Hur långt är "minnet" i magen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    Hur långt är "minnet" i magen?

    Kanske inte den frågan som känns viktigast i världen men någon kanske kan ha några teorier kring det...

    Om man har matat med en fodersort ett tag och sen slutar helt med det fodret för att mata med något nytt. Om man sen vill gå tillbaka till det gamla fodret av någon anledning, kommer magen på fisken ta emot det utan konstigheter eller måste man i så fall vänja in magen som man gör när man introducerar ett helt nytt foder?

    Hur lång tid kan det gå innan magen "glömmer" fodret?

    Nu är jag inte helt 100 på hur det fungerar i magen på en fisk och frågan i sig är ju ganska meninglös eftersom det inte är speciellt krångligt att sakta vänja in fisken på ett nytt foder. Men det kan vara kul att diskutera meningslösa saker ibland också

    Någon som har några tankar?
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Jag har upplevt att magen ställer om sig på 14 dagar, jag är iof försiktigare och brukar vänja in fisken under 4 veckor ungefär.

    Frågan e ju om det inte går lika fort åt andra hållet då... upphör du med ett foder mer än 14dagar så kanske man är tillbaka på ruta 1, ganska lurig fråga detta.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Har jag fått in fisken på två olika foder (kan i vissa fall ta några månader, men i regel nån vecka) har jag inte brytt mig om att återvänja dem ifall jag switchar foder, säg ett foder/månad. På tropheus alltså.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Har jag fått in fisken på två olika foder (kan i vissa fall ta några månader, men i regel nån vecka) har jag inte brytt mig om att återvänja dem ifall jag switchar foder, säg ett foder/månad. På tropheus alltså.
        Du menar att om du har uppehåll upp till en månad så struntar du i att vänja in dom på gamla fodret om du vill återgå till det, eller har jag fattat fel?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          Sry att jag va otydlig men det e precis så jag menade.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

            #6
            Och du har aldrig upplevt några problem med det?

            Det känns ju som att man borde kunna byta flingor mot flingor eftersom det är samma struktur så magen borde ju kunna ta hand om det.

            Om man däremot vill byta från flingor till enbart pellets borde man behöva vänja in magarna på nya fodret som har helt annan struktur.

            Eller är det skillnad även inom fodersorterna pga innehåll?

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #7
              Nej, har aldrig märkt av nåt krångel med det (vad jag kan komma på). Brukar vid froder-bytet ha en dags "fasta".
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Markus_A
                Användare
                • December 2005
                • 418

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Jag har upplevt att magen ställer om sig på 14 dagar, jag är iof försiktigare och brukar vänja in fisken under 4 veckor ungefär.

                Frågan e ju om det inte går lika fort åt andra hållet då... upphör du med ett foder mer än 14dagar så kanske man är tillbaka på ruta 1, ganska lurig fråga detta.
                Hur har du sett (upplevt) när mag-tarmsystemet har "vant" sig?

                Det är nog egentligen inte magen som vänjer sig utan snarare tarmsystemet och dess enzymaktivitet, och framförallt vilken mikroflora som finns där.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus_A
                  Hur har du sett (upplevt) när mag-tarmsystemet har "vant" sig?

                  Det är nog egentligen inte magen som vänjer sig utan snarare tarmsystemet och dess enzymaktivitet, och framförallt vilken mikroflora som finns där.
                  Jo så klart är det förmodligen så.
                  Hur jag upplevt det... efter 14 dagar kan jag mata fulla portioner utan att fisken drabbas av någon åkomma. Under 14dagar har det inträffat olyckor då jag laborerat med detta, jag har alltså medvetet givit fisken mer av det nya fodret än vad den ska ha vid den tidpunkten.

                  Så efter 14dagar ska det mycket till för att dom ska pajja om man vant in dom lite sakta på det nya fodret, detta är ju som sagt en "upplevd" verklighet i lokalen. Hur många mörka timmar fisken får har jag också upplevt påverka hur den klarar foderbyten och mängder, 10 timmar kolsvart, då verkar fisken fungera bättre, har man aldrig riktigt mörkt så har jag upplevt att dom blir känsligare.
                  Hemma där det aldrig blir så mörkt så tål inte fisken samma behandling i form av kraftiga vattenbyten och foderbyten.
                  Inte sagt att det finns någon verklighet alls i detta men det är vad jag upplevt.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #10
                    Vad är det fisken egentligen vänjer sig vid? Innehållet eller strukturen i fodret?

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #11
                      Jag har aldrig märkt att fiskar måste vänja sig till nytt foder.
                      De enda djuren jag vet om som inte klarar snabba foderbyten så värst bra är katter.
                      Hos dem så kan det bli diarré. Så om fiskar inte skulle klara foderbyte bra, så borde ju även de få plötsliga tarmtömningar! (Diaré)
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #12
                        Brukar det inte handla om förstoppning hos fiskar?

                        Hur ligger det till egentligen? Är det så att vi är så rädda för vad som skulle kunna hända när vi byter foder så att vi vänjer in fisken vid foderbyte bara för att man ska göra det, eller blir det problem för fisken att kunna ta emot ett nytt foder på riktigt?

                        Kan ju vara svårt att svara på eftersom det inte går att utesluta att andra saker kan påverka fisken förutom fodret. Sen verkar det ju märkligt ifall andra sjukdomssymptom skulle visa sig i samband med foderbyte om inte det var så att fodret hade en betydelse i sjukdomsförloppet...

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Om man ger växtätande fiskar plötsligt mat som knappt innehåller växter utan nästan bara "kött", så uppstår det säkert problem.
                          Man måste ju förstås ge sina fiskar den mat de ska ha! Och ger man fiskarna varierande kost (inom sin kostcirkel) så uppstår det knappast några problem.

                          Men det det är utan tvivel ett intressant ämne som skulle kunna utvecklas mer.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

                            #14
                            Jag har fått för mig att även mat som är anpassad efter fiskens behov sakta måste vänjas in. Ta NLS som exempel, de flesta verkar ha goda erfarenheter av att mata med det här fodret. Han som har utvecklat fodret säger att det är ett komplett foder som tillgodoser fiskens behov.

                            Fodret funkar alltså klockrent, inga problem med krånglande magar, matvägran osv. Vissa hävdar att fodret "botar" buken t.o.m.

                            Då borde man med andra ord kunna byta rakt av till det fodret, eller?

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              J

                              Då borde man med andra ord kunna byta rakt av till det fodret, eller?
                              Man kan byta foder rakt av, men man bör inte mata full dos från dag 1 utan stegra mängden under ca 14 dagar tills man når full ranson per tillfälle.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...