mixtra fram belysning för att få alger på rätt ställe.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simonslusk
    Användare
    • October 2008
    • 18

    mixtra fram belysning för att få alger på rätt ställe.

    Hej!

    Kör ett 175liters tanganyikakar utan malar och dom ända algätarna är tropheus. Har 2 lysrör och en spotlight i karet. Ena röret lyser 13h om dagen, andra 12h om dagen och spotten ca 14h om dagen. Algerna frodas och på stenarna ser det fint ut, ser mindre inbjudande ut med en algmatta på sanden som jag "sugklockar" bort en gång i veckan. SÅ... Jag funderar på att införskaffa en till spot och köra spotlightbelysning på stenpartierna i 13-14h och bara köra lysrör i 4-5-6 timmar på kvällen, skulle detta lösa mitt "problem" med alger på sanden men bibehålla algmattan på stenarna?


    Tacksam för svar.


    MVH Simon
  • wenger
    Användare
    • February 2003
    • 233

    #2
    Är det verkligen alger på sanden och inte cyano?

    Kommentar

    • simonslusk
      Användare
      • October 2008
      • 18

      #3
      ibland är man allt bra lat. jo, det verkar onekligen som det.

      nu blir jag lite äcklad av mig själv då jag hellre frågar rätt ut istället för att ta reda på all information jag kan själv, och sen fråga om det finns någonting att fråga om då... men det är väl människans natur, att vara slö och lat, annars skulle vi inte flytta afrika hem till oss utan ge oss ut på äventyret. eller nåt i den stilen. nåväl. nog om det.

      karet är relativt nystartat (3-4 månader) och har similis i som gräver runt och bökar i botten, så kör jag 50% byte en gång i veckan. det kan nog vara tre stora orsaker till dessa "alger" (bakterier) som sticker i mina ögon.

      det verkar även som att jag har fått infusorier i karet, men det är väl bara att vänta ut (vilket säkerligen stämmer in på cyano-invasionen likaså, men det går väl snabbare med åtgärder även om dom inte är särskilt drastiska.).

      har dragit ner på belysningen till 5 timmar per dygn och ska mata sparsammare samt byta vatten var 14e dag istället för var 7e och försöka köra 30% istället för hälften nu och se vad som händer. tror att fiskarna kommer klara av vattenvärdena så länge jag inte matar på lika friskt som i dagsläget. återkommer med uppdatering, tack för snabbt och rättvisande svar.


      MVH
      Senast redigerad av simonslusk; 23 February 2009, 01:28.

      Kommentar

      Arbetssätt...