underleverantörer kvar så blir det säkert inga utbetalningar alls. Så vad SAABs underleverantörer och regeringen har är ett "tomt" löfte att lita på. GM måste omedelbart betala alla underleverantörer för att det ska fungera...och det kommer inte GM att göra...simple as that.

Kommentar

• cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

Ursprungligen postat av Malawe
            Att GM gått ut och lovat betala SAABs underleverantörer säger inte ett smack för mig. Det är helt beroende på NÄR de betalar och HUR de betalar för att det ska vara av den art att man tycker det är "fair play". Reinfeldt, som med största sannolikhet är mer insatt än jag, har uttalat sig om att GM försöker blåsa regeringen...och då tror jag inte att GMs löften är mycket värda.

Problemet är ju för underleverantörerna att klara sig fram tills att GM eventuellt betalar ut pengar. Finns inga underleverantörer kvar så blir det säkert inga utbetalningar alls. Så vad SAABs underleverantörer och regeringen har är ett "tomt" löfte att lita på. GM måste omedelbart betala alla underleverantörer för att det ska fungera...och det kommer inte GM att göra...simple as that.
            bra att du är säker.......
            men som sagt jag är inte hundra men jag har för mig att de förbundit sig på ett sätt som inte går att smita ifrån utan att själv hamna i riktig knipa men den som lever får se....
            Mvh
            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Ursprungligen postat av cichlids4fun
              men som sagt jag är inte hundra men jag har för mig att de förbundit sig på ett sätt som inte går att smita ifrån utan att själv hamna i riktig knipa men den som lever får se....
              Säker? Vart står det att jag är säker på något? Snarare tvärtom...

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

Säker? Vart står det att jag är säker på något? Snarare tvärtom...

tolkade det från dessa saxade rader......

GM måste omedelbart betala alla underleverantörer för att det ska fungera...och det kommer inte GM att göra...simple as that.
                fast jag kanske misstolkade helt
                Mvh
                Peter

Kommentar

• Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

...fast direktörerna och de andra topparna i GM har nog säkrat sina personliga tillgångar för all framtid. Undrar hur mycket de egentligen bryr sig på om det går bra eller dåligt för GM och alla anställlda. Får en känsla av att alldeles förmånga direktörer inte har något genuint intresse för det företag de jobbar i, inte minst märks det på att de inte nöjer sig med sina höga löner, utan ska även ha miljoner i bonusar för att vilja jobba.

Kommentar

• cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 3111

Ursprungligen postat av Lundensis
                    ...fast direktörerna och de andra topparna i GM har nog säkrat sina personliga tillgångar för all framtid. Undrar hur mycket de egentligen bryr sig på om det går bra eller dåligt för GM och alla anställlda. Får en känsla av att alldeles förmånga direktörer inte har något genuint intresse för det företag de jobbar i, inte minst märks det på att de inte nöjer sig med sina höga löner, utan ska även ha miljoner i bonusar för att vilja jobba.
                    fast det gäller väl alla företag inte bara GM liksom att regeringen vill ha den utvecklingen med deras politik...
                    och arvoderna i styrelser och dylikt är ju löjliga de tjänar ju ofta en arbetarlön per möte eller nåt dessutom så sitter de ju oftast i flera styrelser
                    Mvh
                    Peter

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

fast jag kanske misstolkade helt

Nja..det var mest ett uttalande från min sida om att så stora företag inte är att lita på..särskilt inte från andra länder (läs stora mäktiga USA) och särskilt inte i kristider.

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

fast det gäller väl alla företag inte bara GM liksom att regeringen vill ha den utvecklingen med deras politik...
                        och arvoderna i styrelser och dylikt är ju löjliga de tjänar ju ofta en arbetarlön per möte eller nåt dessutom så sitter de ju oftast i flera styrelser
                        Det var det jag menade med den sista meningen, det daltas alldeles förmycket med företagsledare, styrelsetoppar odyl.

Kommentar

Arbetssätt...