Har i och för sig lite egenintresse i följande då man både kommer från staden och kör en BioPower, men ta en titt på detta om du värnar om framtiden för företaget Saab.
Är du ägare till/eller värnar om Saab?
Kollaps
X
-
Är du ägare till/eller värnar om Saab?
Senast redigerad av Joakim Draktoft; 23 February 2009, 17:17.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Taggar: Ingen -
Har i och för sig lite egenintresse i följande då man både kommer från staden och kör en BioPower, men ta en titt på detta om du värnar om framtiden för företaget Saab.
http://www.rescue-saab.com/en/wwMVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider! -
Smugit sig in några extra tecken som är borttagna nu.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
är liksom du biopower ägare och har även jobbat på detta företag i både trollhättan och södertälje, men jag tycker att denna länk verkar lite skum, var är det officiella i den orkar inte läsa utländska sidor så noga och den svenska länken funkar inte för mig, men på mig verkar det som det är en tysk som ska dra igång en insamling så småningom och vill ha kontant stöd.......men vilka garantier har man att pengarna kommer till rätt ställe?Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Bryr mig inte mycket om vare sig Saab eller Volvo. Tråkigt för de som jobbar där, men har man inte kunnat inse faktum tidigare och börjat ta fram RIKTIGA miljöbilar i tid så kan man gå i graven. Det här jagandet efter stödpengar känns lika meningslöst som att försöka rädda torskstammen i ett akvarium.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
SAAB...Volvo...tunga svenska företag som ligger risigt till. Jag tycker det är oerhört tragiskt, men samtidigt så har de haft en nisch och en nedåtvikande trend av intresse runt sina produkter så det är faktiskt inte direkt en överraskning att de går dåligt..särskilt inte när det är tuffare tider.
Jag tycker inte att svenska staten ska gå in och pumpa miljoner i företag som inte klarar av att hantera sin egen tillvaro. Det är ett ägaransvar som bör ses över. Jag blir rasande av att se hur det delas ut bonusar hit och dit när det går bra eller t o m när det går "sådär". När det sedan går dåligt..ja då gömmer sig alla ägare och vill inte skjuta in pengar utan då ska det tiggas av samhället...som om det var samhällets fel.
Samma är det med bankerna...men här vilar större delen av landets ekonomi så därför har staten varit tvingat att gå in..men det är förbannat att det kan sitta nissar på platser och fantisera bort pengar..som sedan staten (vi) ska betala för. Här finns också ett ägaransvar...men..hm..vart är de som stiger fram och tar sitt ansvar? Ingen...bara fega, giriga män i kostym som slår ifrån sig.Kommentar
-
Så sant! Så sant!!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Låt staten köpa loss SAAB för 1 kr och lägg ner det!
Starta sedan upp ett nytt SAAB där man samlar kunskaper från universistet och företag...
Det vi behöver är ett bilföretag för framtiden istället... Etanol till personbilar är inte hållbar teknik. Det är bättre att använda etanol till exempelvis lastbilar.
Vi är duktiga inom batteriteknik, bränsleceller, elmotorer och bilbyggande. Med folk från Volvo, SAAB, SKF, ABB och liknande företag samt universitet som exempelvis Chalmers, KTH och Ångströms tror jag att vi kan lyckas med något riktigt bra.
Låt Sverige bli världsledande... för jag tror att vi har möjligheter att bli det bara vi sätter igång.
-----
Vill bara förtydliga... jag har inget emot SAAB och de förtjänar ett bättre ägande. Men dagens bilindustri är för trög och det börjar bli bråttom att förändra persontransporter. Jag tror verkligen på fullt allvar att om Sverige verkligen skulle lägga manken till så skulle vi kunna lyckas!Senast redigerad av Peter_A_F; 24 February 2009, 15:49.- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
-
-
Kommer ifrån staden, värnar om saab då det är en bra bil men kör Volvo...
det rimmade dåligt men Trollhättan, V.a Götalad har inte råd att bli av mer arbetstillfällena.– Säger man Mark eller Marc?
– Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
---
Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvaktKommentar
-
Glöm inte alla underleverantörer som pga detta riskerar att gå i konkurs för att bolag som SAAB och Volvo (trots vinst i årsredovisning) slutar att betala fakturor...
Om staten ska gå in och göra något i SAAB så hoppas jag verkligen att de först ser till att ägarna betalar fakturaskulderna INNAN de kliver in i handlingen. Jag håller med Reinfeldt...GM försöker blåsa omvärlden och regeringen. Jag håller också med Reinfeldt att staten inte ska hålla på med denna typ av affärer och absolut inte i bolag som knappt visat vinstsiffror på länge.Kommentar
-
Om saab räddas från konkurs, vad ska då produceras på stallbacka ?
Hur tar man upp kampen mot Japanska bilmärken som nu, i tiderna för kris ställer om sin produktion snabbare än fort?
Småbilar lär sälja, större kombibilar lär sälja men det beror på priset samt ekonomi, hur dyrt det blir att tanka, VAD man kan tanka den med, reservdelar mf.
Ut med flärd och lyx alltså, en sunkig Saab a´la Fiat Punto kanske?
Nej det skulle aldrig fungera.
En olyxig Saab skulle bli bespottad av dess trogna kunder, tas som en ful ankunge likt den amerikabyggda fula skiten som de satte ett Saabemblem på.
Vi har kanske inte GUD på vår sida men väl gayvärlden.
Nu ger sig USA:s homomotorister in i debatten kring krisen i bilindustrin i allmänhet, och GM:s ägande av Saab i synnerhet. Joe LaMuraglia är chefredaktör för amerikanska bilsajten gaywheels.com och han säger att det skulle vara en stor förlust om GM sålde det svenska bilmärket, eftersom det har en stark ställning bland många gaykonsumenter.
Flygplan --> Bilar --> ?– Säger man Mark eller Marc?
– Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
---
Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvaktKommentar
-
Glöm inte alla underleverantörer som pga detta riskerar att gå i konkurs för att bolag som SAAB och Volvo (trots vinst i årsredovisning) slutar att betala fakturor...
Om staten ska gå in och göra något i SAAB så hoppas jag verkligen att de först ser till att ägarna betalar fakturaskulderna INNAN de kliver in i handlingen. Jag håller med Reinfeldt...GM försöker blåsa omvärlden och regeringen. Jag håller också med Reinfeldt att staten inte ska hålla på med denna typ av affärer och absolut inte i bolag som knappt visat vinstsiffror på länge.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Detta var väldigt förvånande till en början, men tänker man ett steg längre att de vill avknoppa Saab som fristående bolag, så måste kedjan av underleverantörer fungera/överleva för att det skall finnas en chans att driva företaget vidare och hitta en ny ägare.
Alla inköp som sker under rekonstruktionen måste göras som likvida direktbetalningar, vilket innebär att underleverantörer så länge som de får beställningar inte riskerar att bli utan pengar. Dock så står ju underlevernatörerna i ett läge där de inte vet när och om de får nya order, och då måste de ju reducera personal för att inte belastas av höga personalomkostnader utan något att utföra.
läget är prekärt oavsett hut man vrider och vänder på det, och timingen förstås urusel eftersom även om Saab nu skulle få lån eller en ny ägare som satsar pengar och får ut det breddade modellprogrammet, så står vi fortfrande inför finanskrisens fakta att konsumenterna inte dirket rusar ut och spenderar sina pengar, och definitivt då inte på en kapitalvara som en bil.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
Kommentar