Täta täckglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • January 2013
    • 318

    Täta täckglas

    Jag hade en idé om att göra helt tätade täckglas
    täckte att luftspalten som bildas kunde spara lite energi som ett två glasfönster.

    Det är ju för övrigt bara rent vatten som dunstar bort.

    Kom sedan att tänka på att det kanske kan bli syre brist när ytan inte har kontakt med atmosfären, eller räcker det med luften som kommer in när jag matar.

    Vad tror ni om det?
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Känns som att det kan bli problem med syretillförseln, men det beror ju så klart på hur ofta du matar

    Sen ser jag ett annat problem, hur ska du få i maten? Det är rätt tungt att lyfta hela locket (beror på hur stor burk man har iofs) om det är glas. Sen blir det opraktiskt vid vattenbyten eller andra gånger ner du ska fixa något i burken.

    Ja det var det negativa...

    Possitivt är ju att du lär få en högre temp i burken och att du kan ha krabba utan att den kan rymma. Men jag tror att syret blir största bekymret om du inte har burken halvfylld.

    EDIT: kom på att jag var lite väl inne i min egna lilla värld med endast sten och sand i burkarna . Har man mycket växter i burken kanske det blir en annan grej. Kan inte mycket om det där med växtburkar...
    Senast redigerad av Erik Österlund; 22 February 2009, 18:37.

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • January 2008
      • 809

      #3
      Men om man tar in luft via en diffusorslang så bör det räcka för att syresätta. Hur hade du tänkt täta runt elkablar och eventuella slangar som går ner i karet?
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Marcus Karlsten
        Användare
        • January 2013
        • 318

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Känns som att det kan bli problem med syretillförseln, men det beror ju så klart på hur ofta du matar

        Sen ser jag ett annat problem, hur ska du få i maten? Det är rätt tungt att lyfta hela locket (beror på hur stor burk man har iofs) om det är glas. Sen blir det opraktiskt vid vattenbyten eller andra gånger ner du ska fixa något i burken.

        Ja det var det negativa...

        Possitivt är ju att du lär få en högre temp i burken och att du kan ha krabba utan att den kan rymma. Men jag tror att syret blir största bekymret om du inte har burken halvfylld.

        EDIT: kom på att jag var lite väl inne i min egna lilla värld med endast sten och sand i burkarna . Har man mycket växter i burken kanske det blir en annan grej. Kan inte mycket om det där med växtburkar...
        Jag tänkte limma täckglasen fällbara med "silicon gångjärn" för matning sedan
        liggande som vanligt fast med tätningslist emellan.
        Men det kanske inte är så bra, tydligen kan välplanterade akvarier drabas av syre brist under natten då även växterna förbrukar syre.
        www.marcuskarlsten.se
        -www.mobelspecialen.se-

        Kommentar

        • Marcus Karlsten
          Användare
          • January 2013
          • 318

          #5
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Men om man tar in luft via en diffusorslang så bör det räcka för att syresätta. Hur hade du tänkt täta runt elkablar och eventuella slangar som går ner i karet?
          vill igentligen inte ha diffusorslang efter som jag tänkt köra med CO
          Hade hälst velat slippa ha elkablar om jag hade klarat tempraturen, har kvicksilver lampor som värmer bra. Slangar tänkte jag dra genom sådana där tätade kabelgenomföringar som brukar sitta på elcentraler.
          www.marcuskarlsten.se
          -www.mobelspecialen.se-

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Utan att tänka närmare på det hade jag inte "strypt" syretillförseln med helt täta täckglas. Med CO2 får du också en extrem CO2-halt i utrymmet mellan vattenytan och täckglas. Tror inte det är bra alls, vet att jag trixade med sådant för längesedan men gav upp tanken. Gasutbyte mellan vatten/luften är bra och man ska inte vara extrem med att spara på den CO2 man tillsätter - cirkulation ger många fördelar.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

              #7
              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
              ..........att luftspalten som bildas kunde spara lite energi som ett två glasfönster.


              Vad tror ni om det?
              Du spar så lite så det är inte ens ett "piss" i havet. Dessutom så är det bra eller kanske nödvändigt med luftspalt så att syre kan komma till vattenytan.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • January 2008
                • 809

                #8
                Frågan är om inte det blir större besparing ifall du täcker in baksida, kortsidor och botten i frigolit för att minska värmeförluster. För det var väl uppvärming som du skulle spara på?

                Sedan ifall du har ett akvarierum så kanske det är mer ekonomiskt att värma upp hela rummet med en luft/luft värmepump än via direkt el i karen.
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Marcus Karlsten
                  Användare
                  • January 2013
                  • 318

                  #9
                  Nej ni har nog rätt, jag får koncentrera mej på att få akveriet tätt håller på
                  att prov trycka det (igen)
                  www.marcuskarlsten.se
                  -www.mobelspecialen.se-

                  Kommentar

                  Arbetssätt...